پنج شنبه 29 تیر 1396 | به روز شده: 12 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 27 فروردین 1396 - 21:18:03 | کد مطلب: 367208 چاپ
نگاهي به «آباجان» هاتف عليمرداني

قصه‌ای ایرانی با بازی‌های دلنشین

سینما و تلویزیون > سینمای‌ ایران - شهرام خرازی‌ها:
هاتف علیمردانی مسیری را در سینمای ایران در پیش گرفته که می‌تواند به نتایج مثبت ختم شود؛ او همیشه دنبال مضامین خاص در حوزه ملودرام و اجتماعی می‌رود و به‌گونه‌ای با تلفیق این دو، گونه‌ای از سینمای اجتماعی را به تماشاگر فیلم‌هایش ارائه می‌کند.

عليمرداني در فيلم‌هاي اول موفق نبود اما فيلم‌هاي اخير او توانسته به يك تركيب مناسب تبديل شود و اين فيلمساز خود را در حوزه اجتماعي پيدا كند. «كوچه بي‌نام» و «آباجان» جزو بهترين‌ فيلم‌هاي عليمرداني هستند كه البته به‌نظرم كوچه بي‌نام يك سر و گردن بالاتر از آخرين فيلم او قرار مي‌گيرد. ويژگي عمده فيلم‌هاي اين كارگردان، در فيلمنامه و بازي‌‌هاست. او در هدايت بازيگران خوب عمل مي‌كند و با توجه به بازيگرمحوربودن فيلم‌هايش، در بازيگرداني و گزينش بازيگر بسيار موفق است.

چينش بازيگران بسيار هوشمندانه است و به واسطه همين انتخاب‌هاي درست است كه فيلم‌هاي اخيرش تماشاگر خود را پيدا كرده‌اند. فيلم‌هاي عليمرداني علاوه بر بازيگرمحوربودن، فيلمنامه خوب هم دارند و مي‌توان گفت قصه‌محور هستند. اين ويژگي در سينمايي كه از قصه تهي مي‌شود، غنيمت است و عليمرداني در كنار ماجراپردازي‌هايي كه در طول فيلم دارد، داستاني روان و قابل باور براي تماشاگر تعريف مي‌كند. او در كنار بيان قصه و اتفاق‌هايي كه در طول فيلم رخ مي‌دهد، شخصيت‌پردازي هم انجام مي‌دهد و از همان آغاز، شخصيت‌ها را به تماشاگر مي‌شناساند و معتقدم اين از موفقيت‌هاي فيلمساز به‌حساب مي‌آيد.

آباجان يك فيلم كاملا ايراني است؛ تماشاگر با داستان، لوكيشن و شخصيت‌هاي ايراني مواجه مي‌شود و اين شخصيت‌پردازي كاملا با واقعيت مطابقت دارد و تماشاگر آن را خوب حس مي‌كند. اما يك نقد هم به آباجان وارد است و آن اينكه با توجه به اقتضائات زماني موجود در سينما، مسائلي كه پياپي براي خانواده در فيلم پيش مي‌آيد،

كمي براي تماشاگر باورناپذير است و فيلمساز مي‌توانست حجم اين اتفاق‌ها را كمتر كند. نكته ديگر بازي فاطمه معتمدآريا در نقش يك مادر چشم‌انتظار در آباجان است كه به‌نظر، از شخصيت و بازي مريلا زارعي در «شيار143» نرگس آبيار تأثير پذيرفته و تماشاگر را به ياد آن فيلم مي‌اندازد. در مجموع مي‌توان گفت آباجان يك فيلم موفق و پر از كشش و جاذبه براي تماشاگر سينماي امروز ايران است.

  • منتقد سينما

    • Telescope services
    • پاوربانک