یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: عید پاک، از اعیاد بزرگ مسیحیان است که بین ۲۲ مارس تا ۲۵ آوریل برگزار می‌شود، البته مسیحیان ارتدوکس جشن این عید را یک هفته دیرتر از سایر فرق مسیحی برگزار می‌کنند.

عید پاک در روسیه

پیروان آیین مسیحیت بر این باورند که در این روز عیسی مسیح پس از اینکه به صلیب کشیده شده بود دوباره زنده شد و برخاست و در واقع اين روز را رستاخيز مسيح مي‌نامند.

40 روز قبل از این عید، روزه مسیحیان آغاز می‌شود، آنها در این مدت خوردن گوشت، غذاهای چرب و غیر گیاهی را ممنوع می‌کنند، بنابراین به لحاظ عبادی، عید پاک پس از یک دوره چهل روزه توبه و روزه قرار دارد که «چلّه روزه» نامیده می‌شود.

در کلیسای ارتدوکس آخرین یکشنبه‌ پیش از «چلّه روزه» به طلب بخشایش اختصاص دارد. مردم در حالی که عمیقاً به یکدیگر تعظیم می‌کنند، از یکدیگر طلب بخشش می‌کنند.

پس از آن مراسم یکشنبه‌ نخل، پنج‌شنبه‌ مقدس و در نهايت جمعه‌ نیک برگزار مي‌شود. در آخرين روز يعني شب عيد «پاك» مراسم عبادت و نيايش در كليسا تا سپيده دم ادامه مي‌يابد و با ظهور سپیده‌دم و زدودن تاریکی شب و اتمام مراسم روزه، سرور و شادی آغاز می‌شود و مومنان همراه با مسیح از مرگ به زندگی گام می‌نهند.

جشن این عید یک جشن خانوادگی است که در آن مهمانان حضور ندارند. رومیزی سفیدی روی میز پهن می‌شود و بر روی آن تخم مرغ‌های رنگ آمیزی شده، کولیچ (نانی استوانه ای شکل) از خمیر و پاسکا، غذای شیرین از ماست چکیده و کشمش که در کلیسا تطهیر شده، قرار می‌گیرد.

برگزاری مراسم عید پاک پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در روسیه رواج فراوانی پیدا کرد، مردم روسیه با شادی و تبریک به یکدیگر رستاخیز حضرت مسیح را جشن می‌گیرند و اين روز که سمبل پیروزی زندگی بر مرگ می‌باشد، در سراسر روسيه بعنوان روز شادی و سرور شناخته می‌شود.

منبع: کانال رسمی مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه

کد خبر 367222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha