پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

گزارش‌های افشا شده از دیدار اخیر وزیر امور خارجه آمریکا از روسیه نشان می‌دهد که دولت ترامپ سناریوی جدیدی را برای سوریه مدنظر دارد و امیدوار است که مسکو هم واشنگتن را در این مسیر همراهی کند.

پوتین

آسوشيتدپرس به نقل از يك منبع آگاه در دولت آمريكا گزارش داده كه طرح مدنظر دولت ترام‍پ 4مرحله دارد.براساس اين گزارش دولت ترامپ در مرحله اول اين طرح عمليات براي نابودي داعش را با اعزام نيروهاي نظامي و حملات گسترده ائتلاف درنظر گرفته است. مرحله دوم بر لزوم برقراري ثبات در سوريه تمركز دارد كه در جريان آن واشنگتن قصد دارد توافقنامه‌هاي آتش‌بس را بين دولت و گروه‌هاي شورشي و مخالف به امضا برساند.

همچنين طرحي براي ايجاد «مناطق امن» با همكاري دولت سوريه درنظر گرفته شده كه جنگنده‌هاي آمريكا بر آن نظارت داشته باشند. دولت ترامپ در اين مرحله پيشنهاد كنترل مناطق مختلف از سوي مقام‌هاي محلي را مطرح كرده؛ به‌طوري كه مناطق سني‌نشين توسط مقام‌هاي سني و مناطق كردنشين توسط كردها اداره شود. مرحله چهارم مربوط به اوضاع سوريه بعد از پايان دوره انتقالي است. مقام‌هاي آمريكا پيشنهاد همكاري نظامي با روسيه را در اين مرحله مطرح كرده‌اند و براي اين منظور گفته‌اند كه باقي‌ماندن 2پايگاه روسي يعني پايگاه دريايي در طرطوس و پايگاه هوايي در حميميم سوريه را مي‌پذيرند.

ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين پيش از اين بدون ارائه جزئيات از مذاكره درباره اين طرح در جريان سفر ركس تيلرسون، وزير امور خارجه آمريكا به مسكو و تحويل آن به ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه خبر داده بود. سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه اما روز گذشته با رسانه‌اي شدن ماجرا اعلام كرد كه هيچ طرح جايگزيني به جز قطعنامه ۲۲۵۴ شوراي امنيت مورد پذيرش نيست.

لاوروف در پاسخ به سؤالي درباره ارائه طرحي از سوي آمريكا در جريان سفر تيلرسون گفت: از نظر ما چنين طرحي از مدت‌ها پيش وجود دارد؛ نه در واشنگتن و نه توسط دولت آمريكا بلكه در سازمان ملل تأييد شده است. اين طرح قطعنامه ۲۲۵۴ شوراي امنيت است. لاوروف تأكيد كرد كه اين قطعنامه تمامي شرايط و ابعاد بحران سوريه را بر پايه اينكه آينده سوريه تنها توسط مردم اين كشور مشخص خواهد شد، درنظر گرفته است. وزير امور خارجه روسيه گفت: هيچ جايگزيني به جاي اجراي درست و صادقانه قطعنامه ۲۲۵۴ وجود ندارد. او هشدار داد كه بعضي از طرف‌ها شايد به اجراي اين قطعنامه علاقه نداشته باشند چون به‌دنبال مسائل ديگري مانند تحريك طرف‌ها و تغيير رژيم در سوريه به جاي حل بحران در اين كشور هستند.

  • تأييد حمله آمريكا به غيرنظاميان سوريه

3تحقيق مجزا نشان داده كه آمريكا در حمله ‌ماه گذشته خود به مسجدي در حلب سوريه كه به كشته شدن 42غيرنظامي سوري منجر شد، اقدامات احتياطي لازم را براي جلوگيري از تلفات غيرنظامي انجام نداده بود. حمله هوايي به مسجد روستاي الجينه در غرب حلب 26اسفند 1395، هنگامي‌كه دست‌كم 300نفر در مسجد حضور داشتند، انجام شد.

ارتش آمريكا در بيانيه‌اي مسئوليت اين حمله را برعهده ‌گرفته و مدعي شده قصد داشته است جلسه سران القاعده را هدف قرار دهد. اوله سولوانگ، معاون امور اضطراري ديده‌بان حقوق بشر، اما پس از تحقيقات صورت گرفته اعلام كرد: به‌نظر مي‌رسد آمريكا در اين حمله چند اشتباه اساسي مرتكب شده كه ده‌ها غيرنظامي بهاي آن را پرداخته‌اند. ديده‌بان حقوق بشر كه با افراد محلي و شاهدان عيني در اين رابطه گفت‌وگو كرده است تأكيد دارد كه در زمان حمله برخلاف ادعاي نيروهاي نظامي آمريكا هيچ عضوي از گروه‌هاي تروريستي حضور نداشته‌اند.

  • زير سؤال بردن بي‌طرفي سازمان منع استفاده از تسليحات شيميايي

سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه، بي‌طرفي تحقيقات يك سازمان بين‎المللي درباره اتهامات مبني بر حمله شيميايي در سوريه را زير سؤال برده است.

سازمان منع استفاده از تسليحات شيميايي با تشكيل يك هيأت حقيقت‌ياب تحقيق درباره آنچه حمله شيميايي 15فروردين دولت سوريه به شهر خان شيخون در استان ادلب خوانده شده است را آغاز كرد.

دمشق با رد اين اتهام مي‌گويد تمامي زرادخانه تسليحات شيميايي خود را در چارچوب توافق آمريكا و روسيه در سال 2014ميلادي تحويل داده است.

لاوروف اعلام كرده اين حقيقت كه رياست گروه‌هاي تحقيقات را شهروندان انگليسي به‌عهده دارند سؤالاتي درباره بي‌طرفي اين تحقيق مطرح مي‌كند. او گفت: من مي‌خواهم به شما يادآوري كنم كه ما با يك اتفاق بسيار عجيب روبه‌رو هستيم: اينكه رهبري هر دو گروه هيأت حقيقت‌ياب سازمان منع استفاده از تسليحات شيميايي را كه درباره استفاده بالقوه از تسليحات شيميايي در سوريه تحقيق كردند، شهروندان انگليسي به‌عهده دارند. اين مسئله مغاير اصول يك سازمان بين‌المللي است.

لاوروف تأكيد كرد: بسياري از بازيگران در سوريه در ميان مخالفت خارجي و در بسياري از كشورهاي منطقه و سايرين تلاش مي‌كنند از اين وضعيت مستقيماً براي مقصر شناختن بشار اسد استفاده كنند.

  • آخرين تحولات سوريه

تلويزيون سوريه از كشته و زخمي شدن ۳۸ نفر در يك انفجار بمب در جنوب غرب حلب خبر داد. اين انفجار تروريستي در محله صلاح‌الدين در جنوب غرب حلب رخ داد. محله صلاح‌الدين از زمان خروج شورشيان مسلح از حلب در دسامبر گذشته به‌طور كامل در تسلط ارتش سوريه است.

اين در حالي است كه يك منبع نظامي در سوريه اعلام كرده كه ارتش اين كشور كنترل برخي از ارتفاعات اطراف كوه القطار در شمال شرق شهر پالميرا را به‌دست گرفته است. وزارت دفاع سوريه با انتشار تصاويري از تعقيب داعشي‌ها توسط نيروهاي ارتش سوريه در اطراف كوه القطار در فاصله ۲۵ كيلومتري شمال شرق شهر پالميرا، از كنترل بخش‌هايي از ارتفاعات اين منطقه توسط ارتش سوريه خبر داد.

کد خبر 367569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha