یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری دو - آسو جواهری: به فصل تابستان نزدیک می‌شویم و به همین دلیل، این روزها تب‌و‌تاب رفتن به کلاس‌های ورزشی آغاز شده است.

فوتبال

 هر كس با توجه به علاقه و توانايي و البته ويژگي فيزيكي‌اش رشته ورزشي‌اي را انتخاب مي‌كند، اما مي‌دانيد كه فوتبال تقريبا هميشه در صدر انتخاب‌هاي كودكان و نوجوانان و حتي خانواده‌هاست. اين روزها كه مدارس فوتبال هم زيادشده و آموزش فوتبال شكل اصولي‌تر و منظم‌تري به‌خود گرفته، شما هم اگر مي‌خواهيد از همين ابتدا مثل حرفه‌اي‌ها ورزش كنيد تا حرفه‌اي شويد بايد تمام قواعد را رعايت كنيد. نخستين گام حرفه‌اي بودن، لباس يك ورزشكار است؛ حال سؤال پيش مي‌آيد كه به چه چيزهايي نياز داريم. ساك، لباس، قمقمه، حوله و كفش ورزشي مهم‌ترين چيزهايي است كه براي يك‌و‌نيم ساعت ورزش روي چمن به آن نياز پيدا خواهيد كرد.

  • لوازم ضروري

ساك
اول از همه بايد خود ساك را تهيه كنيد. اگر قرار است به باشگاه برويد و حرفه‌اي تمرين كنيد براي ورزش‌كردن به وسايل بيشتري احتياج داريد، پس بايد يك ساك ورزشي بزرگ‌تر بخريد. اين ساك قرار است لباس‌ها، كفش، حوله، قمقمه و ديگر وسايل شما را حمل كند. پس بايد موقع انتخاب ساك حتما به كيفيت دسته‌ها، زيپ‎‌ها و بدنه توجه كنيد. نياز هم نيست پول زيادي براي ساك كنار بگذاريد. اگر مايل به تهيه برند خاصي نيستيد با قيمتي حدود 20تا 60 هزار تومان هم يك ساك ورزشي مناسب پيدا خواهيد كرد.

قمقمه آب
يادتان باشد هنگام ورزش هميشه بايد آب بخوريد. پس قمقمه نياز داريد. از آنجا كه باشگاه و زمين ورزشي جايي نيست كه شما بخواهيد ۵دقيقه در بطري را باز كنيد و ببنديد و مدام اين كار را تكرار كنيد بهتر است از قمقمه‌هاي مخصوص ورزشي استفاده كنيد تا علاوه بر اينكه آب در گلوي‌تان نپرد، وقت‌تان نيز تلف نشود، سرعت ورزش‌تان هم بالا برود. قمقمه‌هاي متنوعي در بازار وجود دارد، در اندازه‌ها، رنگ‌ها، جنس‌ها و شكل‌هاي مختلف، از 10تا 100هزارتومان به بالا. اگر تنوع دوست داريد و در بند برند نيستيد قمقمه گراني نخريد.

حوله
مي‌دانيد كه بدن در واكنش به گرماي زياد شروع به تعريق مي‌كند، به‌ويژه زير آفتاب و در زمين چمن فوتبال. پس سومين وسيله حوله است. بهتر است هميشه يك حوله دستي همراه خود داشته باشيد تا هنگام عرق كردن يا در پايان تمرين، دست و صورت و بدن خود را خشك و تميز كنيد و از انتشار بوي بد و كثيف شدن لباس‌هاي غيرورزشي هم جلوگيري كنيد.

  • لباس هاي ضروري

غالب مدارس فوتبال براي ورزشكاران لباس تهيه مي‌كنند اما به‌هرحال براي اطمينان اگر باشگاه توانايي خريد لباس را نداشت، بهتر است شما از قبل آماده باشيد.

لباس ورزشي را همانطوركه از نامش پيداست هنگام ورزش مي‌پوشند. ازطرف ديگراز آنجا كه تعرق هنگام ورزش كردن دوچندان مي‌شود، انتخاب جنس مناسب لباس ورزشي براي پيشگيري از عرق‌سوزشدن بدن و ابتلا به بيماري‌هاي قارچي پوستي اهميت زيادي دارد .هيچ‌چيزي بدتر از اين نيست كه بخواهيد زيرآفتاب بدويد اما به‌خاطر بد بودن جنس لباس‌هاي ورزشي‌تان عرق‌سوز شويد. داشتن يك لباس ورزشي مناسب، انگيزه‌ شما را چندبرابر مي‌كند. از طرفي در فعاليت ورزشي به‌دليل عرق‌كردن زياد، انتخاب درست لباس ورزشي مي‌تواند نقش مهمي در حفظ سلامت ورزشكار داشته باشد.

لباس ورزشي فوتبال شامل شورت يا شلوار(براي دروازه‌بانان)، پيراهن (تي‌شرت)، جوراب و ساق‌بند(گارد) است.

شورت ورزشي
حتما بايد از پارچه سبك تهيه شده باشد. هر 2لايه دروني و بيروني از اليافي تهيه مي‌شوند كه ساختار شبكه‌اي دارند و رطوبت عرق را دفع مي‌كنند.

شلوار ورزشي
نوع تنگ و چسبان آنها را دروازه‌بانان استفاده مي‌كنند. اما نوع آزادتر آنها براي ورزش‌هايي مانند يوگا و پيلاتس مناسبند. پارچه شلوارها بايد كشي باشند و تنگي آنها نبايد مانع از جريان خون در بدن باشد. از سوي ديگر شلوار نامناسب حتي مي‌تواند موجب آسيب ديدگي شود؛ تصور كنيد دروازه‌بان با شلواري كه قابليت كششي نداشته باشد شيرجه بزند؛ نه‌تنها شيرجه خوبي نمي‌زند كه آسيب هم مي‌بيند.

پيراهن ورزشي
جنس آنها معمولا طوري انتخاب مي‌شود كه به جاي جذب رطوبت، آن را از بين بافت‌هاي خود خارج مي‌كند. پيراهن را هيچ وقت خيلي گشاد انتخاب نكنيد زيرا حين تمرين جلوي دست و پاي شما را مي‌گيرد.

ساق بند و جوراب
اين دو را از هم جدا نمي‌كنيم چون لازم و ملزوم يكديگرند؛ نه مي‌توان بدون جوراب ساق‌بند استفاده كرد و نه بدون ساق‌بند پوشيدن جوراب عقلاني است. جوراب بايد از پارچه‌هاي قابل شست‌و‌شو با مقاومت بالا تهيه شود. معمولا از الياف اسپندكس در جوراب‌ها استفاده مي‌شود كه از قوزك پا محافظت مي‌كند و ضربه گير خوبي به‌حساب مي‌آيد. الياف نانو هم پا را خشك نگه مي‌دارند و مانع از بوي بد پا مي‌شوند. فراموش نكنيد هيچ‌گاه حتي براي 5دقيقه بدون ساق بند تمرين نكنيد. ساق بند و جوراب مناسب از اساسي‌ترين مواردي است كه اگر نداشته باشيد هنگام مسابقه اجازه بازي نخواهيد داشت.

  • اهميت كفش

بهتر است قبل از خريد كفش سري به زمين ورزشي مدرسه فوتبالتان بزنيد و ببينيد كه چمن آن مصنوعي است يا طبيعي چرا كه هر كدام از اين زمين‌ها كفش مخصوص خود را مي‌طلبد. اگر زمين از چمن مصنوعي پوشيده شده باشد شما نيازمند كفش استوك ريز هستيد، چون استفاده از استوك بلند روي چمن مصنوعي در درازمدت به زانوي شما آسيب مي‌رساند.

درصورت طبيعي بودن چمن بهترين انتخاب شما كفش استوك درشت است كه در مدل‌هاي مختلف و با طرح‌هاي مختلف در بازار وجود دارد.

براي انتخاب كفش سعي كنيد دست به جيب‌تر باشيد؛ چرا كه اين مقوله به‌طور مستقيم با سلامتي‌تان در ارتباط است و پوشيدن كفش نامناسب يا ارزان‌قيمت آن هم در ورزشي مثل فوتبال كه به‌خودي خود آسيب‌زاست مي‌تواند آسيب جدي‌اي به سلامتي شما وارد كند. وقتي مي‌‌خواهيد كفش را امتحان كنيد، بندهاي آن را محكم ببنديد؛ مانند زماني كه مي‌خواهيد فعاليت ورزشي انجام دهيد. مطمئن باشيد كفش استاندارد و خوب را ارزان پيدا نمي‌كنيد. شايد بعضي برندها پول شهرت خود را مي‌گيرند ولي به‌هرحال حتي اگر برند خيلي خاصي درنظر نداشته باشيد باز هم يك كفش ورزشي مناسب ارزان نيست. براي خريد استوك ريز يا درشت حداقل قيمت را 100هزار تومان درنظر بگيريد.

  • چند نكته كليدي و كوتاه راجع به كفش!

به‌علت آنكه پاها حين فعاليت ورم مي‌كنند، هميشه كفش را در بعدازظهر يا پس از فعاليت انتخاب و امتحان كنيد.

اطمينان حاصل كنيد كه وقتي بندهاي كفش را مي‌بنديد، پنجه‌هاي پاي‌تان به آساني حركت مي‌كند و پاشنه پاهايتان هنگام راه رفتن نمي‌لغزد.

كفش‌ها را با همان جورابي امتحان كنيد كه عادت داريد در ضمن تمرين بپوشيد.

حتما چند قدمي در مغازه راه برويد يا بدويد تا مطمئن شويد كه كفش‌ها راحت هستند. كفش ورزشي را نبايد به زور به پا كرد.

هيچ‌گاه بند كفش را دور مچ پاي خود نبنديد. با اين كار به استقبال بدترين آسيب‌ها مي‌رويد.

  • نگهداري لباس‌هاي ورزشي بعد از تمرين

معمولا جنس لباس‌هاي ورزشي به‌گونه‌اي است كه چروك نمي‌شوند. از طرف ديگر، لباس‌هاي ورزشي مدام با عرق تن و زمين سالن‌هاي ورزشي در تماس هستند. بنابراين اگر از ورزشگاه برگشته‌ايد و حوصله شستن لباس‌هايتان را نداريد، بهتر است آنها را از ساك ورزشي‌تان خارج نكنيد؛ البته تا وقتي كه حوصله‌تان سر جايش بيايد و بخواهيد آنها را بشوييد. اگر قرار است بيشتر از ۲ ساعت تا شستن لباس‌هاي ورزشي وقفه بيفتد، آنها را از ساك خارج و به چوب لباسي حمام آويزان كنيد. اين كار از تجمع آلودگي‌هاي باكتريايي و قارچي در لباس ورزشي، بو گرفتن آن و ايجاد حساسيت پوستي در بدن، پيشگيري مي‌كند. لباس ورزشي آلوده را به هيچ وجه داخل كمد لباس‌ها نگذاريد، روي تختخواب نيندازيد و كنار لباس‌هاي ديگر روي چوب لباسي آويزان نكنيد. در غيراين صورت باعث انتقال بو و آلودگي‌ها به ساير لباس‌هايتان مي‌شويد.

کد خبر 368431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha