چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - آزاده باقری: هر چقدر ‌ماه فروردین،‌ ماه دیدوبازدید از اقوام و فامیل است، ماه اردیبهشت را باید ‌ماه دید و بازدید از ایران نامید؛ ماهی که باید در آن سفر کرد و گشت‌و‌گذار داشت تا تجربه‌ها و لذت‌های وصف‌ناشدنی را در آن اندوخت و تا پایان سال از این اندوخته بهره‌مند شد.

شیراز

كسي كه قدر اين‌ ماه را مي‌داند كوله‌بار سفر در اين سي و يك روزه از دوش‌اش نمي‌افتد؛ چون مي‌داند بايد حسرت تك‌تك روزهاي از دست رفته‌اش را بخورد. اگر حرف ما را باور نداريد ديگر گفته ماركوپولوي ايراني را بپذيريد كه مي‌گويد ارديبهشت را بايد 3بخش كرد و هر 10روز آن را در يك نقطه از ايران پهناور گذراند. مشاور رئيس سازمان حفاظت از محيط‌زيست نيز تمام قد از اين‌ماه دفاع مي‌كند و مي‌گويد هر كس از او مي‌پرسد كدام‌ماه براي سفر به ايران بهتر است، او ‌ماه ارديبهشت را معرفي مي‌كند كه‌ ماه اعتدال هوا در كشور است. در اين گزارش علاوه بر اينكه با اسماعيل كهرم و ايرج ميلاني درباره آنكه چرا ارديبهشت بهترين‌ ماه براي سفر است صحبت كرده‌ايم، چند منطقه خوش‌آب‌وهوا و ديدني را هم كه نبايد در ارديبهشت از دست بدهيد به شما معرفي خواهيم كرد.

سفر هميشه مي‌تواند بهترين گزينه براي گذراندن اوقات فراغت باشد. حالا اگر اين قصد سفر در فصل بهار و به‌ويژه در ‌ماه ارديبهشت باشد ديگر هيچ گزينه‌اي به گرد پاي آن نمي‌رسد. اسماعيل كهرم، بوم‌شناس، فعال محيط‌زيست ايراني و مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد: «ماه ارديبهشت آنقدر زيبا و ديدني است كه وقتي هر خارجي‌اي از من درباره زمان سفر به ايران مي‌پرسد بدون لحظه‌اي درنگ به او توصيه مي‌كنم در‌ماه ارديبهشت به ايران بيايد تا زماني كه مي‌خواهد از كشورمان خارج شود دل كندن برايش سخت و دشوار باشد». به‌گفته او با وجود آنكه ايران 4فصل است و هر زمان از سال مي‌شود آب و هواي متنوعي را در كشور تجربه كرد اما ارديبهشت حال و هواي ديگري دارد؛ «ايران يك كشور 4فصل است. بر فرض، شما در يك زمان در چابهار مي‌توانيد وارد آب شويد و شنا كنيد درحالي‌كه در اردبيل در همان لحظه برف مي‌بارد. اما ماهي كه در تمام ايران يك حد اعتدال و تعادلِ درجه حرارت وجود دارد ‌ماه ارديبهشت است. براي همين هر مسافري به هر كجاي ايران مي‌خواهد برود، در اين‌ماه با درجه حرارت متعادلي روبه‌رو مي‌شود و همين لذتبخش است».

  • دوست دارم تمام سفرهايم در ارديبهشت باشد

كهرم با اشاره به آنكه تا‌كنون به نقاط مختلفي از كشور در فصل‌هاي مختلف سفر كرده و براي همين لذت سفر در ‌ماه ارديبهشت را به‌خوبي درك مي‌كند، مي‌گويد: «من سعادت اين را داشته‌ام كه در فصل‌هاي مختلف به سراسر ايران سفر كنم. وقتي به ارديبهشت‌ماه مي‌رسيد هر كجا بخواهيد برويد مي‌دانيد نه آنقدر هوا سرد است و نه آنقدر گرم كه سرما و گرما آزاردهنده باشد. اصلا پدران ما هم نام اين‌ماه زيبا را ارديبهشت گذاشته‌اند چون در ايران همه جا مانند بهشت مي‌شود. من امسال در اين‌ماه قرار است به يزد و كرمان بروم».

  • ارديبهشت است و‌ ماه تعادل

مشاور رئيس سازمان محيط‌زيست كشور در پاسخ به اين سؤال كه بهترين جاي ايران براي سفر در ارديبهشت كجاست؟ شيراز را پيشنهاد مي‌دهد و مي‌گويد: «اگر كسي از من بپرسد در ارديبهشت كجا بروم؟ خواهم گفت شيراز. من از روي تجربه شخصي‌ام اين شهر را مي‌گويم. چون چند سالي در شيراز بودم و سربازي‌ام را در اين شهر گذراندم. خيلي در شيراز جواني كردم. البته بسياري ديگر مانند من ارديبهشت را به‌دليل بوي بهارنارنجش در شيراز مي‌پسندند. با وجود آنكه چنين بويي در شهرهاي ساري و بابل هم در اين‌ماه وجود دارد؛ منتهي شيراز چيز ديگري است. به قول شاعر:
خوشا شيراز و وصف بي‌مثالش
خداوندا نگه دار از زوالش
ز ركن آباد ما صد لوحش‌الله
كه عمر خضر مي‌بخشد زلالش».
كهرم با تأكيد بر اينكه 20روز بيشتر تا پايان اين‌ماه بهشتي باقي نمانده مي‌گويد: «در اين ‌ماه هر جا برويد از نظر آب و هوايي اذيت نخواهيد شد اما مثلا در دي‌ماه خيلي از نقاط كشور سرد است و شايد فصل مناسبي براي سفر نباشد. حتي خرداد، تير و مرداد هم از گرما نمي‌شود به خيلي از نقاط كشور سفر كرد». حدود 20روز ديگر فرصت باقي است تا از اين هواي دلپذير لذت ببريد پس سريع‌تر كوله بار سفر را ببنديد كه وقت تنگ است.

  • ارديبهشت براي ايراني‌ها بهشت است و متفاوت

زمان گفت‌وگويمان با ايرج ميلاني، ايرانگرد مصادف بود با بازگشت او از سفري به جنگل‌هاي جنوبي گيلان؛ جايي كه به گفته او در اين هواي ارديبهشت بسيار دلچسب و ديدني است؛ «از آنجا كه ايران كشوري با آب و هواي گرم و خشك است، مردمي كه در چنين كشوري زندگي مي‌كنند به‌شدت عاشق آب، سبزه و طبيعت هستند. هر جا كه اين ويژگي‌ها وجود داشته باشد براي ما ايراني‌ها بهشت محسوب مي‌شود و چون در ارديبهشت ميزان آب و سبزي طبيعت تقريبا زياد است؛ برجسته‌ترين‌ماه براي سفر محسوب مي‌شود. اينكه برخي انتقاد مي‌كنند چرا كسي براي سفر به زيبايي پاييز و زمستان تأكيد ندارد قبول ندارم. من مي‌گويم ارديبهشت مي‌تواند زيبا باشد چون اين‌ماه براي ما ايراني‌ها واقعا مانند بهشت است و متفاوت. فصل‌هاي ديگر هم زيبا هستند اما بسياري طاقت سرما، خشكي يا گرماي هوا را ندارند و دلشان نمي‌خواهد در اين فصول سفر كنند».

  • هر 10روز ارديبهشت را بايد در يك نقطه از ايران گذراند

وقتي از ماركوپولوي ايراني مي‌خواهم چند پيشنهاد براي سفر در ‌ماه ارديبهشت و طبيعت گردي در اين‌ماه بدهد، مي‌گويد: «ايران چون طول و عرض جغرافيايي‌اش وسيع است در نتيجه آب و هواي متنوعي دارد. وقتي مي‌گوييم ارديبهشت، ممكن است يك گوشه آن تابستاني و يك گوشه‌اش زمستاني باشد. براي همين ارديبهشت را مي‌شود به 3 بخش 10روزه تقسيم كرد؛ مثلا روزهاي اول ارديبهشت بهترين نقطه ايران دامنه جنوبي زاگرس است و روزهاي آخر ارديبهشت ارتفاعات البرز بهترين گزينه براي سفر به‌حساب مي‌آيد. تجربه‌اي كه خودم داشته‌ام و اكنون كه با شما صحبت مي‌كنم از آنجا برمي‌گردم جنگل‌ها و كوه‌هاي جنوبي گيلان است كه خيلي عالي و زيبا بود. ارتفاعات زاگرس سمت شهركرد و زردكوه نيز هم‌اكنون بسيار زيباست. جاي زيبا در ايران زياد است و به هر حال طبيعت گردي در ارديبهشت را نبايد از دست داد».

  • سفر با طعم ارديبهشت

اگر اهل سفر هستيد اما زمان لازم براي سفرهاي چند روزه را نداريد در اينجا چند سفر يك روزه براي آخر هفته‌تان پيشنهاد مي‌دهيم.

دشت لار: جايي است در كوهپايه‌هاي قله دماوند كه در‌ ماه ارديبهشت پر مي‌شود از گياهان سرسبز. زنبق وحشي بنفش و ارغواني و مرغك و گل زرد و شقايق، اين دشت را آنقدر زيبا مي‌كند كه نمي‌توانيد لحظه‌اي چشم از اين زيبايي‌ها برداريد.

دشت لاله‌هاي واژگون گلستان كوه خوانسار: طبيعت بسيار زيبايي از لاله‌هاي واژگون در اين منطقه انتظار شما را مي‌كشند. عمر اين گل‌ها كوتاه است و اول ارديبهشت رشد مي‌كند و تا پايان اين‌ماه عمرش به پايان مي‌رسد. پس فرصت را غنيمت بشماريد و سري به اين لاله‌هاي واژگون بزنيد.

دشت درياسر: در ارديبهشت‌ماه پر است از گل‌هاي زيباي زرد رنگي كه در ميان چمن‌هاي سبز منظره دل انگيزي را به‌وجود مي‌آورد. اين دشت را 4كوه در برگرفته است و ده‌ها چشمه زيبا هم دارد و به همين دليل اين دشت به بهشت ارديبهشت ايران معروف است و در شهرستان تنكابن قرار دارد.

شهرستان محلات: نام شهرستان محلات با نام گل عجين شده است. اصلا اين شهرستان را به نام شهر گل يا پايتخت گل ايران مي‌دانند. حالا فكرش را بكنيد كه در ارديبهشت كه‌ ماه جلوه‌گري گل‌هاست، به اين شهرستان سفر كنيد؛ حتي از فكر به اين موضوع هم به وجد مي‌آييد. در اين شهرستان دهكده گلي وجود دارد كه به نوعي هيجان‌انگيز‌ترين قسمت سفر به محلات خواهد بود. در اين دهكده مي‌توانيد انواع كاكتوس‌ها، گل و گياهان خانگي و گياهان زينتي را تهيه كنيد. علاوه بر اين در اطراف شهرستان محل‌هاي زيادي وجود دارد كه مي‌توان از آبگرم محلات، آتشكده آتشكوه و غار زيباي نخجير نام برد. اين شهرستان به هلند ايران معروف است.

درياچه مارميشو: فاصله زياد اين درياچه از اروميه باعث شده همچنان به حالت بكر خود باقي بماند. اين درياچه از آنجا كه در مسير يك رودخانه پرآب قرار دارد فصل بهار به‌ويژه ‌ماه ارديبهشت سرسبزي انتظار شما را مي‌كشد. اين درياچه پر است از ماهي قزل‌آلا و اطراف آن حيواناتي مانند خرس، روباه، گرگ و خرگوش زندگي مي‌كند. همچنين پوشش گياهي منحصر به فردي دارد و درختان بلوط، بنه، گلابي، زالزالك، بادام، صنوبر و ساير درختچه‌ها فراوان ديده مي‌شود. براي ديدن مارميشو بايد ۴۵كيلومتر از غرب اروميه فاصله بگيريد.

باغ گياه‌شناسي كرج: اين باغ زيبا كه از جاذبه‌هاي گردشگري استان البرز است و در داخل پارك شهيد چمران كرج قرار گرفته يكي از ديدني‌ترين مكان‌ها در فصل ارديبهشت است. باغ گل‌‌هاي كرج بخش‌هاي متنوعي ازجمله محوطه پرچين‌‌هاي تو در تو، كلكسيون گل‌هاي رز، آمفي تئاتر رو باز، قفس پرندگان، آلاچيق، رستوران، كافي‌شاپ، آبشار و فرش گل و گياه دارد.

  • شهرهاي ديدني در ارديبهشت

كساني كه دوست دارند در ارديبهشت به شهرهاي مختلف كشور هم سري بزنند براي آنها نيز چند پيشنهاد داريم. يكي از بهترين پيشنهادهاي ما سفر به شهر همدان است. شهر همدان بيشتر وقت‌ها سرد است اما ارديبهشت، ماهي است كه آب‌و‌هواي همدان بسيار دلپذير مي‌شود. كرمان نيز جزو شهرهايي است كه در ارديبهشت رنگ و بوي ديگري دارد و مي‌توانيد با ديدن باغ شاهزاده در اين‌ ماه لذت ببريد. آبشار مارگون در مرز استان‌هاي فارس و كهگيلويه و بوير‌احمد نيز بي‌نظير است و‌ در ماه ارديبهشت بسيار پر آب و ديدني خواهد بود. كاشان و نيشابور را هم در اين‌ماه از دست ندهيد. آبشار آسياب خرابه و آبشار محصور شده در ميان درختان انجير نيز از مكان‌هاي ديدني شهرستان جلفا در استان آذربايجان شرقي است. سرعين در اردبيل، طبيعت ايلام، لرستان، شوشتر و خوزستان، شهركرد و شيراز؛ همچنين آرامگاه خيام در نيشابور را هم در برنامه‌هاي سفر خود در ارديبهشت‌ماه قرار دهيد كه ديدن آنها نيز در اين فصل زيباي خدا خالي از لطف نخواهد بود. در يك كلام، همه‌جاي ايران ارديبهشت بي‌نظيري دارد.

کد خبر 368836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha