چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

سعید ابوطالب: درباره انقلاب‌های عربی مطالب زیادی منتشر شده است؛ در این میان یکی از بهترین آثار، کتاب «ازبحران تا فروپاشی» نوشته حسین بشریه است.

سعید ابوطالب

كتاب چند سال پيش و در دوران اوج انقلاب‌هاي عربي نوشته شده، ولي به‌تازگي ترجمه شده است. نويسنده در اين كتاب با نگاهي ژرف و عالمانه به بررسي ماندگاري و آسيب‌پذيري نظام‌هاي سياسي پرداخته و در كنارش بر موضوع تحولات گسترده سياسي كشورهاي عربي متمركز شده است.

مؤلف كوشيده تا اين نكته را بررسي كند كه نظام‌هاي سياسي غربي چگونه با بحران‌ها مقابله مي‌كنند و مي‌توانند از فروپاشي جلوگيري كنند و از سوي ديگر چه عواملي باعث شد در كشورهايي چون تونس و ليبي نظام سياسي سرنگون شود و انقلاب شكل گيرد. كتاب از بحران تا فروپاشي، ريشه‌ها و دلايل سرنگوني نظام‌هاي سياسي كشورهاي عربي را با بياني مستدل تحليل كرده است.

معمولا آثار تئوريك در حوزه علوم سياسي، خيلي مناسب مخاطب گسترده و فراگير نيستند، ولي كتاب از بحران تا فروپاشي اولا درمورد موضوعي كاملا ملموس صحبت مي‌كند كه مردم در سال‌هاي گذشته آن‌را در اخبار پيگيري كرده‌اند و نكته ديگر اينكه اين كتاب هم حجمش كم است و هم زبان ساده‌اي دارد.

از بحران تا فروپاشي نشان مي‌دهد كه چگونه در كشورهايي چون مصر و ليبي نظام ديكتاتوري با جلوگيري از مردم‌سالاري، زمينه‌هاي سقوط خودشان را فراهم كردند و انقلاب‌هاي عربي در چه بستري به ثمر رسيدند.

  • نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي و فعال فرهنگي
کد خبر 368928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha