مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه آلودگی سموم قابل مقایسه با آلودگی حاصل از کودهای شیمیایی نیست، گفت: سالانه حدود ۲۵هزار تن سم در کشور مصرف می‌شود اما مصرف کودهای شیمیایی در کشور هر سال حدود ۴میلیون تن است این درحالی است که اثرات منفی مصرف کود بر منابع آب زیرزمینی از سموم بیشتر و خطرناک‌تر است.

آب های زیرزمینی

محمد جواد سروش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به‌شدت تخريب بالاي خاك در ايران گفت: در كشور ما به‌صورت متوسط سالانه 12-10 ميليون هكتار از وسعت خاك‌هايمان تخريب مي‌شود كه اين ميزان تقريبا دوبرابر شدت تخريب خاك در جهان است. وي در ادامه تخريب مراتع، تبديل كاربري زمين‌هاي كشاورزي و خشكسالي را ازجمله عوامل تخريب خاك دانست و اظهارداشت: اين عوامل در كنار عواملي چون مصرف سموم و كودهاي شيميايي خاك كشور را تهديد مي‌كنند.

سروش درخصوص آلودگي خاك در ايران گفت: سموم، كودهاي شيميايي، آلودگي‌هاي نفتي و شيرآبه‌هاي پسماندها و زباله‌هاي ساختماني همه باعث آلودگي خاك و آب‌هاي زيرزميني مي‌شوند. به گفته وي، مديريت مصرف سموم در كشور به‌عهده وزارت جهادكشاورزي است و سازمان حفاظت محيط‌زيست تنها به‌عنوان يك عضو هيأت نظارت، ديدگاه‌هاي خود را انتقال مي‌دهد و براساس قانون تنها مي‌تواند حذف سموم را پيشنهاد دهد.

اين مقام مسئول در سازمان حفاظت محيط‌زيست، با تاكيد بر اينكه سموم ديانيزون و نئوتينوكيدها از جمله سمومي است كه سازمان حفاظت محيط‌زيست با مصرف آن مخالفت كرده است، تصريح كرد: اين دو سم حشرات مفيد خاك را از بين مي‌برد و باقيمانده آن اثرات منفي روي ماهي‌ها و پرندگان دارد.

وي اظهار اميدواري كرد: وزارت جهادكشاورزي طي يك برنامه زمانبندي شده مصرف سموم شيميايي را كاهش دهد و برنامه‌هاي حمايتي سازمان محيط‌زيست در توليد سموم و كودهاي سبز اجرايي شود.

کد خبر 369261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha