دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۹ ماه می هر سال روز ادای احترام رسمی و ملی به ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار قهرمان وطن در اتحاد جماهیر شوروی است که برای بیرون کردن نظامیان هیتلری از نزدیک شهر در حال سقوط مسکو تا فتح برلین پایتخت آلمان جان دادند.

 احترام روسیه به ۲۶ میلیون قهرمان شوروی

به گزارش ایرنا، ساعت 3،15 دقیقه بامداد یکشنبه 22 ژوئن 1941 به وقت مسکو مارشال گئورگی ژوکف فرمانده کل و رئیس ستاد ارتش سرخ به ژوزف استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی گزارش داد، نیروی هوایی آلمان، حمله و بمباران شدیدی را شروع کرده است.

پس از چند ساعت هم رادیو اعلام کرد: توجه، توجه. این جا مسکو است! اطلاع مهم دولتی گزارش می شود. شهروندان شوروی؛ امروز ساعت چهار صبح بدون اعلان جنگ، نیروهای مسلح آلمان به مرزها حمله بردند. جنگ عظیم میهنی مردم شوروی علیه اشغالگران آلمانی نازی آغاز شد. ما بر حق هستیم. دشمن نابود خواهد شد و پیروزی از آن ما است.

نتیجه این نبرد برای شوروی به رهبری استالین از نظر انسانی، اقتصادی و نظامی بسیار سنگین بود، ولی در پایان به پیروزی بزرگ و فتح برلین توسط نیروهای مردمی و ارتش سرخ منجر شد.

نظامیان آلمانی پس از تصرف لهستان و جمهوری وقت بلاروس با پیشروی های برق آسا در عرض چهارماه نزدیک مسکو خیمه زدند، ولی استالین حاضر نشد پیشنهاد مشاوران نظامی و سیاسی را برای ترک پایتخت بپذیرد و از کاخ کرملین فرماندهی همزمان جنگ علیه آلمان و اداره سیاسی و اقتصادی 22 میلیون و 400 هزار کیلومتر مربع خاک بزرگ ترین کشور جهان را انجام می داد.

افزون بر روسیه و تمامی جمهوری های مناطق اروپایی شوروی، جمهوری های وقت در آسیای میانه نیز زیان های زیادی از جنگ دوم جهانی دیدند و میلیون ها نفر روانه جنگی شدند که با هجوم برق آسای ارتش هیتلری برخوردار از انبوه جنگ افزارها شروع شد.

برای گرامیداشت یاد جان باختگان جنگ، پس از سال 1945 در شوروی تا سال 1991 که دچار فروپاشی شد و همچنین روسیه نو هر ساله جشن پیروزی در جنگ کبیر میهنی برگزار می شود.

براساس سنت، سران و مقام های بلندپایه سیاسی و نظامی، کهنه سربازان و نیروهای مردمی شریک جنگ در سراسر روسیه و بسیاری از کشورهای مستقل برآمده از فروپاشی شوروی در این آئین ها شرکت می کنند که اصلی ترین آن در میدان سرخ مسکو مقابل کاخ کرملین با ویژگی قدرت نمایی نظامی و تدافعی است.

گرامیداشت قربانیان زن و مرد نظامی و غیرنظامی و نیروهای داوطلب مردمی در این جنگ با همراه داشتن تصاویر آنها و همچنین پرچم های قرمز داس و چکش دوران شوروی از جمله اصلی ترین جلوه های همراهی مردم به ویژه نسل قدیمی همراه جوانان و نوجوانان است.

از سوی دیگر برای روز سه شنبه مانند سال های گذشته نیز نمایش پیشرفته ترین جنگ افزارهای روسیه در حضور ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور در چارچوب مراسم گرامیداشت هفتادو دومین سالگرد پیروزی در جنگ دوم جهانی تدارک دیده شده که برنامه آمادگی رژه نیروهای ویژه برای این آئین از مدت ها پیش در حال انجام است.

نمایش سامانه های موشکی با بردهای مختلف از جمله دوربرد یا قاره پیما، میان برد و پدافندی، تانک آرماتا یا هیولای متحرک به عنوان تازه ترین دستاورد صنعت نظامی این کشور برای نبردهای سنگین زمینی و خودروهای زرهی از جمله جنگ افزارهایی است که در این مراسم به نمایش در می آید.

همزمان آسمان مسکو و همچنین بسیاری از شهرهای دیگر روسیه شاهد قدرت نمایی هواپیماها و بالگردهای نظامی روسیه می شود.

کد خبر 369353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha