یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

شاخص کل بورس تهران در مبادلات با افت مواجه شد همزمان ارزش سهام ۷۵ درصد از شرکت‌های در حال مبادله در تالار معاملات نزول کرد.

به گزارش همشهري، از شنبه هفته قبل موجي نزولي در بازار سهام آغاز شده است، تحت‌تأثير اين موج نزولي قيمت سهام بسياري از شركت‌ها در جريان دادوستدهاي ديروز بازار سهام افت كرد. بورس از ابتداي امسال وارد يك كانال صعودي شده بود و فعالان بازار اميدوار بودند كه اين شاخص بتواند امسال پس از عبور پر قدرت از خط مقاومت 80 هزار واحد به‌سرعت از مرز 90 هزار واحد هم عبور كند اما همگام با مناظره‌هاي انتخاباتي، از هفته پيش يك موج نزولي در بازار سهام آغاز شد.

ديروز هم اين روند نزولي بر فضاي بورس غلبه كرد و شاخص كل بورس تهران كه توانسته بود چهارشنبه هفته قبل تحت‌تأثير معاملات بلوكي اندكي از مرز 80هزار واحد فاصله بگيرد با 179واحد كاهش بار ديگر به زير مرز 80هزار واحد سقوط كرد. اين براي چندمين بار است كه شاخص بورس نتوانسته است جايگاه خود را در بالاي مرزهاي 80هزار واحد تثبيت كند.

در مبادلات روز گذشته ارزش 75درصد از سهام شركت‌هاي بورس كاهش يافت و فقط قيمت سهام 74شركت با اندكي رشد مواجه شد، ديروز سهام شركت‌هاي بزرگ بورس تهران مانند هلدينگ خليج‌فارس و مخابرات ايران با افت سنگين مواجه شدند.
در مبادلات روز شنبه هم ارزش سهام شركت‌هاي حاضر در گروه خودرو، قند و فلزات اساسي با نزول مواجه شده بود.

روند نزولي ارزش سهام شركت‌هاي خودروساز هم كه از روز شنبه آغاز شده، ديروز نيز ادامه يافت و ارزش سهام اغلب شركت‌هاي حاضر در اين گروه با نزول مواجه شد. به اعتقاد كارشناسان، اصلي‌ترين علت نزول ارزش سهام شركت‌هاي خودرو‌سازي‌، نزديك‌شدن به زمان انتخابات رياست‌جمهوري است.

در گروه فلزات اساسي نيز شرايط چندان با خودروساز‌ها متفاوت نبود و اكثر سهام اين گروه نيز با روند كاهشي مواجه شدند.
در عين حال بررسي عملكرد هفته قبل صنايع فعال در بورس نشان مي‌دهد از هفته پيش كه روند نزولي بورس آغاز شده، سهامداران برخي صنايع با كاهش زيادي در ارزش دارايي هايشان مواجه شده‌اند.

آمارها نشان مي‌دهد ظرف يك هفته گذشته ارزش سهام گروه محصولات كاغذي 5درصد افت كرده است. اين بيشترين ميزان نزول در ميان همه صنايع است. در عين حال سهامداران گروه‌هايي مانند كاشي و سراميك، لاستيك و پلاستيك، تجهيزات، ماشين‌آلات محصولات شيميايي، زغال سنگ، انبوه‌سازي‌، حمل‌ونقل، محصولات فلزي، كاني‌هاي غيرفلزي، سيمان، واسطه‌گري‌هاي مالي، پالايشگاه‌ها و استخراج نفت و گاز بخش زيادي از دارايي هايشان را از دست داده‌اند.

سهامداران اين گروه‌ها در يك هفته گذشته بين يك تا 5درصد از دارايي‌هايشان را از دست داده‌اند.در اين مدت سهامداران گروه كاشي و سراميك و استخراج نفت و گاز دست‌كم 4.5درصد از ارزش سهام‌شان را از دست داده‌اند.گروه فلزي و كاني‌هاي غيرفلزي هم ظرف يك هفته گذشته با 4درصد نزول مواجه شده‌اند.

به‌طور كلي در يك هفته گذشته از 38صنعت فعال در بورس ارزش سهام 17صنعت با نزول مواجه شده است اين در حالي است كه در همين مدت بقيه سهامداران به‌طور ميانگين نتوانسته‌اند بيش از يك تا 3درصد بازده به‌دست بياورند.

کد خبر 370035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha