چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

یک روز پس از آنکه گزارش روزنامه واشنگتن‌پست از درز اطلاعات فوق‌محرمانه از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در دیدارش با وزیرخارجه روسیه در واشنگتن خبر داد، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرد منبع این اطلاعات رژیم صهیونیستی بوده است.

ترامپ

نيويورك‌تايمز ديروز به نقل از يك مقام دولتي كنوني و يك مقام دولتي سابق در آمريكا نوشت كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي رژيم صهيونيستي در تعامل با نهادهاي اطلاعاتي در آمريكا اطلاعات محرمانه مربوط به برنامه داعش براي انجام عمليات تروريستي با استفاده از لپ‌تاپ در پرواز‌هاي بين‌المللي را در اختيار آمريكايي‌ها گذاشته‌اند؛ اطلاعاتي كه قرار نبوده در اختيار كشور ثالث به‌خصوص روسيه قرار گيرد.

روز سه‌شنبه گزارش واشنگتن‌پست مبني بر افشاي اين اطلاعات از سوي دونالد ترامپ در نشست هفته گذشته‌اش با سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه، و سرگئي كيسلياك، سفير روسيه در واشنگتن، كاخ سفيد را به لرزه در‌آورد. در طول روز چندين نفر از مسئولان كاخ سفيد بيانيه و تكذيبيه صادر كردند اما حساسيت اطلاعات فاش شده به قدري بود كه به اين بيانيه‌ها بسنده نكردند و از ژنرال مك‌مستر، مشاور جديد امنيت ملي ترامپ خواستند براي نخستين‌بار به ميان خبرنگاران برود و در اين‌باره توضيح دهد.

مك‌مستر تمام‌قد از ترامپ دفاع كرد و گفت كه خودش در جلسه حاضر بوده و «در هيچ بخشي از اين نشست در مورد منابع اطلاعاتي سخني به ميان نيامد». مك‌مستر هم مثل ديگران در كاخ سفيد، گزارش واشنگتن‌پست را «دروغ» خواند. اما دليل تأكيد مك‌مستر در سخنان روز سه‌شنبه‌اش بر عدم‌افشاي «منبع اطلاعات» در جلسه ترامپ و روس‌ها را پس از گزارش نيويورك‌تايمز مي‌توان درك كرد.

در گزارش واشنگتن‌پست آمده بود كه اطلاعات فاش شده از سوي ترامپ، از طريق منابع اطلاعاتي خارج از آمريكا در اختيار نهادهاي اطلاعاتي آمريكايي قرار گرفته بوده است و كارشناسان امنيتي به واشنگتن‌پست گفته‌اند كه روس‌ها اكنون با در اختيار داشتن جزئيات، ممكن است بتوانند منبع اطلاعات‌ را كه هم‌اكنون در سوريه فعال است و در لايه‌هاي داخلي گروه داعش نفوذ كرده شناسايي كنند؛ موضوعي كه ادامه همكاري اطلاعاتي آمريكا را با اين منبع به‌كلي به خطر خواهد انداخت.

اكنون كه مشخص شده منبع تأمين‌كننده اطلاعات آمريكا در مورد برنامه تروريستي داعش، رژيم صهيونيستي بوده، موضوع همكاري‌هاي اطلاعاتي ميان اين دو با چالش روبه‌رو شده است. نيويورك‌تايمز ديروز نوشت كه مقام‌هاي اسرائيلي ارائه اطلاعات مذكور به آمريكا را رد كرده‌اند اما وب‌سايت بازفيد به نقل از 2افسر اطلاعاتي در رژيم صهيونيستي تأييد كرد كه اين اطلاعات از سوي نهادهاي اطلاعاتي اسرائيل در اختيار آمريكايي‌ها قرار گرفته است.

  • قدرت اسرائيل يا جعل اطلاعات؟

با انتشار گزارش نيويرك‌تايمز برخي تحليلگران به حضور نيروهاي رژيم صهيونيستي در خاك سوريه و قدرت اطلاعاتي اين رژيم اشاره كردند. البته برخي ديگر هم بودند كه چنين توانايي از سوي اسرائيلي‌ها در نفوذ به لايه‌هاي داخلي گروه داعش را رد كرده و اين احتمال را مطرح كردند كه رژيم صهيونيستي به‌خاطر منافع خودش اقدام به «جعل اطلاعات» كرده باشد. طبق اين اطلاعات، داعش به‌دنبال يافتن راهكاري براي جاسازي مواد منفجره در لپ‌تاپ و ديگر وسايل الكترونيكي است به‌گونه‌اي كه كشف آن براي دستگاه‌هاي بازرسي فرودگاهي امكان‌پذير نباشد. آمريكا 2‌ماه قبل، پس از دريافت اطلاعات اسرائيلي‌ها، ورود لوازم الكترونيكي بزرگ‌تر از موبايل را همراه با مسافر به هواپيما از مبدا 8كشور خاورميانه منع كرد.

وب‌سايت الجزيره ديروز به نقل از يكي از افسران سابق سازمان جاسوسي آمريكا، سيا توانايي اسرائيلي‌ها در نفوذ به لايه‌هاي داخلي داعش را رد كرد و اين اطلاعات را ساخته و پرداخته نهادهاي اطلاعاتي رژيم صهيونيستي و با هدف آسيب زدن به بازار خطوط هوايي كشورهاي عربي كه به مقصد آمريكا پرواز مستقيم دارند دانست. الجزيره به نقل از اين افسر سيا نوشته است: «اگر اين اطلاعات از سوي نهادهاي اطلاعاتي اردن و تركيه ارائه شده بود معني‌دار بود چرا كه آنها تجربه طولاني در اين زمينه دارند اما اصلا تعجب نمي‌كنم اگر چند وقت ديگر گزارش‌هايي منتشر شود كه از جعل اطلاعات از سوي دستگاه‌هاي اطلاعاتي اسرائيل حكايت داشته باشد.»

  • روسيه و باز هم روسيه

كمتر از 4‌ماه حضور دونالد ترامپ در كاخ سفيد، با ارتباط او و اطرافيانش با روس‌ها گره خورده است؛ ارتباطي كه تاكنون مايكل فلين، مشاور امنيت ملي، و جيمز كومي، رئيس پليس اف‌بي‌آي قرباني آن شده‌اند. فلين به‌خاطر ارتباطش با سفير روسيه در واشنگتن مجبور به استعفا شد اما كومي به‌خاطر ادامه تحقيقاتش درباره ارتباط احتمالي ترامپ و تيمش با مسكو از سوي رئيس‌جمهور بركنار شد.

ديروز و در بحبوحه جنجال اخير در مورد افشاي اطلاعات محرمانه از سوي ترامپ به وزير خارجه روسيه، بار ديگر اين روس‌ها بودند كه خبرساز شدند. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، در جمع خبرنگاران گفت كه حاضر است شرح مذاكرات ميان ترامپ و وزير خارجه روسيه در جلسه هفته گذشته را در اختيار نمايندگان رسانه‌هاي آمريكا قرار دهد. آمريكايي‌ها هنوز به اين پيشنهاد واكنش نشان نداده‌اند اما انتشار شرح مذاكرات مي‌تواند بار ديگر مسير بحران‌هاي اين روزهاي كاخ سفيد را تغيير دهد.

  • بازداشت روزنامه‌نگاران

نيويورك‌تايمز در گزارشي نوشت كه دونالد ترامپ از رئيس بركنار‌شده اف‌بي‌آي خواسته بود روزنامه‌نگاراني كه اقدام به انتشار اطلاعات محرمانه مي‌كنند را دستگير كند. يكي از دستياران كومي به نيويورك‌تايمز گفته است كه ترامپ 3‌ماه پيش، اين درخواست را مطرح كرده بود. او همزمان از رئيس اف‌بي‌آي خواسته بود تحقيقاتش در مورد ارتباط او و تيمش با روسيه را متوقف كند؛ خواسته‌اي كه با پاسخ منفي كومي روبه‌رو شد.

کد خبر 370419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha