همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امور دفاعی و امنیتی در مجلس فدرال روسیه در اولین واکنش مسکو به حمله هوایی جدید آمریکا در قالب عملیات ائتلاف ضد داعش علیه نیروهای وابسته به دمشق، بررسی این مساله در مذاکرات ژنو را خواستار شد.

دمشق: هیچ توجیهی برای حمله آمریکا مورد قبول نیست
  • دمشق: هیچ توجیهی برای حمله آمریکا مورد قبول نیست

یک منبع در ارتش سوریه اعلام کرد که در حمله ائتلاف آمریکا به یکی از ایست‌های نظامی ارتش سوریه چندین تن کشته شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، یک منبع در ارتش سوریه با بیان اینکه در حمله ائتلاف آمریکا به یکی از ایست‌های نظامی ارتش سوریه چندین تن کشته شدند، تصریح کرد که هرگونه تلاشی برای توجیه این حمله مردود است.

این منبع نظامی سوری اعلام کرد که حمله به یکی از ایست‌های ارتش سوریه دروغ بودن ادعاهای ائتلاف آمریکا را در مبارزه با تروریسم برملا می‌سازد و این تجاوز بی شک تاکیدی بر طرح صهیونیستی آمریکایی در منطقه است و اینکه آمریکا این حمله را اینگونه توجیه می‌کند که نیروهای هدف قرار گرفته به هشدارها مبنی بر توقف پیشروی‌هایشان توجه نکردند، کاملا مردود است.

در همین حال، وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به حمله روز گذشته آمریکا اعلام کرد: حمله آمریکا به ارتش سوریه اقدامی مردود است و نقض حاکمیت این کشور به شمار می‌آید.

گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که هرگونه عملیات نظامی به تشدید اوضاع در سوریه منجر می‌شود و یقیناً بر روند سیاسی در آستانه و ژنو تاثیر می‌گذارد به ویژه همچون چنین اقدامی که نیروهای مسلح سوریه را هدف قرار داده است.

وی گفت، یک روز قبل از حمله آمریکا به ارتش سوریه، حمله‌ دیگری صورت گرفت که به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان انجامید. این حملات نیز مردود است و در فراهم کردن شرایط مناسب برای روند سیاسی و انجام تلاش‌های انسانی جهت پایان دادن به رنج غیرنظامیان نقش ندارد.

بشار جعفری، رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات ژنو نیز این حمله آمریکا را نشانه‌ای از تروریسم دولتی دانست.

جعفری در ادامه تاکید کرد: در دیدار با استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه تنها یک مساله مورد بحث و بررسی قرار گرفت و آن هم نشست کارشناسان بود.

وی با اشاره به اینکه هیات دولت سوریه دراین دور از مذاکرات درباره چهار بسته مربوط به سازش در سوریه بحث و گفتگو نکرده، اظهار داشت: با هیات سازمان ملل به اتفاق نظر رسیدیم که نشست‌های فنی میان کارشناسان در طول مذاکرات و نه قبل یا بعدش ادامه داشته باشند.

صبح روز پنج‌شنبه فعالان مخالف در حومه دیر الزور از عملیات هلی برن ائتلاف ضد داعش در اطراف شهر البوکمال واقع در مرزهای عراق و سوریه پرده برداشتند.

این عملیات ۲۴ ساعت بعد از عملیاتی مشابه در روستای "السیال" در نزدیکی البوکمال رخ داد.

گزارش‌ها حاکی از این بود که این عملیات توسط هلی‌کوپترهای ائتلاف در منطقه سوق الغنم (بیابان السیال) صورت گرفته و به کشته شدن افراد مسلح داعش و بازداشت تعدادی دیگر از آنها انجامیده است.

  • اولین واکنش مسکو به عملیات آمریکا علیه نیروهای وابسته به ارتش سوریه

به گزارش ایسنا، ویکتور اوزیروف، رئیس کمیسیون امور دفاعی و امنیتی در مجلس فدرال روسیه پس از اینکه ائتلاف ضد داعش انجام حمله‌ای هوایی علیه نیروهای وابسته به دولت سوریه در نزدکی پایگاه التنف را تایید کرد، در مصاحبه با خبرگزاری نووستی اظهار داشت: امیدوارم که این عملیات بر روند مذاکرات در ژنو تاثیری نگذارد اما فکر می‌کنم این حمله به مساله‌ای مهم در برنامه‌های ژنو تبدیل خواهد شد.

اوزیروف در ادامه بر لزوم هماهنگی بیشتر و روشن‌تر میان ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا و نیروهای دولت سوریه تاکید کرد تا در تعیین هویت نیروهایی که در سوریه حضور دارند، چنین مشکلاتی به وجود نیاید.

فرانتس کلینتسویچ، معاون اول رئیس کمیسیون امور دفاعی و امنیتی در مجلس فدرال روسیه نیز اظهار داشت: وضعیت در سوریه به دلیل اقدامات ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در آنجا به شکل کامل از کنترل خارج شده است.

کلینتسویچ ضمن ابراز تردید نسبت به اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دستور اجرای حمله هوایی علیه نیروی نظامی مذکور را داده باشد، گفت: رسوایی سیاسی که برخی گروها درباره رئیس جمهور جدید آمریکا مطرح کردند، در اقدامات فرماندهی نظامی این کشور در خاورمیانه منعکس شد.

ایگور موروزوف،‌ عضو کمیسیون بین‌المللی مجلس فدرال روسیه نیز گفت: شورای امنیت باید حمله هوایی جدید آمریکا در سوریه را یک اقدام خصمانه و یک جانبه علیه دولتی دارای حاکمیت محسوب کند.

موروزوف در ادامه با تاکید بر لزوم ادامه مذاکرات ویژه سازش در سوریه در ژنو و آستانه با وجود اجرای چنین عملیاتی توسط آمریکا گفت: باید در این مذاکرات سیاست‌های آمریکا در سوریه نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

این مسئول روس با اشاره به اینکه دولت آمریکا هیچ‌گونه منفعتی در پایان دادن به جنگ در سوریه و برقراری صلح در این کشور ندارد، تاکید کرد: واشنگتن همچنان به دنبال برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و ادامه کودتای رنگی است که خودشان در این کشور به راه انداختند.

کد خبر 370541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha