همشهری آنلاین: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که در ۱۰۲ کشور و ۳۱۰ شعبه برای ایرانیان مقیم خارج از کشور در حال برگزاری است با استقبال پرشور ایرانیان مواجه شده که از نخستین ساعات رای گیری در برخی کشورها در صف‌های طولانی حضور یافته‌اند تا رای خود را به صندوق بیندازند.

 حضور ایرانیان در ۱۰۲ کشور پای صندوقهای رای | مشارکت گسترده ایرانیان مقیم خارج

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با اخذ رای از یک ایرانی مقیم نیوزیلند کلید خورد و هموطنان ایرانی در این کشور واقع در اقیانوس آرام، نخستین افرادی بودند که پای صندوق رای رفتند تا رئیس جمهوری کشور را انتخاب و سکان هدایت اجرایی کشور را به وی بسپارند.

اخذ رای از ایرانیان مقیم نیوزیلند ساعت 9 و 30 دقیقه صبح به وقت محلی (2 بامداد به وقت تهران) در چهار شهر آکلند، کرایست چرچ، ولینگتون و دنیدن آغاز شد و ایرانیان مقیم این کشور نخستین هموطنان در جهان بودند که پای صندوق های رای حاضر شدند. نخستین رای در انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه ویکتوریای ولینگتون از سوی یک پژوهشگر ایرانی در این دانشگاه به صندوق انداخته شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیوزیلند اعلام کرد رای گیری از ایرانیان مقیم این کشور تا ساعت 19 به وقت محلی ادامه دارد.

  • اخذ رای از ایرانیان مقیم نیوزیلند تا ساعت 19 به وقت محلی ادامه دارد

جلال الدین نمینی میانجی سفیر ایران در نیوزیلند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد انتخابات در حوزه های انتخابیه تعیین شده در این کشور تا ساعت 19 به وقت محلی (11 و 30 دقیقه به وقت تهران) ادامه دارد.

وی پس از برخی خبرهای نادرست که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، گفت که روند رای گیری همچنان ادامه دارد و آرای هیچ صندوقی شمارش نشده است.

بلندپایه ترین دیپلمات ایران در نیوزیلند، گفت که پیش از این نیز اعلام شده بود تا دو ساعت پس از پایان رسمی کار ادارات و شرکت ها در نیوزیلند که ساعت 17 به وقت محلی است، رای گیری از مردم ادامه می یابد تا ایرانیان بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

وی گفت براین اساس انتخابات تا ساعت 19 به وقت محلی ادامه می یابد و رای گیری از ایرانیان مقیم ادامه دارد.

  • زمان برگزاری انتخابات در کره جنوبی 2 ساعت تمدید شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، در پی درخواست جمع کثیری از هموطنان مقیم کره جنوبی، دست اندرکاران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در سئول مدت زمان برگزاری آن را 2 ساعت دیگر تمدید کردند.

ایرانیان مقیم کره جنوبی از ساعت 8 صبح به وقت محلی (3:30 دقیقه صبح به وقت تهران) به پای صندوق رای مستقر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول رفتند اما به دلیل استقبال بیش از حد مردم، زمان رای گیری تا ساعت 20 امشب به وقت محلی تمدید شد.

سفارت کشورمان در کره جنوبی به همین منظور از ایرانیان مقیم خواسته است تا بر اساس زمان بندی اعلام شده خود را به محل اخذ رای رسانده و آرای خود را به صندوق بیندازند.

  • آغاز رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری ایران در 8 استان عراق

کار رای گیری از ایرانیان مقیم و زائران ایرانی عتبات عالیات و همچنین گردشگران ایرانی از ساعت 8 صبح جمعه به وقت محلی( ساعت 9 و نیم به وقت تهران)، از طریق 23 صندوق رای در 8 استان عراق آغاز شد.

به گزارش ایرنا، رای گیری برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ساعت 8 صبح به وقت محلی (اختلاف ساعت عراق با ایران حدود یک ساعت و 30 دقیقه است) در هشت استان بصره، نجف ، کربلا، بغداد، صلاح الدین، واسط، اربیل و سلیمانیه با حضور گسترده شهروندان ایرانی در عراق آغاز شد.

به گزارش خبرنگاران ایرنا، ازدحام جمعیت رای دهنده در شهرهای نجف اشرف، کربلا و کاظمین در پای صندق های رای ، مسئولان اجرایی این صندوق ها را غافلگیر کرد.

برای انتخابات ریاست جمهوری کشورمان 23 صندوق رای در نقاط مختلف عراق مستقر شده است که از این تعداد 6 صندوق متعلق به بغداد و حومه آن است که یکی از آنها در محل سفارت، یک صندوق در فرودگاه ، یکی در کاظمین ، یک صندوق در سامرا (استان صلاح الدین) و یک صندوق در مرز مهران - زرباطیه (استان واسط) مستقر خواهد شد و نیز یک صندوق سیار هم در بغداد پیش بینی شده است.

همچنین تعداد صندوق های رای در شهرهای کربلا، نجف و اربیل هر کدام 4 صندوق اعلام شده است و در بصره 3 صندوق رای و در سلیمانیه نیز 2 صندوق، آرای اتباع ایرانی را جمع آوری می کنند.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق و نیز دیپلمات ها و کارکنان ایرانی سفارت و نمایندگی های ایران در عراق ، از اولین ساعت اخذ رای در محل سفارت حاضر شدند و آرای خود را به صندوق مستقر در این حوزه ریختند.

برآورد تعداد رای دهندگان ایرانی در عراق به دلیل عدم سرشماری رسمی در عراق، دشوار است و بطور دقیق مشخص نیست چه تعداد ایرانی در این کشور اقامت دارند، اما ، با توجه به حضور تقریبی زائران ایرانی که برای عتبات عالیات به عراق سفر می کنند، پیش بینی شده است، بیش از 20 هزار زائر ایرانی در روز جمعه 29 اردیبهشت پای صندوق های رای ، بویژه در شهرهای مقدس کربلا، نجف، کاظمین و سامرا و نیز مرز زرباطیه، مقابل مهران و همچنین فرودگاه بغداد حاضر شوند.

صندوق سیار نیز با آغاز کار رای گیری ، به محلات و نقاط تعیین شده رفتند تا آرای آن دسته از ایرانیان در محله های دور افتاده و یا کارکنان پروژه های عمرانی مانند ورزشگاه الزوراء بغداد را جمع آوری کنند.

علاوه بر مرز زرباطیه - مهران و فرودگاه بغداد، یک صندق سیار نیز برای جمع آوری آرای ایرانیان مقیم کردستان عراق در خارج از اربیل، بویژه در استان دهوک در نظر گرفته شده است. عراق بعد از آمریکا بیشترین تبعه ایرانی را دارا است.

  • حضور گسترده پای صندوق های رای در نجف

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، راس ساعت 8 صبح امروز جمعه به وقت محلی ( 9 و نیم به وقت تهران) در نجف اشرف آغاز شد و صدها تن از ایرانیان مقیم و زائران برای ریختن آرای خود به صندوق ها، در محل های تعیین شده، حاضر شده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نجف اشرف، زائران ایرانی که طی چند روز گذشته وارد نجف شده اند و نیز ایرانیان مقیم ، از بامداد امروز همزمان با بغداد و 7 استان عراق، در محل سرکنسولگری ایران در نجف و 3 صندوق در دیگر نقاط این شهر، حاضر شدند تا آرای خود را به صندوق های رای بیاندازند.

سید عبدالرحیم ساداتی فر سرکنسول ایران در نجف، از حضور گسترده زائران و ایرانیان مقیم، از اولین دقایق شروع رای گیری در محل سرکنسولگری خبر داد.

ایرانیان مقیم و زائران تا پایان مهلت رای گیری در روز جمعه در 4 شعبه اخذ رای درنجف اشرف آرای خود را به صندوق ها خواهند ریخت.

  • ایرانیان مقیم سوریه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند

رای گیری از ایرانیان مقیم و مسافر در سوریه از ساعت 8 به وقت محلی (9 و30 دقیقه) به وقت تهران در هشت شعبه اخذ رای در کشور سوریه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، هموطنان ایرانی در سوریه از ساعت 8 به وقت محلی با حضور در شعبه ها، رای خود را به صندوق ها ریختند.

هشت شعبه اخذ رای در شهرهای مختلف سوریه به منظور اخذ آرای اتباع ایرانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است.

صندوق های رای گیری در پایتخت سوریه برای استقبال از هموطنان در سفارت جمهوری اسلامی ایران، حرم حضرت زینب(س)، حرم حضرت رقیه(س) و محله امین و محله زین العابدین و صندوق هایی نیز در شهرهای حلب و لاذقیه و حماه مستقر شده است.

  • حضور پرشور ایرانیان مقیم آسیای میانه در انتخابات ریاست جمهوری

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی پنج کشور آسیای میانه ویژه ایرانیان مقیم این کشورها با حضور گسترده هموطنان آغاز شده است.

 

  • آغاز انتخابات ریاست جمهوری در تاجیکستان

رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان و همچنین شهر راغون ساعت هشت صبح به وقت محلی (7:30 به وقت تهران) آغاز شد.

مدارک مورد نیاز برای رای گیری شناسنامه و کارت ملی یا گذرنامه معتبر ایرانی است.

  • ترکمنستان:

حوزه اخذرای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران درشهرعشق آباد پایتخت جمهوری ترکمنستان در ساعت هشت بامداد به وقت محلی (7:30 به وقت تهران) آغازشد.

ایرانیان مقیم ترکمنستان در شهر عشق آباد در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران (مسجد حضرت فاطمه س ) آرای خود را به صندوق خواهند انداخت.

  • ازبکستان

رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران درشهرتاشکند پایتخت جمهوری ازبکستان در ساعت هشت بامداد به وقت محلی ( 7:30 به وقت تهران) آغازشد.
ایرانیان مقیم ازبکستان در شهرتاشکند در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران آرای خود را به صندوق خواهند انداخت.

  • قرقیزستان

رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران درشهربیشکک پایتخت جمهوری قرقیزستان در ساعت هشت بامداد به وقت محلی ( 6:30 به وقت تهران) آغازشد.
ایرانیان مقیم قرقیزستان در شهر بیشکک در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران آرای خود را به صندوق خواهند انداخت.

  • قزاقستان

دربهای دو حوزه اخذ رای در جمهوری قزاقستان در ساعت هشت بامداد به وقت محلی ( 6:30 به وقت تهران) امروز گشوده شد.

ایرانیان مقیم در شهرآستانه پایتخت قزاقستان در محل سفارت و در شهر آلماتی در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران آرای خود را به صندوق خواهند انداخت.

  • آغاز رای گیری در 6 شعبه انتخابات ریاست جمهوری ایران در ترکیه

به گزارش خبرنگار ایرنا از آنکارا، رای گیری در 6 شعبه پیش بینی شده برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در کشور ترکیه ساعت هشت صبح به وقت محلی(9.30 به وقت تهران) آغاز شد.

برای اخذ آرای هموطنان ساکن و حاضر در کشور ترکیه، 6 شعبه پیش بینی شده که یک شعبه در شهر آنکارا و در ساختمان کنسولگری سفارت جمهوری اسلامی ایران، یک شعبه در ساختمان کنسولگری شهر ارزروم و یک شعبه نیز در محل کنسولگری شهر طرابوزان دایر است.

در شهر استانبول نیز به علت حضور ایرانیان پرشمار، 2 شعبه اخذ رای یکی در محل ساختمان سرکنسولگری کشورمان در استانبول پیش بینی شده و یک شعبه نیز در بخش آسیایی شهر استانبول برای اخذ آرای هموطنان دایر است و علاوه بر این، یک شعبه نیز در ساختمان بانک ملت ایران در شهر ازمیر برای اخذ آرای هموطنان پیش بینی شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: فرایند اخذ آرای هموطنان مان در جریان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در کشور ترکیه در همه این 6 شعبه برابر برنامه زمان بندی شده و از ساعت مقرر آغاز شده است.

محمدابراهیم طاهریان فرد با اشاره به آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات در این شعب و آموزش نیروها و عوامل برگزار کننده اظهار کرد: با مقامات محلی و وزارت امور خارجه ترکیه نیز در خصوص برگزاری انتخابات هماهنگی لازم انجام شده است.

وی با دعوت از همه ایرانیان ساکن در ترکیه برای شرکت در این انتخابات گفت: ایرانیان ساکن در ترکیه با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و در صورت همراه نداشتن این دو مدرک، با استفاده از گذرنامه خود می توانند در این دوره از انتخابات رای دهند.

  • رای گیری در چهار شهر قبرس به وقت محلی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایرنا رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در چهار شهر جزیره قبرس ساعت 8 صبح (9.30) به وقت محلی آغاز شد.

به گزارش ایرنا، ایرانیان مقیم قبرس امروز جمعه با حضور در شعب اخذ رای در چهار شهر نیکوزیا، لفکوشا، فاماگوستا و لیماسول، آرای خود را به صندوق ها می ریزند.

بخش عمده ای از ایرانیان مقیم قبرس، جامعه دانشگاهی اعم از استادان و دانشجویان هستند که در دو شهر فاماگوستا و لفکوشا حضور دارند.

طبق برآوردهای به عمل آمده انتظار می رود مشارکت ایرانیان مقیم، در این انتخابات فراتر از دوره های گذشته باشد.

  • برگزاری انتخابات در تایلند/ اعضای تیم فوتسال زیر20 سال رای خود را به صندوق انداختند

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری صبح جمعه در بانکوک پایتخت تایلند آغاز شد و علی کفاشیان نایب رئیس فوتسال و فوتبال ساحلی کنفدراسیون فوتبال آسیا و کادر و اعضای تیم ملی فوتسال زیر 20 سال کشورمان نخستین گروهی بودند که آرای خود را به صندوق انداختند.

اعضای تیم فوتسال زیر 20 سال ایران که تاکنون تیم های مغولستان و امارات را در رقابت های قهرمانی آسیا در تایلند شکست داده اند روز جمعه با حضور در سفارت کشورمان، آرای خود در انتخابات ریاست جمهوری را به صندوق رای انداختند.

علی کفاشیان نایب رئیس فوتسال و فوتبال ساحلی کنفدراسیون فوتبال آسیا را در رای دادن کادر فنی تیم ملی فوتسال زیر 21 سال که در تایلند بسر می برند، همراهی می کردند.
رای گیری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری کشورمان در بانکوک تا ساعت 18 به وقت محلی (15 و 30 به وقت تهران) ادامه خواهد داشت.

ملی پوشان ایران امروز جمعه و در سومین دیدار مقابل چین صف آرایی می کند و روز شنبه نیز در آخرین دیدار در مرحله گروهی با قرقیزستان روبرو خواهند شد.

  • اعضای کاروان ورزشی ایران در پای صندوق اخذ رای در باکو حاضر شدند

اعضای کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در چهارمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی در باکو امروز (جمعه) ساعتی بعد از آغاز دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پای صندوق اخذ رای در سفارت کشورمان در باکو حاضر شدند.
اعضای کاروان ورزشی ایران در پای صندوق اخذ رای در باکو حاضر شدند

به گزارش ایرنا، رای گیری از ایرانیان مقیم و گردشگران ایرانی حاضر در جمهوری آذربایجان امروز (جمعه) ساعت هشت به وقت محلی در ساختمان شماره دو سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو آغاز شده است.

کاروان ورزشی 300 نفره جمهوری اسلامی ایران برای حضور در چهارمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی در باکو بسر می برد.

محمد خوشجان رییس کمیته فنی فدراسیون زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران در پای صندوق رای و در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، حضور هر ایرانی در این انتخابات را برای آینده کشور مهم خواند و گفت: یکی از دلایل حضور ما در پای صندوق آن است که همه دنیا بداند تا ما نسبت به سرنوشت کشورمان بی تفاوت نیستیم.

وی افزود: با حضور در این انتخابات می خواهیم نشان دهیم تا آخرین لحظه ایستاده ایم و امروز هم آمدیم تا به تداوم و بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی رای بدهیم و کمک کنیم.

خوشجان تاکید کرد: آمده ایم تا اعلام موجودیت کنیم و در هر جای دنیا که باشیم کشورمان را در چارچوبی می بینیم که بقای آن به حضور همه ایرانی ها بستگی دارد.

غلامرضا خاکساری یکی از اعضای کاروان ورزشی کشورمان نیز حضور در پای صندوق رای را وظیفه هر ایرانی خواند و گفت: ما باید در اجرای وظیفه خود جهت تعیین آینده و سرنوشت خودمان حضور فعال داشته باشیم و به همین خاطر در پای صندوق رای در سفارت ایران در باکو حضور داریم.

با توجه به این که اغلب ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان در باکو پایتخت این کشور بسر می برند، یک شعبه اخد رای در ساختمان شماره دو سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو دایر شده است.
همچنین یک شعبه اخد رای در سرکنسولگری کشورمان در شهر نخجوان برای ایرانیان مقیم این جمهوری خودمختار دایر شده است.


در حال حاضر نزدیک به پنج هزار ایرانی مقیم در جمهوری آذربایجان حضور دارند و همچنین تعدادی از شهروندان ایرانی به عنوان گردشگر در جمهوری آذربایجان بسر می برند.

  • رای گیری از ایرانیان مقیم الجزایر

رای گیری از ایرانیان مقیم الجزایر امروز (جمعه) ساعت هشت به وقت محلی در ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در الجزیره پایتخت این کشور آغاز شد.

به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران امروز جمعه 29 اردیبهشت ساعت هشت صبح به وقت محلی (11:30 به وقت تهران ) در پایتخت الجزایر برای هموطنان مقیم این کشور آغاز شد.

رضا عامری سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر و رئیس هیئت اجرایی انتخابات در این حوزه انتخابیه با اشاره به اینکه ملت بزرگ و پرافتخار ایران روز جمعه 29 اردیبهشت حماسه ای دیگر می آفرینند، تاکید کرد که ایرانیان مقیم الجزایر با حضور فعال خویش در انتخابات نشان خواهند داد که دوری از وطن هیچ تاثیری بر میزان عشق و علاقه آنها به میهن اسلامی و اهتمام به سرنوشت آن ندارد.

وی مشارکت حداکثری در انتخابات را موجب تقویت ارکان نظام اسلامی و ناامید شدن دشمنان دانست و تاکید کرد که انتخابات به عنوان نماد دمکراسی توانسته است تصویری مثبت از ایران اسلامی به جهانیان ارائه کنند.

براساس اعلام هیات اجرایی انتخابات در الجزایر، ، یک شعبه اخذ رأی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده و اطلاع رسانی مناسبی نیز از طریق سایت سفارت و صدور بیانیه ای در این خصوص به عمل آمده است.

  • شعبه های رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران در بلاروس

در چارچوب برنامه ریزی وزارت خارجه ایران برای برگزاری شکوهمند انتخابات ریاست جمهوری در خارج همزمان با داخل، امروز (جمعه) کار رای گیری از ایرانیان مقیم بلاروس در دو شعبه اخذ رای در مینسک پایتخت این کشور اروپایی آغاز شد.

شعبه های رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران در بلاروس گشایش یافت

به گزارش خبرنگار ایرنا، کار رای گیری در صندوق شماره یک با شرکت شماری از ایرانیان مقیم و حضور مصطفی اویسی سفیر جمهوری اسلامی در سفارت آغاز شد.

صندوق اول در سفارت جمهوری اسلامی ایران به نشانی خیابان استاروولینسکی تراکت - شماره 41 A مستقر است و همچنین در خوابگاه شماره شش دانشگاه دولتی پزشکی بلاروس در مینسک رای دانشجویان ایرانی به صندوق ریخته خواهد شد.

رای گیری که ساعت هشت به وقت محلی (یک ساعت و سی دقیقه منفی نسبت به ایران) آغاز شده است براساس زمان تعیین شده تا ساعت 18 ادامه دارد.

  • حضور پرشور ایرانیان حاضر در امارات پای صندوق های انتخابات ریاست جمهوری

ایرانیان مقیم دبی و امارت های شمالی ، هموطنانی که به عنوان گردشگر و همچنین لنجداران در نخستین ساعات صبح امروز جمعه با حضور در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی رای خود را به صندوقهای اخذ رای انداختند.

به گزارش ایرنا، با آغاز دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، راس ساعت 8 صبح امروز جمعه صدها تن از ایرانیان حاضر در امارات برای ریختن آرای خود به صندوق ها، در محل سر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی حاضر شدند.

سرکنسول گری جمهوری اسلامی ایران در دبی از اولین دقایق شروع رای گیری صبح امروز جمعه از حضور انبوه ومشتاق ایرانیان حاضر در امارات در این محل برای انداختن رای خود در صندوق ها خبر داد.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی روز گذشته پنجشنبه اعلام کرد که شعبه اخذ رای برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، در دبی و ابوظبی متمرکز است و در شارجه شعبه اخذ رای وجود ندارد.

سرکنسولگری ایران همچنین اعلام کرد به منظور رفاه حال هموطنان ، سرویس ایاب و ذهاب در دبی و شارجه مهیاست و از ساعت 7 صبح تا 17 عصر در خدمت هموطنانی است که برای دادن رای قصد عزیمت به پای صندوق رای را دارند.

همه هموطنان ایرانی اعم از مقیم و غیرمقیم در دبی می توانند برای رای دادن به صندوق مستقر در این شیخ نشین مراجعه کرده و در انتخابات شرکت کنند.

رای گیری از ایرانیان مقیم تونس

رای گیری برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته راس ساعت 8 صبح امروز جمعه به وقت محلی در تونس با حضور ایرانیان مقیم و کارکنان نهادهای ایرانی در این کشور آغاز شد.

به گزارش ایرنا ، مصطفی بروجردی سفیر ایران در تونس در آغاز رای گیری، با تشکر از مشارکت هموطنان ایرانی مقیم تونس در این انتخابات، ابراز امیدواری کرد که شهروندان ایرانی در تمام نقاط جهان بتوانند با مشارکت در سرنوشت خود، آینده بهتری را برای کشور رقم بزنند.

با توجه به اختلاف ساعت تونس با جمهوری اسلامی ایران، رای گیری در این حوزه انتخاباتی سه ساعت و نیم دیرتر از داخل کشور آغاز گردید.

بر اساس اعلام هیات اجرایی انتخابات در تونس، ایرانیان مقیم این کشور از ساعت هشت صبح تا 18 به وقت محلی می توانند برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به سفارت جمهوری اسلامی ایران در پایتحت تونس مراجعه کنند و رأی خود را در صندوق رای بیندازند.

بروجردی پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: هیات اجرایی انتخابات به ریاست سفیر و با حضور دو ناظر شورای نگهبان در سفارت ایران تشکیل شده و تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه باشکوه تر این انتخابات در تونس اندیشیده شده است.

  • شوق انتخابات ایرانیان را در ایروان به صف کرد

از آغاز رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در ایروان پایتخت ارمنستان، صدها نفر با صف کشیدن مقابل شعبه رای گیری، ارای خود را به صندوق انداختند.

به گزارش ایرنا، در چارچوب برنامه ریزی صورت گرفته و با توجه تمرکز هموطنان در شهر ایروان یک شعبه اخذ رای در محل سفارت جمهوری اسلامی مستقر شده و براساس وقت تعیین شده تا ساعت 18 به وقت محلی (30 دقیقه اختلاف منفی با ایران) رای گیری ادامه دارد.

تاکنون شمار زیادی از ایرانیان به ویژه دانشجویان، تجار، گردشگران و کارکنان نهادهای ایرانی رای خود را به صندوق انداخته اند و هنوز صف طولانی مقابل بخش کنسولی سفارت در انتظار ادامه مراحل رای گیری است.

حضور خانواده های ایرانی و همچنین گردشگرانی که از چند روز پیش در ایروان بسر می برند و شرکت هموطنان از مناطق مختلف ارمنستان، سبب شده است این دور از رای گیری در ساعات کنونی شلوغ تر از دور یازدهم ریاست جمهوری باشد.

سیدکاظم سجادی سفیر ایران در ارمنستان نیز پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: دامنه گسترده علاقه ایرانیان برای شرکت در انتخابات در داخل و خارج از کشور نشان می دهد که هموطنان به سرنوشت خود و آینده کشور تعهد دارند و شوق مشارکت زیاد است.

وی انتخابات را تضمین حفظ دستاوردهای انقلاب و حکومت جمهوری اسلامی دانست.

  • ساعت اخذ رای از ایرانیان مقیم تایلند برای بار دوم تمدید شد

سفارت جمهوری اسلامی ایران در تایلند اعلام کرد مدت زمان اخذ رای بار دیگر برای ایرانیان مقیم این کشور جنوب شرق آسیا به دلیل استقبال هموطنان تا ساعت 20 به وقت محلی تمدید شد.

به گزارش ایرنا، پیش از این رای گیری از ایرانیان مقیم تایلند تا ساعت 19 به وقت محلی (16 و 30 به وقت تهران) تمدید شده بود، اما سفارت کشورمان در بانکوک اعلام کرد این استقبال باعث شد رای گیری در تنها شعبه اخذ رای یک ساعت دیگر و تا ساعت 20 به وقت محلی (17 و 30 به وقت تهران) تمدید شود.

  • حضور پرشور ایرانیان مقیم ساحل عاج در انتخابات ریاست جمهوری

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با حضور ایرانیان مقیم ساحل عاج در شهر ابیجان برگزار و کار رای گیری از ساعت ٨ صبح به وقت محلی (11:30 به وقت تهران) آغاز شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سفارت ایران در ابیجان پایتخت ساحل عاج، ایرانیان مقیم این کشور غرب آفریقا امروز (جمعه) همزمان با حضور گسترده مردم داخل کشور، با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابیجان علاوه بر انداختن رای خود در صندوق، در تعیین سرنوشت خود و انتخاب رئیس جمهور برای چهار سال آینده شرکت کردند.

  • ایرانیان در استان های جنوبی عراق پای صندوق های رای حضوری دیدنی دارند

هموطنان ایرانی در جنوب عراق با حضور در پای صندوق های رای در بصره و نیز استان های میسان و ذی قار، حضوری دیدنی از مردمسالاری اسلامی را به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایرانیان مقیم شامل ، زائران و بازرگانان و صاحبان شرکت های ایرانی در جنوب عراق با حضور در پای صندوق های رای، آرا خود را به نامزدهای دلخواه خود، به صندوق رای ریختند.

برخی از افراد واجد شرایط رای از استان های جنوبی عراق به بصره خود را رساندند و عده ای نیز بعد از عبور از مرز شلمچه، خود را به پای صندوق های رای رسانده و آراء خود را به صندوق ها ریختند.

در عراق 23 صندوق رای در هشت استان عراق شامل بغداد، بصره، کربلا، نجف، صلاح الدین، واسط، اربیل و سلیمانیه دایر شده و رای گیری از ساعت 8 صبح جمعه به وقت محلی بغداد( ساعت 9 و 30 دقیقه به وقت تهران) آغاز شده است.

گفته شده است، در بصره جنوبی ترین استان عراق، سه صندوق رای برای جمع آوری آراء در این استان پیش بینی شده که یکی در محل کنسولگری ایران در بصره، یکی در مرکز استان میسان و دیگری در مرکز استان ذی قار است.

عراق بعد از آمریکا بیشترین تبعه ایرانی را داراست.

  • زمان رای گیری در شعب اخذ رای درجنوب هند تا ساعت 19 تمدید شد

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد اعلام کرد به دلیل استقبال ایرانیان مقیم و دانشجویان،زمان اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری در چهار شعبه جنوب هند تا ساعت 19 به وقت محلی تمدید شده است.

به گزارش ایرنا،حسن نوریان روز روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:ایرانیان مقیم جنوب هند و دانشجویان به رغم گرمای بالای 40 درجه به طور گسترده در انتخابات شرکت کردند.

در حوزه رای گیری حیدرآباد دو صندوق در محل سرکنسولگری ایران و دربار حسینی ایرانیان دکن درحیدرآباد و دو صندوق دیگر نیز در میسور وبنگلور مستقر شده است .

ساعت اخذ رای گیری برای صندوق های ثابت ساعت 8 صبح به وقت محلی (7 صبح به وقت تهران ) و پایان رای گیری ساعت 18 به وقت محلی در نظر گرفته شده است.

سه حوزه رای گیری با 9 شعبه اخذ رای ثابت و سیار برای شرکت ایرانی های مقیم این کشور استقرار یافته است.

درحوزه رای گیری دهلی نو یک صندوق ثابت درخانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو و دوصندوق سیار در چندیگر و علیگر برای شرکت ایرانیان مقیم مستقر شده است.

همچنین 2 صندوق اخذ رای وظیفه جمع آوری آرای ایرانیان مقیم بمبئی وپونا را به عهده دارد.

  • شرکت گسترده ایرانیان مقیم عمان در انتخابات ریاست جمهوری

حجت الاسلام محمد رضا نوری شاهرودی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سلطان نشین عمان، از حضور گسترده هموطنان ایرانی در مسقط پایتخت عمان در حوزه اخد رای از ساعات اولیه شروع رای گیری در صبح روز جمعه خبر داد.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین مرحله انتخابات ریاست جمهوری اسامی ایران در ساعت 8 صبح به وقت مسقط آغاز شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان صبح امروز با حضور در محل شعبه اخذ رای عمان ( مسقط ) در انتخابات شرکت کرد و رای خود را به صندوق انداخت.

حجت الاسلام محمد نوری شاهرودی در مصاحبه با ایرنا در خصوص ارزیابی حضور ایرانیان مقیم عمان در دوازدهمین مرحله انتخابات ریاست جمهوری گفت: در عمان نیز مانند سایر کشورهایی که هموطنان ایرانی حضور دارند استقبال شایان و حماسه آفرین را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر میهن دوستی ایرانیان خارج از کشور وحضور گسترده آنها در انتخابات برای خلق حماسه ای بزرگ ، افزود: هموطنان خارج از کشور برای آنکه دین خود را به انقلاب اسلامی و ایران ادا کنند در این انتخابات شرکت می نمایند .

وی گفت که برای مشارکت ایرانیانی که در مناطق دور از مسقط سکونت دارند، ناوگروه چهل و ششم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حدود 300 نفر پرسنل در آب های نزدیک این شهر لنگر انداخته است و صندوق سیار اخذ رای تعبیه شده است تا این هموطنان عزیز و دلاورمردان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز بتوانند در تعیین سرنوشت کشور خود سهیم باشند.

  • مشارکت گسترده ایرانیان در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در کردستان عراق

از اولین ساعات صبح جمعه ، شهروندان ایرانی با حضور پای 6صندوق رای در کردستان عراق، بصورت گسترده در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.

به گزارش ایرنا، انتخابات ریاست جمهوری ایران در کردستان عراق، از ساعت 8 صبح به وقت محلی ، با حضور گسترده شهروندان ایرانی مقیم و گردشگران و نیز نیروهای کار ایرانی اعم از مهندسین و کارگران، پای 4 صندوق رای در اربیل و 2 صندوق در سلیمانیه آغاز شد.

مرتضی عبادی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اربیل، از مشارکت‌ گسترده شهروندان ایرانی در انتخابات ریاست جمهوری دور دوازدهم خبر داد.
وی گفت: تمامی تدابیر لازم برای ارائه تسهیلات لازم جهت مشارکت شهروندان در نظر‌گرفته شده است.

وی افزود: اطلاعات بدست آمده از میزان مشارکت مردم در سایر صندوق ها نیر حکایت از مشارکت حداکثری مردم دارد.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه 29 اردیبهشت 1396 به صورت همزمان در ایران و در 102 کشوربرگزار می شود.

در این دوره، با انصراف محمدباقر قالیباف و اسحاق جهانگیری از ادامه رقابت انتخاباتی، سیدمصطفی آقامیرسلیم، سیدابراهیم رئیسی، حسن روحانی و سیدمصطفی هاشمی طبا با هم به رقابت می پردازند.

تعداد واجدان شرایط رای دادن در این انتخابات 56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر اعلام شده که از این تعداد یک میلیون و 350 هزار و 294 تن رأی اولی هستند.

کد خبر 370553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha