مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۷
۰ نفر

سید‌محمد فخار: تعداد سفرهای انجام شده با متروی تهران طی ۱۹سال اخیر از مرز ۷میلیارد گذشت. آنگونه که شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران اعلام کرده، در پایان سال ۹۵تعداد سفرهای انجام شده با متروی تهران به رقم ۷میلیارد و ۷۰میلیون سفر رسید.

اين رقم از ابتداي بهره‌برداري از متروي تهران تا پايان سال گذشته محاسبه شده است. همچنين بيشترين تعداد سفر روزانه انجام شده در متروي تهران در روز يازدهم اسفندماه سال 95به ثبت رسيده است. ايستگاه‌‌هاي متروي صادقيه، ميدان آزادي و تئاتر شهر به‌ترتيب 3ايستگاهي هستند كه بيشترين مسافر را بين 107ايستگاه متروي تهران دارند. پس از اين 3ايستگاه، ايستگاه‌‌هاي امام خميني و گلشهرجايگاه‌هاي بعدي پذيرش بيشترين مسافر را دارند. همچنين تعداد حركت قطارهاي متروي تهران در سال‌جاري نسبت به سال گذشته 15درصد افزايش داشته است كه با اضافه شدن ناوگان جديد اين رقم تا پايان سال رشد بيشتري خواهد داشت.

  • بهره‌برداري از 100كيلومتر متروي جديد

با بهره‌برداري از حدود 100كيلومتر مترو يك‌ميليون سفر به ظرفيت جابه‌جايي خطوط مترو افزوده خواهد شد. هابيل درويشي، مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه در اين‌باره گفت: با اينكه در آستانه انتخابات بسياري از نهاد‌ها درگير فعاليت‌هاي سياسي هستند اما جهاد‌گران مترو به‌صورت شبانه‌روزي در حال فعاليت هستند تا تكميل حدود 100كيلومتر مترو كه به مردم تهران قول داده شده بود، محقق شود. وي ادامه داد: در همين راستا بايد به شهروندان عزيز تهراني اين مژده را بدهيم كه خط 7با طول بيش از 27كيلومتر و دارا بودن 25ايستگاه به‌طور كامل تكميل شده و آماده بهره‌برداري است. همچنين خط مترو تا فرودگاه امام خميني كه به نام خط 8نامگذاري شده نيز تا 99درصد تكميل شده و در آينده نزديك آماده بهره‌برداري خواهد بود. هابيل درويشي افزود: در خط 6نيز ساخت تونل‌ها به‌صورت كامل انجام شده و 80درصد ساخت ايستگاه‌ها نيز به اتمام رسيده است. فاز نخست اين خط از دولت‌آباد تا ميدان شهدا نيز در نيمه اول سال‌جاري تكميل خواهد شد. مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه اظهار داشت: تلاش مهندسان، متخصصان و كارگران مترو در اين روزهاي انتخاباتي در حالي صورت مي‌گيرد كه هيچ بودجه‌اي از سوي دولت به پروژه مترو تخصيص داده نشده همچنان‌كه 6هزار ميليارد تومان هزينه خط 7تماما از سوي شهرداري تهران تأمين شده است درحالي‌كه طبق قانون مي‌بايست 50درصد اين هزينه از سوي دولت تأمين مي‌شد.

وي با بيان اينكه فعاليت در متروي تهران به دور از جريان‌هاي سياسي با قدرت ادامه دارد، گفت: مشي من همواره بر اين بوده است كه از جريان‌هاي سياسي دور باشم به‌رغم اينكه مترو از قديم‌الايام يك محل سياسي بوده است. اما اعتقاد ما اين است كه فعاليت در مترو يك اقدام عام‌المنفعه است و بايد با تلاش شبانه‌روزي خدماتي را كه شهروندان استحقاق آن را دارند به آنان عرضه كنيم و در اين راه تمام تلاش خود را به‌كار خواهيم بست. درويشي افزود: از افتخارات ما اين است كه احداث مترو امروز بدون هيچ كمك خارجي صورت مي‌گيرد و ساخت مترو صددرصد بومي شده است. مديرعامل شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه در پايان ابراز اميدواري كرد كه حدود 100كيلومتر مترو در نيمه اول سال‌جاري به بهره‌برداري برسد. وي همچنين تصريح كرد: پيش‌بيني مي‌شود با بهره‌برداري از اين 100كيلومتر يك ميليون سفر به ظرفيت جابه‌جايي خطوط متروي تهران اضافه شود كه تأثير شگرفي در كاهش آلودگي هوا و ترافيك در پي خواهد داشت.

  • ركوردهاي جديد در راهند

ركوردها به‌زودي جابه‌جا مي‌شوند. متروي تهران در يك دهه اخير توسعه چشمگير و همه‌جانبه‌اي در تعداد ايستگاه‌ها، خطوط مترو و جابه‌جايي مسافر داشته اما در سال‌جاري با اضافه شدن بخشي از خطوط 6و 7به مجموعه خطوط فعال، اين ناوگان حمل‌ونقل ريلي مي‌تواند سهم بيشتري از تردد روزانه مردم را به‌خود اختصاص دهد و ميزان ترددها با مترو به‌زودي با تغييرات شگرفي مواجه مي‌شود.

  • 4/5 هزار ميليارد تومان صرفه‌جويي در سوخت

به ازاي هر سفر با مترو 0.65ليتر در سوخت صرفه‌جويي مي‌شود. بدين‌ترتيب با انجام 7ميليارد سفر تاكنون متروي تهران 4.5ميليارد ليتر صرفه‌جويي داشته است كه اگر براساس قيمت بنزين محاسبه شود، 4.5هزار ميليارد تومان در بخش سوخت صرفه‌جويي صورت گرفته است.

  • 3/1 هزار ميليارد تومان صرفه‌جويي در زيرساخت‌ها

به ازاي هر مسافري كه به حمل‌ونقل عمومي ريلي اضافه شود، حداقل 13سنت در حوزه هزينه‌هاي زيرساخت شهري شامل استهلاك معابر، ترافيك و تبعات زماني آن صرفه‌جويي مي‌شود. بدين‌ترتيب با احتساب هر دلار 3500تومان، 7ميليارد سفر با مترو 3.1هزار ميليارد تومان صرفه‌جويي براي زيرساخت‌ها داشته است.

کد خبر 370613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha