۲ جوان که در پرونده‌های جداگانه مرتکب قتل شده‌اند درحالی‌که اولیای دم مقتولان آنها را بخشیده‌اند بار دیگر در دادگاه محاکمه شدند تا مجازاتی که قانون به لحاظ جنبه عمومی جرم برای‌شان درنظر گرفته تعیین شود.

متهم

اولين پرونده مربوط به جنايتي است كه روز نهم اسفند ماه سال91 در محدوده كلانتري161 ابوذر اتفاق افتاد. در آن روز به پليس خبر رسيد جواني كه در جريان درگيري با جوان ديگري به‌وسيله چاقو مجروح شده بود در يكي از بيمارستان‌ها جان باخته است. در جريان تحقيقات معلوم شد جواني به نام فرهاد عامل اين قتل است. به اين ترتيب وي بازداشت شد. متهم در جريان تحقيقات مدعي شد كه در حالت مستي مرتكب قتل شده است. او گفت: من با دوست مقتول اختلاف داشتم اما وقتي سراغش رفتم مقتول جلو آمد و چاقو به او برخورد كرد.

متهم در ادامه صحنه جنايت را بازسازي كرد و پرونده‌اش با صدور كيفرخواست به شعبه چهارم دادگاه كيفري يك استان تهران فرستاده شد. متهم در جلسه محاكمه جزئيات بيشتري از درگيري خونين را شرح داد و گفت: خاله‌ام خانه‌اش را به افراد مجرد اجاره مي‌داد. من هم در آنجا زندگي مي‌كردم. يكي از مستأجران جواني به نام داوود بود. يك روز وقتي يكي از همسايه‌ها نبود او را ديدم كه از خانه آنها خارج شد. از او توضيح خواستم اما گفت اين ماجرا به من ربطي ندارد.

يك روز بعد فهميدم كه او از خانه همسايه 800هزار تومان پول همراه با چرخ گوشت و آبميوه‌گيري سرقت كرده است. گفتم شايد او حاضر شود كه با زبان خوش پول و اموال مسروقه را پس بدهد. به‌خاطر همين روز حادثه وقتي او و دوستش سر رسيدند او را كنار كشيدم تا درباره دزدي كه كرده بود صحبت كنيم اما با يكديگر درگير شديم و من ناخواسته باعث قتل دوستش شدم. وي ادامه داد: قبل از وقوع حادثه من مشروبات الكلي مصرف كرده و در حالت غيرعادي بودم و اصلا نفهميدم كه چطور مرتكب قتل شدم.

در پايان اين جلسه قضات دادگاه حكم به قصاص متهم دادند و اين رأي در شعبه چهارم ديوان‌عالي كشور نيز تأييد شد اما روزي كه متهم براي مجازات پاي چوبه دار منتقل شد اولياي دم او را بخشيدند. به اين ترتيب وي ديروز بار ديگر به دادگاه منتقل و اين بار به لحاظ جنبه عمومي جرم محاكمه شد.

در اين جلسه كه به رياست قاضي اصغر عبداللهي برگزار شد متهم گفت: 4سال و 3‌ماه است كه زنداني‌ام و براي جلب رضايت اولياي دم 110ميليون تومان پرداخت كرده‌ام. در اين مدت به اندازه كافي تنبيه شده‌ام. در پايان اين نشست قضات دادگاه متهم را به تحمل 4سال و نيم حبس محكوم كردند. به اين ترتيب او تا 2‌ماه ديگر آزاد خواهد شد.

  • قتل با روسري آبي

قاتل ديگري كه اخيرا از يك قدمي چوبه دار به زندگي برگشته است جواني است كه زني تنها را در خانه‌اش با روسري خفه كرده بود. اين جنايت روز 14مرداد‌ ماه سال91 در خانه‌اي واقع در جنوب‌غرب تهران اتفاق افتاد و وقتي بازپرس جنايي همراه با تيم بررسي صحنه جرم به محله حادثه رسيدند با جسد زني جوان روبه‌رو شدند كه روسري آبي رنگي دور گلويش پيچيده شده بود. تحقيقات نشان مي‌داد مقتول به تنهايي زندگي مي‌كرد و گاهي پسري جوان به خانه‌اش رفت‌وآمد مي‌كرد.

درحالي‌كه هيچ سرنخي از قاتل نبود نام اين پسر جوان به‌عنوان تنها مظنون مطرح شد و چند روز بعد مأموران وي را دستگير كردند. بررسي سوابق متهم كه جواني 24ساله بود نشان مي‌داد او مدتي قبل به اتهام سرقت تابلوفرش در كرج دستگير و به تحمل 9سال حبس محكوم شده اما مدتي بعد از زنداني شدن توانسته با سپردن وثيقه آزاد شود. او در همان بازجويي‌هاي مقدماتي به قتل اعتراف كرد و گفت: مدتي بود كه به شيشه معتاد شده بودم و چون مقتول هم اعتياد داشت به خانه‌اش مي‌رفتم و با يكديگر مواد مصرف مي‌كرديم.

مدتي از رابطه دوستانه مان گذشت تا اينكه زن جوان تهديد كرد كه اگر رابطه‌ام با او نزديك‌تر نشود همه‌‌چيز را به خانواده‌ام مي‌گويد. او هر روز تهديد مي‌كرد و حتي يك مرتبه مي‌خواست با مادرم تماس بگيرد اما او را منصرف كردم. متهم ادامه داد: يك شب كه براي مصرف مواد به خانه مقتول رفته بودم تصميم گرفتم او را به قتل برسانم. درحالي‌كه پشتش به من بود روسري آبي رنگش را برداشتم و او را خفه كردم.

هرچند اين متهم بعد از محاكمه در دادگاه به قصاص محكوم شد اما مدتي بعد توانست رضايت اولياي دم را جلب كند. او روز گذشته به شعبه دوم دادگاه كيفري يك استان تهران به رياست قاضي محسن زالي بوئيني منتقل و به لحاظ جنبه عمومي جرم محاكمه شد. متهم در دفاع از خودش گفت:

مي‌دانم كه اشتباه بزرگي مرتكب شده‌ام اما بهترين سال‌هاي زندگي‌ام در زندان گذشت و حالا از كرده‌ام پشيمانم. من براي جلب رضايت اولياي دم به آنها 30ميليون تومان داده‌ام و اگر آزاد شوم بايد همه‌‌چيز را از صفر شروع كنم. در پايان اين جلسه قضات دادگاه وي را به تحمل 10سال حبس محكوم كردند.

کد خبر 370890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha