سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

معصومه ابتکار سکاندار سازمان حفـــــاظت محیط‌زیست کشور دیروز در مراسم روز جهانی تنوع زیستی با اعلام اینکه می‌توان از ظرفیت‌های منابع طبیعی کشور برای گردشگری پایدار استفاده کرد، گفت: در زمینه گردشگری پایدار اقدامات خوبی انجام شده و اکنون بیش از ۸۰ طرح مدیریتی برای مناطق تحت پوشش سازمان حفاظت محیط‌زیست تهیه شده و آماده تصویب است.

گردشگری غیرمسئولانه بسیاری از مناطق طبیعی را تخریب کرده است.

وي افزود:ايران ظرفيت بسيار بالايي درخصوص تنوع زيستي دارد و جزو ٢٠ كشور اول دنيا از لحاظ دارا بودن ذخاير زيستي است از اين‌رو مي‌توان با برنامه‌ريزي هم محيط‌زيست را حفظ و هم اشتغال ايجاد كرد. وي گفت: تنوع زيستي در كشور يك ظرفيت ملي است به‌ويژه اينكه با فرهنگي بالا در ايران عجين شده است، بنابراين مي‌توان با استفاده از 2ويژگي ظرفيت تنوع زيستي، فرهنگي و قوميتي غني در كشور شاهد شكوفايي صنعت اكوتوريسم در كشور بود.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست تأكيد كرد: در كنار توسعه صنعت اكوتوريسم بايد محيط‌زيست نيز حفظ شود از اين‌رو براي تمام مناطق حفاظت شده تحت پوشش سازمان حفاظت محيط‌زيست برنامه مديريتي تهيه كرديم كه تعدادي به تصويب شوراي برنامه‌ريزي استان‌ها رسيده و تعدادي نيز در انتظار است و برخي نيز برنامه‌هاي اجرايي آنها آغاز شده است. وي افزود: بعد از تصويب برنامه مديريتي مناطق براي طرح‌هاي ارائه شده رديف اعتباري درنظر گرفته شده و با نظارت كامل سازمان حفاظت محيط‌زيست طرح‌ها اجرا مي‌شود.

  • اكوتوريسم جايگزين تجارت چوب

ناصر مقدسي، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري ديروز در مراسم روز جهاني تنوع زيستي، توسعه گردشگري را مطالبه اجتماعي خواند كه بايد زيرساخت‌هاي آن در كشور فراهم شود.او يكي از جايگزين‌هاي خوب براي اقتصاد چوب در جنگل‌هاي شمال كشور را كه منجر به نابودي جنگل‌هاي شمال شده است، اكوتوريسم پايدار اعلام كرد.

به گفته مقدسي، ‌كشور پتانسيل خوبي براي دستيابي به گردشگري پايدار دارد و در اين رابطه بايد سازمان‌هاي حفاظت محيط‌زيست، جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري و ميراث فرهنگي همكاري تنگاتنگ داشته باشند.حميد گشتاسب ميگوني، معاون زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز با اشاره به تغيير رويكرد اين سازمان در بازكردن درهاي مناطق حفاظت شده به روي گردشگران اعلام كرد:‌ براي بيش از ۱۳۰منطقه حفاظت شده برنامه تدوين شده است و علاقه‌مندان به حوزه گردشگري مي‌توانند با مراجعه به سازمان حفاظت محيط‌زيست طرح‌هاي گردشگري خود را ارائه و درصورت تأييد، كار خود را شروع كنند. وي افزود: درهاي پارك ملي خَبْر كرمان و منطقه حفاظت شده روچو براي توسعه گردشگري پايدار بازشده است.

  • نگراني از تخريب مناطق حفاظت شده با توجيه گردشگري

رئيس‌سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي از رويكرد اين سازمان براي اجراي طرح‌هاي گردشگري در مناطق حفاظت شده خبر مي‌دهد كه دخل و تصرفات غيرمسئولانه و مغاير با معيارهاي زيست‌محيطي به بهانه اجراي طرح‌هاي گردشگري در اين مناطق همواره يكي از نگراني‌هاي جدي كارشناسان محيط‌زيست بوده است.

دكتر حسين آخاني، استاد دانشگاه تهران در اين‌باره به همشهري گفت: يك اصل شناخته شده در طبيعت گردي در مناطق حفاظت شده اين است كه فعاليت‌هايي كه در اين زمينه صورت مي‌گيرد بايد آسيبي به سا‌ختار طبيعي اين مناطق وارد نكند. آخاني افزود: پيش از اجراي طرح گردشگري در مناطق حفاظت شده مطالعه دقيق توان و ظرفيت اين مناطق ضروري است تا مشخص شود منطقه مورد نظر قابليت ورود چه تعداد گردشگر را دارد.

علاوه براين، بايد هر برنامه‌اي كه در اين مناطق اجرا مي‌شود با مشاركت جوامع محلي باشد به‌طوري كه مردم محلي مطمئن شو ند كه حفاظت از اين مناطق به نفع آنهاست. اين رويكرد باعث مي‌شود مردم محلي به‌شدت از اين مناطق حفاظت كنند. اين استاد دانشگاه ضمن ابراز نگراني از تخريب‌هاي احتمالي ناشي از گردشگري بي‌ضابطه تأكيد كرد: آنچه مسلم است سرمايه‌گذاري كلان در مناطق حفاظت شده براي گردشگري هيچ توجيهي ندارد. براي نمونه ساخت هتل در مناطق حفاظت شده يا سازه‌هاي ديگري كه رد پاي اكولوژيك داشته باشد مغاير با معيارهاي زيست‌محيطي است و اين موارد بايد با دقت در طرح‌هاي گردشگري مورد توجه قرار گيرد.

 

کد خبر 371020

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha