چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: باشگاه فوتبال آژاکس آمستردام (تلفظ به هلندی: آیاکس)، که به نام‌های دیگری چون ای اف سی آژاکس، آژاکس آمستردام و یا به طور ساده، آژاکس نیز خوانده می‌شود، باشگاه فوتبالی است که در شهر آمستردام هلند به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند.

آژاکس

این باشگاه در کنار پی‌اس‌وی آیندهوون و فاینورد، یکی از سه باشگاه پرافتخار لیگ فوتبال هلند محسوب می‌شود.

آژاکس به عنوان یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های فوتبال دنیا مطرح است، به طوری که فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال این تیم را در ردهٔ هفتم موفق‌ترین باشگاه‌های اروپایی قرن بیستم قرار داده است. این باشگاه، یکی از پنج باشگاهی است که توانسته با سه قهرمانی پی در پی در سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳، موفق به تصاحب و حفظ جام اروپایی شود. در سال ۱۹۷۲، آن‌ها با کسب قهرمانی در لیگ هلند، جام حذفی هلند و جام قهرمانی اروپا موفق به کسب سه‌گانهٔ اروپایی خود شدند. تا آن زمان، آژاکس تنها تیمی بود که موفق به دفاع از عنوان قهرمانی خود در اروپا و کسب سه‌گانهٔ اروپایی شده بود. آخرین جام بین‌المللی آژاکس به سال ۱۹۹۵برمی‌گردد که در آن، آن‌ها موفق به کسب جام بین‌قاره‌ای و نیز قهرمانی در لیگ قهرمانان با پیروزی مقابل میلان در دیدار نهایی شدند. این تیم در فینال لیگ قهرمانان سال ۱۹۹۶ با شکست مقابل یوونتوس در ضربات پنالتی، نتوانست قهرمانی خود را تکرار کند.

آژاکس همچنین جزء سه باشگاهی است که موفق به کسب قهرمانی سه‌گانه در یک فصل شده‌اند، موفقیتی که باشگاه در فصل ۷۲-۱۹۷۱ به آن دست یافت. این تیم در کنار یوونتوس و بایرن مونیخ و رئال مادرید، تنها باشگاه‌های هستند که موفق به کسب هر سه جام معتبر اروپایی شده‌اند، درواقع چهار باشگاه درجهان تمام جامها را بدست آورده‌اند که تیمهای نام برده جز آنها هستند. آن‌ها همچنین موفق به کسب دو عنوان قهرمانی در جام بین‌قاره‌ای، یک قهرمانی در جام یوفا در فصل ۹۲-۱۹۹۱ و نیز یک قهرمانی در جام کارل راپان - جامی که بعدها تحت نام جام اینترتوتو ادامه یافت - شده‌اند. در حال حاضر شرکت بیمه ایگون، به‌عنوان اسپانسر اصلی این باشگاه فعالیت می‌کند.

  • افتخارات
  • لیگ برتر فوتبال هلند

قهرمانی (۳۲): ۱۸-۱۹۱۷, ۱۹-۱۹۱۸, ۳۱-۱۹۳۰, ۳۲-۱۹۳۱, ۳۴-۱۹۳۳, ۳۷-۱۹۳۶, ۳۹-۱۹۳۸, ۴۷-۱۹۴۶, ۵۷-۱۹۵۶, ۶۰-۱۹۵۹, ۶۶-۱۹۶۵, ۶۷-۱۹۶۶, ۶۸-۱۹۶۷, ۷۰-۱۹۶۹, ۷۲-۱۹۷۱, ۷۳-۱۹۷۲, ۷۷-۱۹۷۶, ۷۹-۱۹۷۸, ۸۰-۱۹۷۹, ۸۲-۱۹۸۱, ۸۳-۱۹۸۲, ۸۵-۱۹۸۴, ۹۰-۱۹۸۹, ۹۴-۱۹۹۳, ۹۵-۱۹۹۴, ۹۶-۱۹۹۵, ۹۸-۱۹۹۷, ۰۲-۲۰۰۱, ۰۴-۲۰۰۳, ۱۱-۲۰۱۰, ۱۲-۲۰۱۱ ,۱۳-۲۰۱۲

  • جام حذفی فوتبال هلند

قهرمانی (۱۸): ۱۷-۱۹۱۶, ۴۳-۱۹۴۲, ۶۱-۱۹۶۰, ۶۷-۱۹۶۶, ۷۰-۱۹۶۹, ۷۱-۱۹۷۰, ۷۲-۱۹۷۱, ۷۹-۱۹۷۸, ۸۳-۱۹۸۲, ۸۶-۱۹۸۵, ۸۷-۱۹۸۶, ۹۳-۱۹۹۲, ۹۸-۱۹۹۷, ۹۹-۱۹۹۸, ۰۲-۲۰۰۱, ۰۶-۲۰۰۵, ۰۷-۲۰۰۶, ۱۰-۲۰۰۹

  • سوپر جام فوتبال هلند

قهرمانی (۷): ۱۹۹۳, ۱۹۹۴, ۱۹۹۵, ۲۰۰۲, ۲۰۰۵, ۲۰۰۶, ۲۰۰۷

  • بین‌المللی

Several of Ajax' international trophies

  • جام بین‌قاره‌ای: ۲

۱۹۷۲, ۱۹۹۵

  • لیگ قهرمانان اروپا: ۴

۱۹۷۱, ۱۹۷۲, ۱۹۷۳, ۱۹۹۵

  • جام در جام اروپا: ۱

۱۹۸۷

  • جام یوفا: ۱

۱۹۹۲

  • سوپرجام اروپا: ۲

۱۹۷۳, ۱۹۹۵

  • منبع: ویکی پدیا
کد خبر 371296

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha