چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: گزارش‌های عربی و غربی از احتمال خروج قطر و سلطان‌نشین عمان از ائتلاف کشورهای حاشیه خلیج فارس و احتمال فروپاشی آن سخن می‌گویند.

پس از این که قطر و عمان از قبول مواضع عربستان بر ضد ایران سر باز زدند، شورای همکاری خلیج فارس با خطر فروپاشی مواجه شده‌است.

شبکه تلویزیونی نبأ گزارش داد : قطر و عمان بر تار مخالفت با مواضع ضد ایرانی عربستان سعودی می‌نوازند. عربستان مواضع ضدایرانی خود را در نشست کشورهای اسلامی و عربی با آمریکا مطرح کرد و انتظار داشت که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز از آن حمایت کنند.

اما امیر قطر در اظهارنظرهای اخیر خود از اجابت خواسته عربستان امتناع ورزید و همین امر سبب شد تا ریاض و ابوظبی حمله‌هاي گزنده‌ای را علیه دوحه آغاز کنند.

امیر قطر بارها و مخصوصا در تماس تلفنی اخیر خود با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، موضوع بحرانی‌کردن روابط با ایران را رد کرده‌است. این تماس تلفنی پس از حمله‌هاي رسانه‌ای که بر ضد امیر قطر به راه افتاده، برقرار شدهاست. به طوری که امیر قطر تأکید کرده به دستگاه‌های مربوطه در کشورش فرمان می‌دهد تا تمام تلاش خود را برای تحکیم روابط تهران و دوحه به کار گیرند.

روابط ایران و قطر آتش خشم عربستان و امارات را برانگیخته است. علاوه بر این تحولات، موضع گیری عمان نیز مخصوصا در این برهه زمانی آشکار و صریح بوده است. 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در شرح اظهارنظرهای امیر قطر گفت: روابط دوجانبه عمان و ایران در بهترین حالت خود قرار دارد.

علوی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی بی سی افزود: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، میان دیدگاه‌های ما با ایران هماهنگی وجود داشته و روابط دو کشور بر پایه محبت و دوستی و همکاری مشترک استوار بوده است.

او تأکید کرد عمان به اختلاف‌هاي میان تهران و ریاض اهمیت نمی‌دهد.

طبق گفته ناظران، وزیر خارجه عمان از خلال این سخنان خواسته بر روابط مبتنی برعقلانیت تأکید کند و پیامی را به حاکمان عربستان ارسال کند مبنی بر این‌که قطر در مخالفت با نظرهاي شما تنها نیست، پس این قضیه را مایه ایجاد درگیری و تنش قرار ندهید که نیازی به ایجاد این تنش ندارید.

در ازای این تحولات، گزارش‌های عربی و غربی از احتمال خروج قطر و سلطان‌نشین عمان از ائتلاف کشورهای حاشیه خلیج فارس سخن می‌گویند. هر چند منابع رسانه‌ای خبرهایی نقل کرده‌اند که گویا برخی از سران کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به نتیجه لغو عضویت هر یک از کشورهای این مجموعه و  درنتيجه خطری که کل شورا را در معرض فروپاشی قرار می‌دهد؛ هشدار داده‌اند.

کد خبر 371953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha