سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

صنایع بانکداری، خودرو و پتروشیمی به‌ترتیب بالاترین سهم اشتغال را در بین صنایع فعال در بورس به‌خود اختصاص داده‌اند؛ ۱۲درصد از کل جمعیت ایران به‌طور مستقیم و ۷۵درصد به‌طور غیرمستقیم در بازار سرمایه مشارکت کرده و سهام ‌دارند.

سهم بورس از توليد ناخالص داخلي ايران به مرز 25درصد رسيد. براساس آمارها هم‌اكنون بيش از نيم ميليون كارگر و كارمند در شركت‌هاي حاضر در بازار سرمايه اشتغال دارند.به گزارش همشهري، براساس گزارشي كه به تازگي اداره تحقيق و توسعه بورس تهران منتشر كرده، سهم بازار سهام از توليد ناخالص داخلي سال به سال در حال افزايش است و اين مقدار در پايان سال95 بدون درنظر گرفتن توليد نفت به مرز 25درصد رسيده است.

براساس آمارهاي منتشر شده ارزش كل فروش شركت‌هاي بورس در سال1395 بيش از 214هزار ميليارد تومان بوده است كه اين رقم 21درصد از كل توليد ناخالص داخلي ايران را شامل مي‌شود.ارزش كل توليد ناخالص داخلي ايران در اين دوره حدود 1008هزار ميليارد تومان بوده كه اگر سهم نفت را از اين مقدار كم كنيم جمع كل توليد ناخالص داخلي ايران به 930ميليارد دلار خواهد رسيد.
به اين ترتيب شركت‌هاي بورس در سال گذشته بدون احتساب قيمت نفت نزديك به يك‌چهارم توليد ناخالص داخلي ايران را در اختيار داشته‌اند.

پيش‌بيني مي‌شود اين رقم در سال‌جاري بار ديگر با افزايش مواجه شود و با توجه به پيش‌بيني رشد اقتصادي 4درصدي سهم شركت‌هاي بورس در توليد ناخالص داخلي از مرز 25درصد فراتر برود.

  • فروش كدام صنايع بيشتر است؟

اطلاعات آماري از وضع توليدو فروش شركت‌هاي بورس نشان مي‌دهد ارزش كل فروش شركت‌هاي بورس در سال1395 نسبت به سال1394تحت تأثير ركود اقتصادي كاهش داشته است. با وجود اين همچنان نسبت مهمي از كل توليد را در ايران شامل مي‌شود.
براساس اطلاعات موجود حجم كل فروش شركت‌هاي بورس در سال94 معادل 356هزار ميليارد تومان بوده كه اين مقدار در 9ماه سال1395 به 214هزار ميليارد تومان رسيد.

از اين مقدار بيشترين سهم در مقدار فروش گروه فرآورده‌هاي نفتي، كك و سوخت هسته‌اي داشته‌اند. اين شركت‌ها بخش عمده فروش‌شان شامل محصولات پالايشگاهي است. در 9ماه سال1395 بالغ بر 45هزار ميليارد تومان از محصولاتشان رافروخته‌اند كه جمعا 21درصد از جمع كل فروش را در بورس شامل مي‌شود.

رتبه دوم بيشترين ميزان فروش در سال گذشته به گروه شيميايي اختصاص يافته است. شركت‌هاي اين گروه كه عموما شامل شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات پتروشيمي هستند 37هزارو 300ميليارد تومان محصول پتروشيمي فروخته‌اند كه اين مقدار 17.5درصد از كل فروش در بورس است. اين شركت‌ها در 12‌ماه سال قبل 68هزار ميليارد تومان از محصولاتشان را فروختند.
پس از اين دو صنعت شركت‌هاي خودرو ساز دررتبه سوم قرار گرفته‌اند و جمعا 30هزارو 400ميليارد تومان در 9‌ماه سال قبل فروخته‌اند. اين مقدار 14.3درصد از مجموع كل فروش را در بورس شامل مي‌شود. شركت‌هاي خودروساز سال قبل جمعا 40هزارو 400ميليارد تومان فروش داشتند.

  • نيم ميليون نفر در شركت‌هاي بورس شاغلند

اطلاعات آماري از نقش بورس در اقتصاد ايران نشان مي‌دهد كه هم‌اكنون بيش از 557هزار كارگر و كارمند در شركت‌هاي فعال در بورس مشغول به كارند و از اين طريق امرار معاش مي‌كنند.اين اطلاعات نشان مي‌دهد 2صنعت خودروسازي و بانكداري بيشترين تعداد شاغلان را در ميان همه صنايع دارند.

در سال1393 صنعت بانكداري با 113هزار نفر پرسنل بيشترين تعداد شاغلان را در ميان صنايع بورس در اختيار داشت كه اين مقدار جمعا 20درصد از كل جمعيت شاغلان بورس شركت‌هاي بورس بود اما صنعت بانكداري در سال1394 با كاهش نيرو مواجه شد و با كاهش 7هزار نفري به 96هزار پرسنل فعال رسيد.

ولي در همين دوره صنعت خودرو‌سازي‌ كه تعداد پرسنل‌اش 104هزار نفر بود به 106هزار نفر در سال94 افزايش يافت و رتبه نخست بورس را از نظر سطح اشتغال نيروي كار به‌خود اختصاص داد. در همين دوره مقدار فروش صنعت خودرو‌سازي‌ با كاهش نيز همراه بود. از ديگر صنايعي كه بيشترين جمعيت كارگري را در ميان ساير صنايع دارند مي‌توان به شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات پتروشيمي، فلزات اساسي و مخابرات اشاره كرد. تعداد شاغلان صنعت پتروشيمي در سال94 با 5هزار نفر افزايش به 74هزار نفر و تعداد شاغلان گروه فلزات اساسي با هزار نفر رشد به 59هزار نفر رسيد.

همچنين صنعت مخابرات با 55هزار نفر پرسنل هم‌اكنون 10درصد از كل نيروي شاغل را در ميان شركت‌هاي بورس در اختيار دارد. در طول يك سال تعداد شاغلان اين صنعت دست‌كم 2500نفر افزايش يافت.

  • افزايش تعداد سهامداران

در كنار افزايش سهم بورس در توليد ناخالص داخلي و همينطور رشد ميزان اشتغال در كشور گزارش‌هاي آماري نشان مي‌دهد كه سهم درآمد‌هاي عمومي از طريق بورس در حال افزايش است و اكنون نسبت به يك دهه قبل شهروندان زيادي در دادو ستد‌هاي بورس شراكت دارند.اين اطلاعات نشان مي‌دهد هم‌اكنون تعداد سهامداران بورس به 9.5ميليون نفر رسيده است كه اين رقم در مجموع 12درصد از كل جمعيت ايران را شامل مي‌شود.

براساس آمار‌هاي موجود با اختصاص يك ميليون تومان سهام عدالت به 47ميليون نفر از مشمولان به‌زودي تعداد سهامداران بورس از مرز 60ميليون نفر فراتر خواهد رفت. در عين حال بايد درنظر گرفت كه هم‌اكنون 1.5ميليون نفر از سهامداران غيرحرفه‌اي ازطريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به‌طور غيرمستقيم در بورس سرمايه‌گذاري كرده‌اند و از منافع حاصل از بورس برخوردار مي‌شوند.

اين محاسبات نشان مي‌دهد به‌زودي با اضافه شدن مشمولان سهام عدالت به جمع سهامداران بورس ايران به بزرگ‌ترين جامعه سهامداري در جهان تبديل خواهد شد چرا كه از مجموع 80ميليون نفر شهروند ايراني 75درصد از كل جمعيت به‌طور مستقيم و غيرمستقيم در بورس سهم خواهند داشت و از منافع بازار سرمايه منتفع خواهند شد.

کد خبر 372268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha