چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - آزاده باقری: ربع قرن از برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی قرآن می‌گذرد و امسال بیست‌و‌پنجمین دوره این نمایشگاه به بلوغی درخور دست یافته است؛ نمایشگاهی که امسال با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» پایه را خانواده و ازجمله کودکان و نوجوانان گذاشته و با همکاری ۵۰نهاد و مؤسسه از هشتم خرداد کار خود را آغاز کرده و قرار است تا ۲۶خرداد‌ماه در مصلی بزرگ تهران از ساعت ۱۷تا ۲۴میزبان بازدیدکننده‌ها باشد.

نمایشگاه قرآن

 به‌دليل آنكه ساعت بازديد از نمايشگاه تا پايان شب است مترو نيز ساعت فعاليت خود را افزايش داده تا بازديدكننده‌ها با فراغ بال بهتري به مصلي تهران بيايند. همچنين به‌دليل همزماني برگزاري نمايشگاه با بيست‌و‌هشتمين سالگرد ارتحال امام‌خميني(ره)، دست‌اندركاران، بخش‌هايي با عنوان امام‌خميني‌(ره) و قرآن را در نمايشگاه برپا كرده‌اند. علاوه بر آن، امسال بخشي ويژه براي نمايشگاه قرآن درنظر گرفته شده تا برترين‌هاي حوزه ترجمه و تفسير قرآن‌كريم همچون آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني، آيت‌الله سيدعبدالكريم موسوي‌اردبيلي و آيت‌الله محمد واعظ‌زاده‌خراساني به بازديدكنندگان معرفي شوند. در اين گزارش سري به نمايشگاه بين‌المللي قرآن زده‌ايم تا با حال و هواي اين دوره آشنا شويد.

شعار «قرآن، اخلاق و زندگي» از مهم‌ترين ويژگي‌هاي بيست‌و‌پنجمين دوره برگزاري نمايشگاه بين المللي قرآن است كه با همكاري ۵۰نهاد و مؤسسه تدارك يافته است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وظيفه هماهنگي ميان اين دستگاه‌ها و نهاد‌ها را برعهده دارد.

مجتبي حيدري، مدير ستاد هماهنگي با رسانه‌ها درباره ويژگي‌هاي نمايشگاه امسال مي‌گويد:«امسال نمايشگاه در محدوده شبستان اصلي و با تقسيم‌بندي بين بيش از 10كميته و 6بخش در حال برگزاري است؛ كميته‌هايي كه شامل كميته هنري، كميته نهادها و مؤسسات دولتي، كميته كودك و نوجوان، كميته خانواده، كميته مؤسسات قرآني مردم نهاد، كميته رسانه‌هاي ديجيتال، كميته عفاف و حجاب، كميته حوزه‌هاي علميه و... مي‌شود. همچنين بخش‌هاي ويژه ديگري هم در نمايشگاه وجود دارد. در اين بخش‌ها، مفسران و كساني كه فعاليت‌هاي قرآني داشته‌اند همگي تجميع شده‌اند».

به گفته مدير ستاد هماهنگي با رسانه‌ها، طي تجربياتي كه در دوره‌هاي قبل نمايشگاه قرآن به‌دست آمده متوجه شده‌اند كه اين نمايشگاه نيازمند به اين است تا اطلاعات كافي در اختيار بازديدكننده‌ها بگذارد. به همين منظور امسال كميته بخش ويژه اين ماموريت را بر عهده گرفته است؛ «همچنين بخش ديگري كه پيش‌بيني شده بخش حسينيه جماران است كه در ورودي شبستان واقع شده و آثار مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و برخي ديگر از بزرگان در حوزه تفسير در آنجا به نمايش درآمده است».

  • بخش كودكان با هدف آموزش مفاهيم قرآني

او در پاسخ به اينكه در اين دوره از نمايشگاه چه اتفاق جديدي افتاده است؟ مي‌گويد: «يكي از بزرگ‌ترين بخش‌هاي اين نمايشگاه بخش كودك و نوجوان است. در نمايشگاه براي كودكان و نوجوانان در چند حوزه، بخش و ميان كميته‌اي برنامه تدارك ديده شده است؛ به‌عنوان مثال بخش آشنايي كودكان با مفاهيم قرآن يكي از بخش‌هاي مهم است تا كودكان و نوجوانان در سنين مختلف با مفاهيم قرآني بهتر آشنا شوند. البته به شكلي اين مفاهيم گفته مي‌شود كه اثرگذار باشد تا بازديدكننده‌ها به‌خوبي با مفاهيم قرآني آشنا شوند و بتوانيم به بحث مفهوم قرآن‌كريم و معنوياتي كه در قالب قرآن‌كريم گنجانده شده است بيشتر بپردازيم. به همين منظور مهم‌ترين فعاليت‌ها و برنامه‌هاي كميته كودك و نوجوان شامل كارگاه‌هاي هنري، مسابقات، نمايش‌هاي خلاق و قصه‌گويي خلاق و كارگاه‌هاي آموزشي است».

  • توجه به خانواده

حيدري اضافه مي‌كند: «امسال ربع قرن از تاريخچه نمايشگاه مي‌گذرد. براي همين در اين سال‌ها تجربه‌هاي خوبي به‌دست آورده شده است. يكي از بخش‌هاي موفق، بخش خانواده است. در اين بخش كارهاي اصولي‌اي كه در محيط خانواده بايد انجام شود به خوبي پيش‌بيني شده است. به هر حال تمام بخش‌هاي درنظر گرفته شده را بايد مردم بشناسند و به اين بخش‌هاي مختلف مراجعه كنند تا بتوانند به خوبي فعاليت كنند. چون اگر در حد گفتار باقي بماند نمي‌تواند آثار مثبت خود را در معرض نمايش قرار دهد».

  • افطاري، هر شب در انتظار بازديدكننده‌ها

از آنجا كه معمولا بيشترين بازديدكنندگان از نمايشگاه قرآن خانواده‌ها هستند، در اين دوره تسهيلات مناسبي براي اين دسته از افراد درنظر گرفته شده است كه مدير ستاد هماهنگي با رسانه‌ها در اين زمينه مي‌گويد: «براي خانواده‌ها و البته ساير بازديدكننده‌ها بسته‌هاي افطاري به‌صورت محدود درنظر گرفته شده است. برخي شب‌ها نمايشگاه خيلي شلوغ خواهد شد و امكان دارد اين بسته‌ها به همه بازديدكننده‌ها نرسد. امكانات رفاهي، سمعي و بصري نيز درنظر گرفته شده. علاوه بر آن يك خانواده اگر به اين نمايشگاه بيايد و بخواهد محصول قرآني خريد كند شايد فرزندشان نياز داشته باشد در يك بخشي مشغول باشد. در اصل بخش كودك و نوجوان بيشتر به اين دليل شكل گرفته است و البته تماما در قالب مفاهيم قرآني هستند. با اين روش هم كودكان به نوعي سرگرم مي‌شوند و هم خانواده مي‌تواند راحت‌تر محصول مورد نياز خود را انتخاب و خريداري كند».

  • توجه بيشتر به مفاهيم قرآني

او با تأكيد بر اينكه در اين نمايشگاه بيشتر توجه به سمت مفاهيم قرآني است اضافه مي‌كند: «2دوره اخير برگزاري نمايشگاه بيشتر تكيه روي مفاهيم و تفسير قرآن است. چون مسائل ديگر قرآن در جامعه و نهادهاي مختلف گنجانده و كار شده است. بحث مفهوم قرآن، آن حلقه گم ‌شده‌اي است كه مردم بايد به‌دنبال آن باشند. متأسفانه هنوز مفاهيم قرآن در جامعه نهادينه نشده و برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي مي‌تواند در بهبود چنين شرايطي بسيار اثر گذار باشد».

  • بخشي به مناسبت رحلت امام‌خميني(ره)

همزماني نمايشگاه قرآن با سالگرد رحلت رهبركبير انقلاب اسلامي موجب شد تا به گفته حيدري بخشي نيز به اين موضوع اختصاص پيدا كند؛ «امسال به مناسبت همزماني سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) با ايام برگزاري نمايشگاه، سالن ويژه‌اي درنظر گرفته شده كه در آن تابلوهاي نفيسي از هنرمندان در اين زمينه به نمايش گذاشته شود. در بخشي از اين سالن يادمان 3نفر از شخصيت‌هاي قرآني كه در فاصله بيست‌و‌چهارمين و بيست‌و‌پنجمين دوره نمايشگاه دار فاني را وداع گفته‌اند نيز برگزار مي‌شود كه عبارتند از آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، آيت‌الله موسوي‌اردبيلي و آيت‌الله واعظ‌زاده‌خراساني».

  • تجربه ربع قرن برگزاري نمايشگاه در يك نماهنگ

مدير ستاد هماهنگي با رسانه‌ها با اشاره به آثار ارائه شده در بيست‌و‌پنجمين نمايشگاه قرآن مي‌گويد: «مجموعا نزديك به 300اثر در نمايشگاه ارائه شده كه برخي از آنها توسط هنرمندان بنام حيطه هنرهاي تجسمي مشخصا مخصوص نمايشگاه قرآن توليد شده‌اند و برخي ديگر آثار توليد سال95 هستند يا پيش از اين در گالري ديگري به نمايش درنيامده‌اند. همچنين نماهنگ ربع قرن كه نگاهي به ۲۵ دوره برگزاري نمايشگاه قرآن دارد رونمايي شد. در اين نماهنگ عباس نظري، احمد مسجدجامعي، محمد رضا حشمتي، برزين ضرغامي و مديركل ارشاد استان تهران درباره سابقه برگزاري نمايشگاه در ۲۵ سال گذشته صحبت كرده‌اند. ۲۰ انيميشن قرآني و آلبوم موسيقايي نيز از ديگر آثار رونمايي شده دراين نمايشگاه است».

او در خصوص مهمانان خارجي نيز كه به‌زودي به جمع دوستداران قرآن خواهند پيوست، مي‌گويد: «مهمانان بخش بين‌الملل براي حضور در اين دوره از نمايشگاه بين‌المللي قرآن از نيمه ‌ماه مبارك رمضان در نمايشگاه حضور خواهند داشت».

  • نمايشگاه در يك نگاه

براي آشنايي با بخش‌هايي كه به شكل كميته‌اي در نمايشگاه بين‌المللي قرآن درنظر گرفته شده است به معرفي اجمالي برخي از آنها مي‌پردازيم.

در بخش عفاف و حجاب مانند سال‌هاي گذشته، تعويض چادر مشكي آماده با چادر مستعمل به قيمت 49هزار تومان درنظر گرفته شده است. ارتقاي كيفيت چادرهاي مساجد، تكايا، حسينيه‌ها و... با قيمت 12هزار و 500تومان و كارگاه دوخت چادر رايگان، مهدكودك ويژه عفاف و حجاب و... ازجمله بخش‌هايي هستند كه دربخش عفاف و حجاب مورد توجه قرار گرفته‌اند.

بخش رسانه‌هاي ديجيتال با برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و ارائه گواهينامه معتبر، برگزاري كارگاه‌هاي نقاشي ديجيتال كودكان با الگوي ايراني- اسلامي، برگزاري زيست‌بوم يا ماراتن توليد محتواي ديجيتال با موضوع قرآن و عترت، برنامه‌ريزي شده است. همچنين رونمايي از فروشگاه بزرگ اينترنتي توليدات و محصولات قرآني و فرهنگي، غرفه‌هاي نشر ديجيتال، اپليكيشن‌هاي موبايلي، كتابخانه، كتاب صوتي، سايت‌ها، خدمات فضاي مجازي در حوزه قرآن و... را شامل مي‌شود.

بخش بانوان، بخش‌هاي گنجينه نور، عرضه و نمايش 21هزار پايان‌نامه قرآني، بخش ياسين، قلب قرآن، بخش بانوي ايراني، هنر قرآني، بخش بانوي آفتاب و آفتاب و بخش قرآن و نابينايان را شامل مي‌شود.

در بخش تكريم از خادمان قرآن كريم، نشست‌هاي فني و تخصصي برگزار مي‌شود. همچنين شبي با قرآن از بخش‌هاي ويژه اين دوره نمايشگاه بين‌المللي قرآن است. بخش مترجمان قرآن و بخش مفسرين قرآن هم امسال به نمايشگاه اضافه شده است.

تئاتر و نمايش خياباني يكي از جذابيت‌هايي است كه مي‌تواند بخشي از زمان بازديدكنندگان را به‌خود اختصاص دهد. اجراي نمايش و تئاترها از روز سه‌شنبه، ٩‌خردادماه آغاز شده است و تا ٢٥خردادماه ادامه خواهد داشت. اين نمايش‌ها در سانس‌هاي مختلف از ساعت ١٩ تا ٢٣:٣٠ در ايوان جنوبي، ايوان شرقي و داخل شبستان، ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

حدود ١٢٠٠متر مربع از نمايشگاه به بخش ديجيتال اختصاص دارد و همزمان با بيست‌وپنجمين نمايشگاه قرآن، از ٢٠ نرم‌افزار فاخر قرآني براي نخستين‌بار رونمايي مي‌شود.

روانشناسان كميته كودك و نوجوان بيست‌وپنجمين نمايشگاه قرآن، همزمان با برپايي نمايشگاه، مشاوره رايگان به خانواده‌ها ارائه مي‌دهند.

کد خبر 372438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha