کامران محمدی: همزمان با پایان نخستین اجلاس روسای کتابخانه‌های ملی 10 کشور عضو اکو، اتحادیه‌ کتابخانه‌های ملی اکو با نام اختصاری «افلا» به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران رسماً اعلام موجودیت کرد.

دومین اجلاس این اتحادیه که به پیشنهاد ایران و با پیوستن آرشیوهای ملی کشورهای یادشده تشکیل شده است، سال آینده در ترکیه برگزار خواهد شد.

ترکیه که در یکی دو سال گذشته، هر فرصتی را در حوزه فرهنگ در هوا می‌زند، این پیشنهاد را در روز پایانی اجلاس مطرح کرد و اعضا هم موافقت کردند. ظاهرا نتایج اجلاس نخست برای ایران که تلاش زیادی برای برگزاری آبرومند آن به کار گرفت، قابل توجه بوده است.

از جمله ریاست علی‌اکبر اشعری، رئیس کتابخانه ملی ایران بر اتحادیه مذکور که البته چندان هم دور از انتظار نبود.

براساس بیانیه پایانی این اجلاس که به تصویب شرکت کنندگان رسیده است، اولین گام کشورهای عضو برای تأسیس این اتحادیه، تشکیل کمیته کارشناسی تنظیم اساسنامه خواهد بود.

همچنین اعضا تصمیم گرفته‌اند پایگاه اینترنتی را راه بیندازند که همه اطلاعات موجود درباره کتاب‌های خطی و نادر موجود در کتابخانه‌های ملی خود را دربربگیرد.

ارشاد هم هست

ظاهرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پس از تشکیل افلای اول، به وجد آمده و دست به دست کتابخانه ملی داده است تا ماجرا جدی‌تر گرفته شود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در این باره می‌گوید: «زمینه تشکیل اتحادیه ناشران کشورهای اسلامی و اتحادیه چاپخانه‌داران کشورهای اسلامی عضو اکو فراهم است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی سرمایه‌گذاری و کمک برای تشکیل این اتحادیه‌ها را دارد.»

جالب این که محسن پرویز همزمان با این اظهار نظر، از کاهش بودجه معاونت فرهنگی ارشاد گله کرده و به خبرنگار ایسنا در ایلام می‌گوید: « بودجه‌ فرهنگی وزارتخانه امسال نسبت به سال قبل 46درصد کاهش یافته و تاکنون تنها مقدار اندکی از آن به معاونت فرهنگی پرداخت شده است.»

به گفته او بودجه‌ فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌جاری 950 میلیارد ریال است که از این میزان 860 میلیارد ریال آن مربوط به پرداخت یارانه‌هاست و معادل 90 میلیارد ریال دیگر نیز به کمک‌های معاونت فرهنگی در قالب فصل 5 مربوط می‌شود.

با این وصف احتمالا سرمایه‌گذاری برای تشکیل اتحادیه چاپخانه‌داران از باقیمانده بودجه‌ای که هنوز پرداخت نشده تأمین خواهد شد. چرا که «تاکنون از کل بودجه‌ تصویب‌شده تنها 60 میلیارد ریال به این معاونت پرداخت شده است».

همزمان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اکنون در طرابلس با وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی، احتمالا به تشکیل اتحادیه‌های دیگری فکر می‌کنند.

محمدحسین صفار هرندی سه‌شنبه برای حضور در پنجمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و آیسسکو به لیبی رفته است. این اجلاس با نام راهبرد فرهنگی جهان اسلام، روز گذشته کار خود را آغاز کرده و تا فردا دوم آذر ادامه خواهد داشت.

فرصتی که برای طرح پیشنهاد پرویز و پیشنهادهایی از این دست، مناسب‌تر باشد.

همکاری قرقیزستان

از بین 10 عضو اکو، قرقیزستان از جمله کشورهایی بود که بیش از دیگران ماجرا را جدی گرفت و انتظار می‌رفت حتی اجلاس بعدی در این کشور برگزار شود.

اما نتیجه جور دیگری خودش را نشان داد؛ کتابخانه‌های ملی ایران و قرقیزستان تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده و متعهد شدند نسبت به تبادل استاد و کارشناس و نیز انتقال تجربیات در زمینه علوم کتابداری، اطلاع رسانی، آرشیوی و زمینه‌های مرتبط همکاری کنند.

این تفاهم‌نامه 10 بند دارد و تقریبا همه چیز را در حوزه کتاب و کتاب‌داری در بر می‌گیرد.

کد خبر 37259

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز