همشهری‌آنلاین: یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا گفت: به اعتقاد ما آمریکا باید پایگاهش را از قطر جابه‌جا کند چون این پایگاه یک ضمانت سیاسی علیه هر گونه فشار بیشتر است. اگر بخواهم صادقانه بگویم فکر می‌کنم دلیل این‌که اقدامی علیه دوحه انجام نمی‌شود شاید به خاطر این پایگاه هوایی باشد.

يوسف العتيبه، سفیر امارات در واشنگتن در عین حال گفت: هر چند شاید یک نفر در کنگره بیاید بگوید نباید ما جابه‌جایی پایگاه را بررسی کنیم .شاید لازم نباشد کل پایگاه منتقل شود.

العتیبه افزود: هفته گذشته چهار بار با ژنرال جیمز ماتیس ،وزیر دفاع آمریکا دیدار و گفت‌وگو کردم و به او اطمینان دادم که اقدام‌هاي ما علیه قطر هرگز و به هیچ شکلی بر پایگاه "العدید" و یا حمایت از این پایگاه تاثیر نخواهد گذاشت.

او تاکید کرد،‌ اقدام‌هايی که کشورهای عربی علیه یمن در پیش گرفته‌اند، شامل هیج گونه ابعاد نظامی نیستند اما احتمال تحمیل فشارهای اقتصادی بیشتر وجود دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، یوسف العتیبه در جمع خبرنگاران در واشنگتن با اشاره به توافق‌نامه دفاعی که ماه گذشته میلادی میان دو کشور امارات و آمریکا به امضا رسید و اجازه اعزام نیروها و مهمات بیشتر به امارات را به آمریکا داد، گفت: اگر کسی پیشنهاد جابه‌جایی پایگاه را بدهد، امارات برای آغاز گفت‌وگو در این خصوص آماده خواهد بود.

او در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش اقدام ها علیه قطر گفت: ما نام ۵۹ شخص و ۱۲ موسسه را در لیست تروریستی قرار دادیم، احتمالا شاهد بلوکه شدن حساب‌های بانکی آنها و حتی آن بانک‌ها خواهید بود،‌ بنابراین در آینده اگر تغییری در سیاست قطر حاصل نشود و یا مذاکراتی برای تغییر این سیاست‌ها آغاز نشود، فشارهای اقتصادی بار دیگر تشدید خواهند شد.

العتیبه در ادامه اظهار داشت: این چهار کشور لیست خواسته‌های خود از قطر را آماده کرده‌اند و هر کدام خواسته‌ها و شروط خود را دارند، بنابراین تلاش کردیم که همه آنها را در یک لیست مشترک جمع کنیم و احتمالا آن را به زودی به آمریکا تحویل خواهیم داد تا به قطر بدهد.

او افزود: این خواسته‌ها بیشتر مربوط به سه حوزه حمایت از تروریسم،‌ دخالت در امور داخلی این کشورها و حمله‌ها و انتقادها از طریق رسانه‌های قطری هستند.

سفیر امارات افزود: تاکنون فقط کاخ سفید بوده که از اقدام‌هاي ما حمایت کرده و وزیر خارجه تنها خواستار عدم انزوای قطر شده است.

این دیپلمات اماراتی ادامه داد: ما چهار کشور در راستای ایجاد تغییر در عملکرد قطر از طریق اعمال فشارهای اقتصادی و سیاسی تلاش می‌کنیم.

او تاکید کرد: هدف ما تضعیف شورای همکاری خلیج فارس نیست اما نمی‌خواهیم که هیچ یک از کشورهای عضو شورا در راستای تضعیف ما عمل کنند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود با قطر را از هفته گذشته قطع کرده و تحریم‌های اقتصادی شدیدی را به این کشور تحمیل کردند. در مقابل دوحه اتهام‌هاي وارد شده علیه‌ خود در زمینه حمایت از تروریسم را تکذیب کرد.

این کشورها ده‌ها تن از اشخاصی که با قطر ارتباط داشتند را متهم به تروریست‌بودن کردند. همچنین آنها ۱۲ موسسه را در لیست تروریستی خود آوردند.

کد خبر 373181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha