شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

جان جی. آویلدسن که با ساختن نخستین فیلم از مجموعه «راکی» نقشی بزرگ در معرفی کردن سیلوستر استالونه به دنیای فیلم و سینما داشت، در ۸۱ سالگی تسلیم سرطان شد و از دنیا رفت.

به گزارش همشهري، آويلدسن كه چند سال پاياني عمر خود را با بيماري سرطان لوزالمعده درگير بود، در 1977 روي صندلي كارگرداني راكي نشست و جايزه اسكار بهترين كارگردان را برد. فيلم بر اساس فيلمنامه‌اي از استالونه ساخته شد و علاوه بر كسب اسكار بهترين فيلم، نامزدي اسكار بهترين بازيگر مرد را هم براي ستاره عضلاني و نوظهور سينماي آمريكا به ارمغان آورد. خالقان راكي چند سال بعد در توليد پنجمين قسمت آن هم با يكديگر همكاري كردند.

آویلدسن در 1974 «ببر را نجات بده» را ساخت كه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای جک لمون به ارمغان آورد هر چند همه او را با يكي از موفق‌ترين مجموعه‌هاي تاريخ سينما مي‌شناسند. استالونه كه بيش از همه خود را مديون اين چهره موفق مي‌دانست، پس از شنيدن خبر مرگ او گفت: اين سرسختی و قلب بزرگ او بود كه راکی را راکی کرد. هیچ‌کس بهتر از دوستم جان نمی‌توانست زندگي من را عوض كند و مي‌دانم كه دلم برایش تنگ می‌شود.

آویلدسن علاوه بر بنيان نهادن مجموعه راكي يك مجموعه سینمایی موفق دیگر هم در كارنامه داشت؛ «کاراته کید» يا «بچه كاراته» نخستين بار در 1984 با بازی رالف ماکیو و پت موریتا روي پرده آمد و 2 دنباله ديگر هم به كارگرداني آويلدسن داشت. از دیگر فیلم‌های او در مقام كارگردان مي‌توان به «همسایه‌ها» با بازی جان بلوشی و دان آيکروید و «به من تکیه کن» با بازی مورگان فریمن در نقش یک ناظم سختگیر اشاره كرد.

آخرين فيلمي كه با موضوع آويلدسن به نمايش درآمد، مستند «جان جی. آویلدسن: قهرمان بازنده‌ها» بود كه بهار امسال در جشنواره فیلم بورلی هیلز جایزه هم برد. او 3 دوره عضو هیات رئیسه انجمن کارگردانان آمریکا بود و برای راکی جایزه بهترين كارگردان را از این انجمن برد. گری باربر، رئیس شرکت MGM و پاریس بارکلی، رئیس انجمن کارگردانان آمریکا به آویلدسن ادای احترام کردند.

کد خبر 373451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha