آخرین ایستگاه خط ۳ در شمال تهران دیروز به بهره‌برداری رسید تا تعداد ایستگاه‌های متروی تهران به عدد ۱۱۵برسد. همزمان ۴فاز از پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح ۱۰ گانه بزرگراه ارتش و بزرگراه‌های امام علی و صیاد شیرازی نیز افتتاح شد تا از بار ترافیکی شمال‌شرق تهران کاسته شود.

براين اساس دسترسي شرق به شرق و غرب به غرب بلوار ارتش با 2دوربرگردان غيرهمسطح تسهيل شد و در كنار آن مسير حركت جنوب به شرق و شرق به جنوب تقاطع بزرگراه ارتش با بزرگراه امام علي نيز باز شد. همچنين به‌زودي بزرگراه صياد هم با اتصال به بزرگراه ارتش از حالت بن‌بست خارج خواهد شد؛ ضمن اينكه طي يك‌ماه آينده خطوط 6و 8مترو، باغ كتاب، تونل غزه و ترمينال شرق نيز به بهره‌برداري خواهد رسيد.

  • استفاده از خردجمعي در اداره شهر

بنابراين گزارش براي ساخت ايستگاه شهيد محلاتي به‌عنوان آخرين و بيست‌و‌سومين ايستگاه خط 3حدود 130ميليارد تومان هزينه شده كه با درنظر گرفتن مسير 27كيلومتري خط3 با 23ايستگاه هزينه ساخت خط3 مترو نزديك به 3هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود. محمدباقر قاليباف شهردار تهران در مراسم بهره‌برداري از ايستگاه متروي محلاتي طي سخناني با اشاره به برخي حاشيه‌سازي‌‌ها براي مديريت شهري تهران گفت:

سياه‌نمايي و بي‌انصافي در مورد دستاوردهاي به‌دست آمده از سوي مديريت شهري، در حقيقت ضايع‌كردن يك فرد نيست بلكه پايمال كردن دستاوردهاي يك ملت و شهر است. وي يكي از رويكردهاي جدي خود در اداره شهر را استفاده از خرد‌جمعي اعلام كرد و گفت: در طول بيش از يك دهه با استفاده از تجربيات صاحب‌نظران، ظرفيت‌هاي اجرايي و فكري كشور و حتي تجربيات دنيا تهران را اداره كرديم چون خوب مي‌دانيم كه اداره شهر تهران همانند يك دولت كوچك نيازمند خدمات‌رساني در تمام عرصه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، خدماتي، فناوري، عمراني، مهندسي، محيط‌زيست و... است.

قاليباف افزود: با وجود گستردگي وظايف شهرداري بازهم مردم در حوزه‌هايي كه قانونا وظيفه شهرداري نيست مثل بهداشت‌، آب، برق، مدرسه و... نيز از شهرداري مطالبه دارند اما جز چشم از ما نشنيدند چون در نظام اسلامي همه ما يكي هستيم و درست نيست حالا كه مردم به‌دليل نوع كار شهرداري دستشان بيشتر از ساير مسئولين به ما مي‌رسد به آنها بگوييم وظيفه ما نيست، بلكه بايد تلاش كنيم مشكلاتشان را حل كنيم.

وي به‌عنوان نمونه به قضيه جمع‌آوري دكل‌هاي برق در وسط بزرگراه ارتش اشاره كرد و گفت: جمع‌آوري دكل‌هاي برق اتوبان ارتش يا بزرگراه صدر وظيفه ما نيست اما از آن طرف تا زماني كه ما اين دكل‌ها را جمع‌آوري نكنيم كسي نيست آنها را بردارد تا ما بتوانيم پل صدر يا مسير اتوبوس بي‌آرتي بزنيم.

  • كارپيچيده در اداره تهران

قاليباف در ادامه سخنانش از سختي كار اداره شهر تهران سخن گفت و توضيح داد: من در جاهاي مختلف مديريت كردم اما در شهرداري تهران كار بسيار پيچيده است، براي اجراي پروژه‌هاي شهري كمترين هزينه و وقت را كارهاي عمراني مي‌گيرد اما در عوض بيشترين هزينه و وقت را كار تملك معارضين ملكي و تاسيساتي مي‌گيرد كه حتي چند ده برابر كار عمراني است ولي با اين همه سختي جرأت مي‌كنيم و تابلوي اتمام يك پروژه را مي‌زنيم آن هم در شرايطي كه بخش‌هايي از اين پروژه در كنترل ما نيست.

سختي كار درحوزه اجتماعي نيز از سوي قاليباف مورد اشاره قرار گرفت. وي دراين باره خواستار آن شد تا مردم نگاهي به گذشته نه چندان دور داشته باشند، روزهايي كه در سرماي زمستان بي‌خانمان‌ها در كنار خيابان مي‌مردند اما در اين روزها بيش از 12هزار نفر به‌صورت ثابت و مداوم و بدون هيچ منتي شب‌ها در مراكز شهرداري مي‌خوابند. قاليباف در حوزه فرهنگي نيز به افزايش آمار مساجد حسينيه‌ها، سالن‌هاي تئاتر و سينما در شهر اشاره كرد و گفت: شهرداري تهران اقتصاد سينما را متحول كرد در حوزه كتاب و كتابخواني ظرف اين 12سال چند صد كتابخانه ساخته شد.

شهردار تهران همچنين گفت: امروز ظرفيت ايستگاه‌هاي مترو اينگونه طراحي شده كه هر دو و نيم دقيقه يك قطار بتواند از آنها عبور كند وگرنه صرفه اقتصادي ندارد، اما چه كنيم كه در طول 12سال گذشته به‌خاطر مشكلات مالي و يا دلايل مختلف هيچگاه دولت‌ها به تعهدشان درخصوص متروي تهران عمل نكرده‌اند. به گفته وي اگر 3سال قبل گفته مي‌شد از شهرك قائم با مترو مي‌توان 40كيلومتر آن طرف‌تر در اسماعيل‌آباد پياده شد شوخي بود كه البته امروز به حقيقت پيوست.

شهردار تهران گفت: مترو از 70كيلومتر به 300كيلومتر آن هم بدون حمايت دولت رسيده است يا همين خط بي‌آر تي قبلا در شهر وجود نداشت اما امروز بيش از 10خط بي‌آر تي وجود دارد. اين در شرايطي است كه قانون مي‌گويد دولت بايد 82درصد اتوبوس‌ها را خريداري كرده و به شهرداري بدهد اما در 10سال گذشته يك اتوبوس به شهرداري تهران تحويل ندادند.

وي در ادامه به ساخت تقاطع‌ها، پل‌ها و تونل‌ها در شهر تهران اشاره كرد و گفت: ما تا پيش از اين دوره در تهران يك كيلومتر تونل ترافيكي نداشتيم. وقتي من به شهرداري تهران آمدم بيش از 10سال از عمر تونل رسالت گذشته بود و همينطور نيمه كاره رها شده بود و در آن مدت حدود 40درصد پيشرفت فيزيكي و 53درصد پيشرفت مالي داشت، اما دراين دوره علاوه بر آنكه آن كار تمام شد، 23كيلومتر تونل ترافيكي ديگر در شهر ساخته شد. حالا چطور مي‌گوييد كاري در حمل‌ونقل نشده است؟

  • بهره‌برداري در چند مرحله

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بهره‌برداري از يك خط مترو كه قرار است چندصد هزار نفر مردم در آن رفت‌وآمد كنند به‌صورت مرحله بندي صورت مي‌گيرد. به‌عنوان نمونه در خط3 متروي تهران وقتي ايستگاه قائم راه‌اندازي شد، بخشي از مردم از اين خط استفاده مي‌كردند و طبيعتا بقيه كارها به موازات يكديگر انجام مي‌شود. ما نيز 22كيلومتر را در خط 7به‌عنوان مهم‌ترين و سخت‌ترين خط مترو زير بار مسافر برديم و طبيعي است به‌خاطر همان رعايت‌هايي كه بايد انجام دهيم، بهره‌برداري آن در چند مرحله صورت مي‌گيرد.

وي گفت: در بزرگراه شهيد نواب صفوي محلي بوده كه دستگاه حفار تمام اتوماتيك داخل زمين رفته و هم‌اكنون ايستگاه آن هم به‌طور كامل به‌عنوان مجهزترين و زيباترين ايستگاه ساخته شده، اما سطح بالاي آن ايستگاه هنوز كارگاه مترو است. بعد مي‌بينيم در‌ماه مبارك رمضان عكسي از بالاي كارگاه در سايت‌ها مي‌گذارند و مي‌گويند اين عكس ايستگاه افتتاح شده بريانك است! واقعا انصاف چيز خوبي است. حق اين است كه شما برويد ايستگاه زير اين كارگاه كه با افتخار ساخته شده است را ببينيد كه با چه امكانات و تجهيزاتي ساخته شده است.

قاليباف در ادامه با اشاره به موضوع پروژه‌هاي نيمه‌تمام در شهر تهران گفت: هنگام آغاز كار در شهرداري تهران اعلام كرديم تا زمان تعيين تكليف پروژه‌هاي نيمه تمام، پروژه جديدي را آغاز نمي‌كنيم به‌عنوان نمونه تونل سه راه امين حضور حدود 17سال رها شده بود اما ما وظيفه خودمان مي‌دانيم كه تلاش كنيم پروژه نيمه تمامي باقي نماند. البته اين تصميم براي الان نيست بلكه كاملا براساس يك برنامه مشخصي كار را دنبال مي‌كنيم.

وي به جلسه اخير شوراي ترافيك شهر تهران براي پل گيشا اشاره كرد و گفت: پل فلزي قديم گيشا در نقطه خاصي واقع شده است به‌نحوي كه زير آن دوتونل خط 7 و 6 مترو و تونل سوم نيز روي اين دو تونل طراحي شده اما من تأكيد كردم پل گيشا را به شرطي جمع كنيم كه مطمئن شويم مي‌توانيم پروژه را تا ابتداي فصل بازگشايي مدارس تحويل مردم دهيم؛ اگر نه كه مديريت بعدي كار را تمام كند. قاليباف اظهار اميدواري كرد همه با يك نگاه منصفانه و روحيه همكاري براي پيشرفت شهر و كشور تلاش كنند.

وي افزود: دوستان دولت بارها به‌خود من قول دادند اگر در ساخت تونل نتوانستيم به شما كمك كنيم، در خريد واگن‌ها به شما كمك مي‌كنيم. بخش عمده مترو مربوط به ايستگاه، تونل، ريل و برق است كه اين خودش يك صنعت است و در مقابل راحت‌ترين كار خريد واگن خواهد بود. اگر دولت در اين بخش كمك مي‌كرد امكان ارسال قطار در هر 5/2دقيقه در ايستگاه‌ها وجود داشت مي‌شد روزانه نزديك به 13ميليون مسافر در شهر جا به جا كرد.

  • پروژه‌هايي كه نيمه‌تمام نيستند

محمدباقر قاليباف شهردار تهران ديروز همچنين درجمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سؤال آنها درباره تكميل طرح كمربند سبز شهر تهران توضيح داد. وي گفت: پروژه كمربند سبز يك كار مداومي است كه بايد انجام شود. روزي كه ما شهرداري را تحويل گرفتيم 18هزار هكتار از كمربند سبز شهر تهران انجام شده بود اما امروز اين ميزان به بيش از 40هزار هكتار رسيده و بيش از دو برابر گذشته كار شده است.

در ادامه پروژه نيز 10هزار هكتار از طرح كمربند سبز باقيمانده كه هر سال در فصل كاشت درخت بايد تداوم پيدا كند اما در اين فصل نمي‌توان اين 10هزار هكتار را درخت كاشت. وي گفت: پروژه تقاطع بزرگراه امام علي با بزرگراه‌هاي ارتش و شهيد صياد يكي از گلوگاه‌هايي بود كه ترافيك سنگيني در صبح‌ها و بعد از ظهرها موجب مي‌شد اما مرحله به مرحله اين پروژه در حال بهره‌برداري است. قاليباف ابراز داشت: در مسير جنوب به غرب اين تقاطع عمدتا معارضان ملكي دچار اشكال بودند كه اخيرا مشكل تملك آنها حل شده و اين مسير نيز تا يك‌ماه آينده افتتاح مي‌شود همچنين در ضلع شمال غرب اين بخش نياز به عقب‌نشيني و رفع معارضان بود كه هم‌اكنون توافق‌هاي لازم صورت گرفته و كار در حال انجام است.

وي درباره سرنوشت نمايشگاه بين‌المللي نيز گفت: ساخت نمايشگاه بين‌المللي وظيفه دولت بود اما شهرداري تهران اين كار را انجام داد و نمايشگاه شهر آفتاب را ساخت. هم‌اكنون حرف شوراي شهر اين است كه هيچ نمايشگاهي داخل شهر برگزار نشود. از اين‌رو نمايشگاه بين‌المللي تهران يك كار نيمه تمام نيست بلكه مربوط به سياست بهره‌برداري است كه نمايشگاهي در داخل شهر برگزار نشود.

  • جابه‌جايي 30هزار نفر از ايستگاه شهيد محلاتي

هابيل درويش مديرعامل شركت مترو در مراسم افتتاح ايستگاه متروي شهيد محلاتي گفت: با افتتاح اين ايستگاه بيش از 30هزار مسافر به سفرهاي روزانه مترو اضافه مي‌شود. وي درباره برخي شائبه‌هاي مطرح شده درمورد افتتاح خط 7مترو نيز گفت: اين خط مشاور و مدير طرح دارد كه در مورد بررسي وضعيت ايمني آن تلاش مي‌كنند، اما برخي افراد خود را به خواب زده‌‌اند و موفقيت‌ها را نمي‌بينند.

کد خبر 373454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha