مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: بعد از گذشت حدود یک و نیم‌سال از تصویب آیین‌نامه اجرایی مصوبه شهر دوستدار کودک و اعمال اصلاحات، تشکیل و برگزاری کمیته‌های تخصصی و... ۲منطقه به‌عنوان پایلوت اجرای کامل طرح شهر دوستدار کودک انتخاب شده‌اند؛

مناطقي كه از نظر موقعيت‌هاي شهرسازي و اجتماعي ويژگي‌هاي لازم را داشته باشند و از طرفي توجه به كودك و در اولويت قرار دادن نيازهايش در فرهنگ عمومي منطقه جريان داشته باشد. كارشناسان شهر دوستدار كودك و مديران شهرداري، ناحيه7 منطقه5 و ناحيه يك منطقه22 را به‌عنوان 2ناحيه پايلوت شهر دوستدار كودك انتخاب كرده‌اند.

  • شوراي شهر پنجم اصلاحات و تغييرات طرح را بررسي خواهد كرد

بعد از تصويب آيين‌نامه اجرايي شهر دوستدار كودك در سال94 برخي سازمان‌ها و بخش‌هاي شهرداري اقدامات خوبي در اين حوزه اجرا كردند. حتي سابقه اجرا در برخي بخش‌ها به‌دليل درگير‌بودن با موضوع يا احساس مسئوليت، به قبل از مصوبه شهر دوستدار كودك نيز بازمي‌گردد مانند اتاق‌هاي مادر و كودك ترمينال‌هاي بين‌شهري كه مدتي پيش از اين مصوبه به اجرا درآمد اما با اين حال روند اجرا درمجموع تمام بخش‌هاي شهرداري كه در اين مصوبه حضور دارند تاكنون با كندي پيش رفته.

مجتبي عبداللهي، معاون فرهنگي و اجتماعي شهردار تهران عدم‌آشنايي كامل با نيازهاي كودك و مطابقت آن با حوزه فعاليت را از عوامل تأخير در اجرا دانسته و به همشهري مي‌گويد، با برگزاري جلسات تخصصي اهميت اين مسئله به بخش‌هاي مختلف ارائه شد. در نهايت نيز تغييرات و اصلاحاتي در آيين‌نامه اجرايي ايجاد شده كه نيازمند تصويب شوراي شهر است و شوراي پنجم بعد از تشكيل، ‌آن را مورد بررسي قرار خواهد داد. مناطق انتخاب شده به‌عنوان پايلوت بايد مصوبه را در تمامي بخش‌ها و زيرنظر كميته‌هاي تخصصي اجرايي كنند. اين اقدام فرصت خوبي براي تمامي مناطق و سازمان‌هاي شهرداري در اجراي درست، رفع نواقص و تسريع در دوستدار كودك كردن تهران خواهد داشت.

به‌گفته عبداللهي اين دو منطقه از شهريور تا پايان سال‌جاري فرصت اجراي طرح را دارند. وي مي‌گويد: اگر اقدامات طبق برنامه زماني پيش رود، ‌ابتداي سال97 زمان نتيجه‌گيري از طرح پايلوت و سرعت‌بخشي در اجراي آن در كل تهران خواهد بود.

  • تاثير اظهارنظر جامعه هدف

يكي از بخش‌هاي تأكيد شده در پيوست اجتماعي مصوبه شهر دوستدار كودك، مشورت با كودكان و دريافت نظرات آنها در روند اجرايي كردن طرح در بخش‌هاي مختلف است. با اين اقدام جامعه هدف يا همان كودكان شهر تهران در چگونگي و كيفيت دوستدار كودك شدن شهرشان دخالت داشته و بيشترين استفاده و لذت را از شهر خواهند برد. تغييرات و امكاناتي كه در ابعاد گوناگون شهري قرار است رخ بدهد ديگر از عينك بزرگسالان بررسي نشده و استفاده‌كنندگان اصلي، ‌آنها را ارزيابي خواهند كرد. اين موضوع با وجود تأكيد در مصوبه تاكنون در مرحله اجرا مغفول مانده و قرار است از اين پس به‌صورت جدي پيگيري و دركنار فعاليت‌هاي سازمان‌هاي مختلف در اجراي طرح قرار بگيرد. به‌گفته معاون اجتماعي فرهنگي شهردار بعد از اين تمام فعاليت‌ها و پيشنهادهاي 4گروه تخصصي شهرسازي، حمل‌ونقل، ‌اجتماعي و خدمات شهري را در اتاق فكري با حضور كودكان بررسي كرده و مورد آزمون قرار خواهند داد تا بهترين نتيجه براي جامعه هدف به‌دست آيد.

  • در شهر دوستدار كودك چه اتفاقي مي‌افتد؟

استانداردسازي تجهيزات بازي در بوستان‌ها

‌استاندارد‌سازي‌ مبلمان شهري متناسب با جثه كودكان اعم از نيمكت‌ها، آبخوري‌ها و...

‌راه‌اندازي اتاق‌هاي مادر و كودك در مراكز عمومي و پرتردد شهري

داير كردن اتوبوس پياده مدرسه

نصب محل تعويض كودكان در سرويس‌هاي بهداشتي عمومي و مراكز عمومي زيرنظر شهرداري

ايمن‌سازي‌ پياده‌روهاي شهري باي كودكان

برگزاري جشن‌ها و مناسبت‌هاي ملي و جهاني كودك

ارائه خدمات ويژه به كودكان و خانواده‌هاي در معرض آسيب

کد خبر 373611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha