سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

برنده سیمرغ بلورین بهتــریـن فـیلــم سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر همزمان با سالگرد ربوده‌شدن جاویدالاثرترین سردار سپاه اسلام در قالب یک مجموعه تلویزیونی از جمعه ۹ تیر روی آنتن شبکه یک می‌رود.

به گزارش همشهري، «ايستاده در غبار» كه تا امروز مهم‌ترين پروژه تصويري درباره زندگي و شخصيت سردار حاج‌احمد متوسليان است، نخستين تجربه محمدحسين مهدويان در سينما هم بود. فيلمساز جوان پس از درخشش مستند «آخرين روزهاي زمستان» با موضوع شهيد حسن باقري، سراغ زندگي يكي از پرآوازه‌ترين چهره‌هاي دوران دفاع‌مقدس رفت و ايستاده در غبار را به شيوه‌اي مستند- داستاني درباره زندگي سردار متوسليان، از كودكي تا ربوده‌شدن در لبنان، ساخت.

فيلم 2سال پيش در بخش مسابقه جشنواره فجر سي و چهارم به نمايش درآمد و بسيار بحث‌بر‌انگيز شد. البته تعداد موافقان آن بسيار بيشتر از منتقدان و مخالفان بود و اعضاي هيأت داوران هم با نامزد كردن ايستاده در غبار در 8رشته ازجمله بهترين فيلمنامه و بهترين كارگردان، به آن روي خوش نشان دادند. سرانجام در مراسم اختتاميه سيمرغ بلورين بهترين فيلم به‌علاوه 2سيمرغ بهترين جلوه‌هاي ويژه ميداني و بصري و بهترين طراحي صحنه و لباس به ايستاده در غبار رسيد.

با اينكه فيلم مهدويان چهارمين اثر برگزيده تماشاگران در ايام جشنواره شده بود اما كمتر كسي تصور مي‌كرد روايتي مستند-داستاني از زندگي سردار جاويدالاثر و محبوب سپاه اسلام، در اكران عمومي به موفقيت برسد. با اين حال، ايستاده در غبار اواخر خردادماه سال گذشته روي پرده سينماها رفت و در كمال شگفتي رقمي در حدود 2ميليارد تومان فروخت. همزمان شدن اكران با فصل امتحان‌ها و ‌ماه رمضان هم نتوانست بر استقبال تماشاگران تأثير منفي بگذارد.

طبق برنامه، ايستاده در غبار از جمعه 9تيرماه ساعت 22:15 در قالب 6 قسمت 30دقيقه‌اي روي آنتن تلويزيون مي‌رود. از اين رو، به‌نظر مي‌رسد حتي آنها كه نسخه سينمايي 120دقيقه‌اي را ديده‌اند هم مي‌توانند به تماشاي سريال بنشينند. گفته مي‌شود نسخه تلويزيوني، دقايقي بيشتر به دوران كودكي احمد، درگيري‌هاي پاوه، حضور متوسليان و همراهانش در بيروت و... اختصاص داده و تصاويري متفاوت از نسخه سينمايي دارد.

يكي از مهم‌ترين نكته‌هاي ايستاده در غبار علاوه بر طراحي صحنه و لباس شگفت‌انگيز و البته صدابرداري متفاوت آن، بازي ماندگار هادي حجازي‌فر است كه با اين فيلم به سينماي ايران معرفي شد. بازيگر جوان ‌زاده آذربايجان‌غربي در دومين تجربه كارگرداني مهدويان يعني «ماجراي نيمروز» هم مقابل دوربين رفت و اين روزها در حال بازي در «به وقت شام» ابراهيم حاتمي‌كيا با موضوع گروه‌هاي تكفيري است.

  • متخصص تاريخ معاصر

محمدحسين مهدويان كه نام خود را با مستند «آخرين روزهاي زمستان» سر زبان‌ها انداخته بود، با 2فيلم سينمايي «ايستاده در غبار» و «ماجراي نيمروز» نشان داد بي‌جهت به اميد اول سينماي ايران تبديل نشده است. فيلمساز جوان شمالي كه علاقه‌اي خاص به تاريخ معاصر دارد، اين روزها سرگرم توليد مستندي درباره ماجراي بمبگذاري در دفتر حزب جمهوري اسلامي در تيرماه سال 60 است و قصد دارد «ترور سرچشمه» را در جشنواره سينما حقيقت به نمايش بگذارد.

شايد مهدويان پس از به سرانجام رساندن مستند سياسي خود، با يك فيلم تازه براي حضور در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر آماده شود. هرچه باشد او متخصص به پايان رساندن پروژه‌هاي بزرگ در كمترين زمان ممكن است.

کد خبر 373834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha