چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن اعلام این‌که از رئیس جمهور آمریکا نمی‌ترسد به دولت واشنگتن هشدار داد اگر این کشور از مشارکت در مسائلی که جامعه بین‌الملل با آن مواجه است دست بکشد، جایگزین خواهد شد و این مساله نه برای آمریکا و نه برای جهان خوب نیست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نخستین کنفرانس خبری خود از زمان روی کارآمدن در راس سازمان ملل گفت: پیشنهادهاي کنونی درخصوص کاهش بودجه آمریکا در سازمان ملل فاجعه‌بار خواهد بود و مشکل غیرقابل حلی را برای مدیریت سازمان ملل به وجود می‌آورد.

اما گوترش با اشاره به انتقادهايش نسبت به خروج آمریکا از توافقنامه آب و هوای پاریس گفت که از ایستادن مقابل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌ترسد.

او گفت: بسیج بخش تجاری و بازرگانی و جامعه مدنی آمریکا در حمایت از توافق آب و هوا نشانه‌ای از امید است که بسیار "دلگرم‌کننده" محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، دبیرکل سازمان ملل با اشاره به بحران‌های جهانی نسبت به احتمال رویارویی مستقیم میان آمریکا و روسیه حول محور سوریه ابراز نگرانی کرده و خواستار کاهش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو حول محور ساقط شدن یک جت سوری توسط آمریکا شد.

گوترش افزود: این مساله بسیار مهم است چراکه این نوع رویدادها می‌تواند در یک وضعیت جنگی که در آن عاملان بسیاری وجود دارند و وضعیت موجود در آن به اندازه کافی پیچیده است، بسیار خطرناک باشد. درواقع من نگرانم و امیدواریم که این مساله منجر به تشدید درگیری‌ها که در حال حاضر به اندازه کافی اسف‌بار است، نشود.

او گفت: من در تلاش‌ها برای حمایت از یک "میانجی‌گری موثر" در تعداد زیادی از درگیری‌های جهانی از جمله سودان جنوبی، کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، سوریه، لیبی و اخیرا در افغانستان و قبرس مشارکت کرده‌ام‌. این بدان معنا نیست که حل این مشکلات بسیار آسان است. در جهانی که روابط قدرت‌ها نامشخص است و جایی که معافیت از مجازات و گرایش‌های غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد آنچه ما مشاهده می‌کنیم این است که به طور کلی ظرفیت جلوگیری و حل درگیری‌ها از طریق جامعه بین‌الملل به ویژه سازمان ملل بسیار محدود شده است. من قصد دارم تا به طور فعالانه در این نوع ارتباطات مشارکت کنم.

گوترش افزود: به نظر من موفقیت‌آمیزترین میانجی‌گری برای حل مناقشه‌ها میان قطر، عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس باید به صورت منطقه‌ای انجام شود درست همانند تلاش‌هایی که در حال حاضر کویت اتخاذ کرده است. اما اگر آمریکا نیز در این میانجی‌گری مشارکت کند و اگر قادر باشند تا به شیوه موثری وارد عمل شوند ما استقبال می‌کنیم.

او ادامه داد: سازمان ملل هیچ ابتکارعملی را در میانجی‌گری بر سر مساله اتمی کره شمالی اتخاذ نکرده و در حال حاضر تمامی تلاش‌ها را به شورای امنیت محول کرده است.

دبیرکل سازمان ملل روز جهانی پناهجویان را برای این سخنرانی خود انتخاب کرد و از تمامی کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا مانع ورود پناهجویان نشوند.

گوترش همچنین از کشورهای ثروتمند خواست تا برای حمایت از ۸۰ درصد از زندگی آوارگان و پناهجویان جهان اقدام‌هاي بیشتری انجام دهند.

او ادامه داد: آمریکا تاکنون بزرگ‌ترین کشوری است که در جهان پناهجویان را با سیاستی "مثبت" پذیرفته است. من آمریکا را تشویق می‌کنم تا بار دیگر به همان سطح از پذیرش پناهجویان که در دو یا سه سال گذشته شاهد آن بودیم بازگردند.

دبير كل سازمان ملل اعلام کرد قصد دارد به زودی به واشنگتن سفر کند و با اعضای کنگره درخصوص لزوم مشارکت آمریکا در بودجه‌های سازمان ملل برای ادامه حمایت‌ها از این سازمان جهانی مذاکراتی مثبت و سازنده داشته باشد.

کد خبر 373892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha