همشهری آنلاین: ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش پس از دریافت هشدار روسیه مبنی بر احتمال هدف قرار گرفتن هواپیماهای این گروه در سوریه، عملیات بر فراز غرب رود فرات این کشور را متوقف کرد.

 هشدار روسیه پرواز ائتلاف آمریکایی در غرب رود فرات سوریه را متوقف کرد

به گزارش ایرنا، پس از اقدام یکشنبه گذشته هواپیماهای ائتلاف آمریکایی در هدف قرار دادن یک فروند هواپیماهای سوخو 22 سوریه که در حال بمباران مواضع گروه داعش بود، مسکو اجرای تفاهم نامه نظامی با واشنگتن برای جلوگیری از وقوع حوادث هوایی در سوریه را متوقف کرد.

روز دوشنبه نیز وزارت دفاع روسیه هشدار داد که در محل فعالیت نیروی هوایی این کشور(غرب رودخانه فرات در سوریه) هر نوع وسیله پرنده ای می تواند هدف سامانه آتشباری دفاع زمینی و هوایی قرار گیرد.

خبرگزاری اسپوتنیک امروز (جمعه) به نقل از شبکه تلویزیونی «ار.ت.ال» آلمان نوشت: ژنرال فردریخ وانسین فرمانده نیروی هوایی بلژیک اطلاع داد که ائتلاف آمریکایی پروازها در غرب رودخانه فرات در سوریه را متوقف کرده است.

وانسین همچنین یادآور شد که هرچند خلبانان بلژیکی بر خلاف استرالیایی ها، از پرواز در آسمان سوریه خودداری نمی ورزند، اما احتیاط زیادی می کنند، زیرا سامانه های پدافند هوایی روسیه (اس 300 و اس 400) خطری جدی است.

وی همچنین افزوده است که روس ها رادارها و موشک های بسیار خوبی دارند و از این رو پیش از هر پرواز خطرات را دقیق ارزیابی می کنیم.

وزارت دفاع روسیه پیش از این سرنگونی هواپیمای سوری توسط جنگنده های ائتلاف آمریکایی را نقض آشکار قوانین بین المللی خواند.

در بیانیه آمده شده است: روسیه در پاسخ به این اقدام و تجاوز آشکار ائتلاف آمریکایی علیه سوریه، اجرای تفاهم نامه همکاری با آمریکا در جلوگیری از بروز حوادث هوایی در سوریه را متوقف می کند.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرده است که فرماندهی ائتلاف آمریکایی از کانال ویژه ارتباطی میان پایگاه آمریکا در الدوید (اردن) و پایگاه روسی حمیمم در سوریه برای جلوگیری از وقوع حوادث هوایی در این کشور استفاده نکرده است.

از سوی دیگر بنا به گزارش های انتشار یافته، روسیه خط ارتباطی مستقیم با آمریکا برای جلوگیری از رویارویی بین نیروهای روسی و آمریکایی را در سوریه قطع کرد.

هواپیمای جنگی سوری در 30 کیلومتری جنوب شهر رقه هدف شلیک موشک ائتلاف آمریکایی قرار گرفت و سقوط کرد، ولی خلبان آن پس از چند روز سالم به یگان ارتش سوریه پیوست.

نیروهای آمریکا و ائتلاف وابسته تاکنون بارها به مواضع و پادگان های ارتش سوریه در حالیکه مشغول مبارزه با داعش بوده اند، حمله برده اند که در مهم ترین آنها شهریورماه سال گذشته 80 نظامی سوری در پادگان دیرالزور کشته شدند. همچنین جنگنده های ائتلاف آمریکایی بارها مناطق مسکونی را هدف حمله های سنگین خود قرار داده اند و در مواردی نیز همزمان با این اقدام ها، تروریست ها هم علیه ارتش سوریه وارد عمل شده اند.

کد خبر 374028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha