جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

«دولت باطل داعش تمام شد»؛ ارتش عراق و نیروهای مردمی این کشور ۳ سال از زمانی که ابوبکر بغدادی در مسجد نوری موصل آنچه خلافت خود می‌نامید را اعلام کرد جنگیدند تا سرانجام نخست‌وزیر عراق توانست این جمله را با ورود نظامیان این کشور به محوطه این مسجد بگوید.

داعش موصل

فرمانده عمليات نيروهاي عراقي در موصل از تسلط نيروهاي مبارزه با تروريسم بر منطقه السرج خانه، مسجد النوري و مناره الحدباء خبر داده است.نيروهاي عراقي هنوز در حال نبردي سخت براي آزادي كامل موصل به‌عنوان آخرين پايگاه داعش در عراق هستند اما بازپس‌گيري اين مسجد كه حالا فقط خرابه‌هاي آن باقي مانده، نقش نمادين در نبرد اين كشور عليه تروريست‌ها دارد. حيدر العبادي نخست‌وزير عراق بازپس‌گيري اين مسجد را «اعلام رسمي شكست داعش» توصيف كرده است.

در سال ۲۰۱۴ ابوبكر بغدادي كه حالا اسناد مختلفي از كشته شدن او خبر مي‌دهد در اين مسجد سخنراني و اعلام خلافت كرد. نيروهاي داعش كه شكست خود را در موصل حتمي مي‌بينند اما هفته گذشته ساختمان اين مسجد را با قدمتي ۸۵۰ ساله منفجر كردند. مسجد تاريخي نوري و مناره كج آن از بناهاي شاخص موصل در ۸‌قرن گذشته بوده است. از ۸‌ماه قبل نيروهاي عراقي درگير نبردي سخت براي آزادي موصل هستند و اكنون براساس گزارش‌هاي ميداني تنها ۵ محله در منطقه قديمي موصل در دست تروريست‌هاي باقي‌مانده است.

  • آزادي كامل موصل طي چند روز آينده

مقام‌هاي ائتلاف به رهبري آمريكا هم اعلام كرده‌اند كه آزادي كامل موصل طي چند روز آينده صورت خواهد گرفت. محله الفاروق الثانيه، بخش‌هايي از منطقه الميدان، محله النبي جورجيس، القليعات، راس الكور، باب جديد و باب طوب از مناطقي هستند كه نبرد در آنها همچنان ادامه دارد. حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق اعلام كرده كه نيروهاي عراقي تا كشتن و دستگير كردن آخرين عضو داعش به جنگ ادامه خواهند داد.

نيروهاي عراقي چند‌ماه قبل شرق موصل را به‌صورت كامل پاكسازي كردند. محله‌هاي غرب موصل اما برخلاف شرق اين شهر كوچه‌هاي باريك و قديمي دارد و وجود غيرنظاميان، نبرد در محله‌هاي اين منطقه را مشكل مي‌كند. براساس گزارش‌هاي منتشر شده تاكنون در نبرد غرب موصل بيش از ۶۰۰ نفر از نيروهاي داعش كشته شده و ۹۰۰ خانواده با كمك نيروهاي عراقي طعم آزادي را بار ديگر چشيده‌اند. هرچند داعش هنوز در مناطقي از عراق حضور دارد و احتمالا همچنان دست به عمليات تروريستي در اين كشور مي‌زند اما تسلط كامل نيروهاي عراقي بر موصل به‌معناي اين است كه داعش پس از سال‌ها جنگ، ديگر در عراق قلمرويي ندارد.

کد خبر 374596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha