همشهری آنلاین: دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: پس از شکست‌های آمریکا، عربستان سعودی و صهیونیست‌ها در عراق و سوریه، احتمال ایجاد فتنه جدیدی در منطقه خلیج فارس توسط همین ائتلاف وجود دارد.

 سیدیحیی صفوی

به گزارش سپاه نیوز؛ سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی درمراسم گفت وگوهای راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در جمع مدیران، اندیشمندان و سیاستگذاران این مجموعه با ارائه سخنرانی خود با موضوع «تأثیر موقعیت ژئوپلیتیکی ایران برآمایش سرزمین و برنامه ششم توسعه کشور» و در تشریح موقعیت ژئوپلیتیکی ایران با اشاره به دستیابی عراق به پیروزی در باز پس‌گیری موصل افزود: شکست داعش در حال به نتیجه رسیدن است و در حقیقت شکست داعش، شکست ائتلاف آمریکا، عربستان، ترکیه، اردن، قطر و صهیونیست ها در منطقه است.

وی با اشاره به ادامه دار بودن نا امنی ها در عراق گفت: پس از شکست داعش در عراق نا امنی ها در این کشور احتمالا ادامه خواهد داشت و آمریکائی ها عراق را رها نخواهند کرد و پس از شکست های آمریکا، عربستان سعودی و صهیونیست ها در عراق و سوریه، احتمال ایجاد فتنه جدیدی در منطقه خلیج فارس توسط همین ائتلاف وجود دارد.

صفوی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: جنوب غربی آسیا در حقیقت منطقه واسطی بین سه قاره آسیا-اروپا و آسیا-آفریقاست که ایران در این منطقه به طور مستقیم و غیرمستقیم از حوادث این سه قاره متأثر است و هر نوع رخدادی از قبیل روابط یا تغییرات سیاسی-نظامی، اقتصادی و فرهنگی حاکم بر این قاره ها و دولتهای آنها به نحوی بر ایران تأثیرگذار است و قدرت نفوذ فرهنگی و سیاسی ایران هم در تغییر و تحولات این منطقه تأثیرگذار است.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی ایران غیر از عراق، افغانستان و حتی ترکیه است و موقعیت جغرافیایی و وزن برتر ژئوپلیتیکی ایران در جنوب غرب آسیا غیر قابل جایگزین است.

صفوی با اشاره به امکان محور قرار گرفتن جمهوری اسلامی در پیدایش تشکل های منطقه ای گفت: ایران با داشتن یک موقعیت مرکزی نسبت به کشورهای پیرامونی(15 کشور همسایه) می تواند در پیدایش تشکل های منطقه‌ای(اقتصادی، گردشگری و سیاسی) و فعال شدن در حوزه های ژئوپلیتیکی مجاور ایران نقش موثر و تعیین کننده داشته باشد و فرآیند سیاسی این حوزه ها را تقویت کند.

وی با اشاره به حوزه‌های مختلف ژئوپلیتیکی مرتبط با ایران افزود: حوزه‌های ژئوپلیتیکی که کشور ایران با آن ارتباط دارد دارای تفاوت‌ها و تشابهاتی با هم هستند در عین حال ایران نیز با تمام این حوزه ها دارای تشابهات و تجانس ها و همچنین منافع مشترک می باشد و می تواند به صورت بالقوه عامل اتصال برای تمامی این حوزه ها باشد و همچنین در تشکیل این حوزه ها نقش موثری را بر عهده گیرد.

کد خبر 374999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha