مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس انجمن ریاضی ایران درباره نحوه تشییع این نابغه ریاضی ایران، توضیح داد: ما با خانواده وی در تماس هستیم و احتمالا پیکر وی به ایران منتقل شود، ولی تصمیم نهایی هنوز اعلام نشده است.

مریم میرزاخانی

به گزارش ايسنا، دکتر محمدعلی دهقان، پروفسور مریم میرزاخانی را یکی از نخبگان عرصه ریاضی در دنیا توصیف کرد و  ارتقای جایگاه علمی ایران در حوزه ریاضیات را مرهون تلاش‌های «پروفسور میرزاخانی» و سایر دانشمندان برجسته کشور دانست و گفت: با دریافت جایزه فیلدز، ایران در فهرست ۲۰ کشور دارنده این مدال قرار گرفت. وی در زمینه هندسه به نوآوری‌های زیادی دست یافت که مورد تحسین جامعه علمی ایران قرار گرفت و در سال 2014 مدال فیلدز را دریافت کرد.

وی، مدال فیلدز را مهمترین جوایز جهانی در حوزه ریاضی دانست و اظهار کرد: میرزاخانی اولین زن در دنیا و اولین ایرانی است که موفق به دریافت این جایزه شد.

دهقان خاطرنشان کرد: با مدال پروفسور میرزاخانی ایران در میان 20 کشوری قرار گرفت که موفق به دریافت این جایزه شده‌اند.

رییس انجمن ریاضی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های تحقیقاتی پروفسور میرزاخانی و حدود 60 نفر دیگر ایرانی در حوزه ریاضیات در سایر کشورها و داخل کشور موجب شده تا امروز جایگاه جامعه ریاضیات ایران ارتقاء یابد.

دهقان به برنامه‌های این انجمن ریاضی در زمینه ارتقای جایگاه ایران در حوزه ریاضیات اشاره کرد و ادامه داد: در انجمن ریاضی تاکنون مجلات علمی-پژوهشی منتشر کرده‌ایم که در سطح جهانی مطرح هستند، ضمن آنکه اقدام به برگزاری مسابقات جهانی در سطح جهانی و ملی شده است.

وی با بیان اینکه چهل ویکمین دوره این مسابقات در سال جاری برگزار خواهد شد، یادآور شد: پروفسور میرزاخانی یکی از مدال‌آوران مسابقات ریاضیات انجمن ریاضی بوده است.

دهقان با تاکید بر اینکه میرزاخانی با این انجمن همکاری داشته است، یادآور شد: وی یکی از اعضای وقت شورای اساتید این انجمن بوده و دکتر محمودیان و کرم‌زاده را به عنوان سرپرست تیم ایرانی برای حضور در مسابقات بین‌المللی همراهی می‌کرده است.

رییس دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان با تاکید بر اینکه میرزاخانی یکی از افراد همین آب و خاک و پرورش یافته اساتید ایران است، گفت: وی برای تکمیل تحصیلات خود به خارج از کشور رفت و توانست پله‌های ترفیع را با انتشار مقاله خود در حوزه هندسه و دریافت «جایزه فیلدز» طی کند.

وی با اشاره به اقدامات انجمن ریاضیات ایران برای ارتباط با محققان ایرانی خارج از کشور، اظهار کرد: انجمن ریاضیات ایران در حوزه بین‌المللی ارتباط مستمر با محققان ایرانی مقیم خارج در حوزه ریاضیات دارد، به گونه‌ای که تاکنون با 60 نفر از ریاضیدانان برجسته ایرانی مقیم خارج ارتباط داشته‌ایم که هر کدام از آنها می‌توانند برای کشور یک «میرزاخانی» باشند.

به گفته رییس انجمن ریاضیات ایران، این 60 محقق ایرانی مقیم خارج از اعضای هیات علمی مجله بین‌المللی این انجمن هستند.

دهقان در خصوص نحوه تشییع این نابغه ریاضی ایران، توضیح داد: ما با خانواده وی در تماس هستیم و احتمالا پیکر وی به ایران منتقل شود، ولی تصمیم نهایی هنوز اعلام نشده است.

کد خبر 376437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha