سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه محیط زیست: در پی کشف جسد یک نهنگ عظیم الجثه در آب‌های ساحلی بندر لنگه، شمار لاشه نهنگ‌های کشف شده بر سواحل ایران طی 6 ماه گذشته به 6 نهنگ رسید.

دکتر محمد باقر نبوی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به همشهری گفت: لاشه نهنگی‌که به تازگی در ساحل بندر لنگه کشف شده متلاشی بوده، با این‌همه سازمان محیط‌زیست گروهی کارشناس برای علت یابی مرگ این نهنگ به منطقه اعزام کرده‌است.

به گفته وی، نهنگ‌ها در طول سال به علت‌های مختلف از جمله کهولت، برخورد با نفت‌کش‌ها و بیماری جان خود را از دست می‌دهند و این اتفاق غیر عادی نیست.

به طوری که در روزهای گذشته در ساحل قشم نیز لاشه یک دلفین کوچک بدون پوزه (proposis) در ساحل مشاهده شد که سازمان دامپزشکی با نمونه برداری، علت مرگ را در دست پیگیری دارد.

افزون بر این، اخیرا  لاشه یک گاو دریایی (دوگانگ) نیز در سواحل بحرین دیده شده که البته همه این موارد طبیعی است و دور از انتظار نیست.

علت مرگ دلفین‌ها

نبوی با اشاره به اینکه به زودی علت اصلی مرگ دلفین‌ها اعلام می‌شود، تصریح کرد: کارشناسانی که از سوی سازمان ملل( آی یو سی ان) به ایران آمده بودند طی چند روز آینده نتایج تحقیقات خود را اعلام خواهند کرد که پس از بررسی این نتایج و نیز نتایج تحقیقات آزمایشگاهی کارشناسان داخلی، علت مرگ دلفین‌ها به طور قطعی اعلام خواهد شد.

در عین حال، دکتر هرمز اسدی اکولوژیست حیات وحش که از طرف سازمان دامپزشکی به جاسک اعزام شده و در خصوص علت مرگ دلفین‌ها تحقیقات میدانی مفصلی انجام داده است، می‌گوید: فاجعه مرگ دومین گروه دلفین‌ها درست در دهانه تنگه هرمز در راهرویی که عمق آن به بیش از صد متر می‌رسد اتفاق افتاده است و بیش از هر چیز علت محلی دارد.

به گفته وی دلفین‌ها پستاندارانی هستند که شب‌ها به مناطق کم عمق دریا می‌روند و فقط هنگام روز برای صید به سطح آب می‌آیند.

بنابراین با توجه به اینکه حتی کارشناسان خارجی هم علت مرگ را چیزی جز آلودگی نفتی و صیادی تشخیص داده‌اند ضروری است تحقیقات در این زمینه ادامه یابد.

اما متاسفانه با وجود آنکه در روزهای اول، قرار شد تیم جست‌وجو تشکیل شود و سازمان بنادر و کشتیرانی یک شناور برای تحقیق در اختیار این تیم بگذارد، ظاهراً این تصمیم هنوز اجرا نشده‌است و همین سبب شده تا هر سازمانی به تنهایی مشغول تحقیق و بررسی شود که این امر با ماهیت کار تحقیقی مغایرت دارد.

کد خبر 37752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز