چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

«چه‌کسی درباره کره‌شمالی موضع می‌گیرد؟»؛ این تیتر سی‌ان‌ان پس از حرف‌های نرم رکس‌تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا و اعلام تمایل واشنگتن برای مذاکره باردیگر نشان داد که آمریکایی‌ها در مقابل پیونگ‌یانگ در بحران هستند و نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند.

تیلرسون

درحالي‌كه به‌گفته ليندزي گراهام، سناتور جمهوريخواه، ترامپ گفته است جنگ با كره‌شمالي يكي از گزينه‌هاي آمريكا در مقابل پيونگ يانگ است تيلرسون در موضعگيري متفاوت اعلام كرده كه آمريكا به‌دنبال تغيير رژيم در كره‌شمالي نيست و در نهايت خواستار مذاكره با پيونگ‌يانگ خواهد بود.

تيلرسون در نشستي خبري كه با شگفتي خبرنگاران همراه بود، گفت: ما دشمن شما(كره‌شمالي) نيستيم، تهديدي عليه شما نيستيم، اما شما تهديدي غيرقابل‌قبول متوجه ما مي‌كنيد و ما مجبوريم پاسخ دهيم.كره‌شمالي به‌تازگي دومين موشك بالستيك قاره‌پيماي خود را آزمايش كرد كه آتش تنش‌ها با آمريكا را شعله‌ورتر كرد.

تيلرسون در حرف‌هايي كه لحني ديپلماتيك در مقابل تهديدهاي روزها و هفته‌هاي اخير ترامپ داشت، گفت: ما به‌دنبال سرعت بخشيدن به اتحاد و ادغام 2 كره (تشكيل يك كشور كره مانند دوران قبل از جنگ) در شبه‌جزيره‌نيستيم. ما به‌دنبال بهانه‌اي براي اعزام ارتش به شمال مدار ۳۸ درجه شمالي (مرز 2 كره پيش از جنگ) نيستيم.

او همچنين از چين به‌خاطر روابط تجاري كه با كره‌شمالي دارد خواست كه از نفوذ خود براي ايجاد شرايطي جهت مذاكرات سازنده استفاده كند. تيلرسون تأكيد كرد: ما بر اين باوريم كه چين رابطه‌اي ويژه و منحصر به فرد با كره‌شمالي دارد كه به‌خاطر فعاليت قابل توجه اقتصادي است. با استفاده از اين مسئله چين مي‌تواند به‌صورتي بر رژيم كره‌شمالي اثر بگذارد كه ديگران نمي‌توانند.

  • تناقض در مواضع

اين حرف‌هاي تيلرسون در حالي زده شد كه دولت دونالد ترامپ طي روزهاي اخير بارها اعلام كرده كه در مقابل كره‌شمالي همه گزينه‌ها روي ميز است و رئيس‌جمهور آمريكا به صراحت از احتمال حمله و جنگ با پيونگ‌يانگ حرف زده است. همچنين نيكي هيلي، نماينده آمريكا در سازمان ملل پس از آزمايش موشكي پيونگ‌يانگ گفته بود: زمان مذاكره با كره‌شمالي گذشته است.

ليندزي گراهام، سناتور ارشد جمهوريخواه در مصاحبه با ان‌بي‌سي اعلام كرده ترامپ گفته است كه اگر كره‌شمالي هدف خود براي توسعه برنامه موشكي با توانايي رسيدن به خاك آمريكا را دنبال كند بين دو كشور جنگ درخواهد گرفت. به‌گفته اين سناتور ترامپ گفته است: اگر جنگي براي متوقف كردن كره‌شمالي رخ دهد در آنجا خواهد بود.

اگر هزاران نفر جان خود را از دست بدهند در آنجا خواهد بود. اينجا(در آمريكا) كسي كشته نمي‌شود. ليندزي گراهام در اين مصاحبه تأكيد كرد كه ترامپ به‌صورت مستقيم و رو در رو به او گفته است كه گزينه نظامي درصورت ادامه اقدام‌هاي كره‌شمالي حتمي خواهد بود.

  • بحراني بازمانده از دوران بوش

تحليلگران آمريكايي مي‌گويند كه دولت اين كشور اكنون در مقابل كره‌شمالي انتخابش ميان بد و بدتر است. حرف‌ها و مواضع متناقض مقام‌هاي آمريكايي هم همين مسئله را نشان مي‌دهد. آمريكايي‌ها اما از دوران بوش فرصتي مناسب براي حل و فصل ماجراي كره‌شمالي را از دست دادند.

دولت بيل‌كلينتون، رئيس‌جمهور دمكرات آمريكا در ۲۱ اكتبر ۱۹۹۴ پس از چندين دور مذاكرات سخت به آنچه «چارچوب مورد توافق» ميان آمريكا و كره‌شمالي مشهور است دست يافت. هدف از اين توافق كه بسياري آن را يك پيروزي ديپلماتيك براي جهان مي‌دانستند متوقف كردن و جايگزين كردن برنامه بومي نيروگاه هسته‌اي كره‌شمالي با نيروگاه‌هاي رآكتور آب‌سبك مقاو‌م‌تر در برابر اشاعه هسته‌اي و عادي‌سازي‌ گام‌به‌گام روابط بين آمريكا و كره شمالي بود.

كره‌شمالي در واقع به‌خاطر رفع تحريم‌هايي كه از زمان جنگ كره وضع شده بود با اين چارچوب موافقت كرد كه در واقع يك توافق برد-برد براي پيونگ‌يانگ و كره‌شمالي بود. هدف اساسي آمريكا از توافق 1994، جلوگيري از دستيابي كره‌شمالي به بمب هسته‌اي بود.
بعد از مدت كوتاهي از امضاي توافق اما كنگره آمريكا به‌دست جمهوريخواهان تندرو افتاد كه اين توافق را مماشات با پيونگ‌يانگ مي‌خواندند.

جورج بوش، جمهوريخواه پس از رسيدن به رياست‌جمهوري هم همين ديدگاه تندرو را ترجيح داد و كره‌شمالي، ايران و عراق را «محور شرارت» ناميد. با قدرت گرفتن بوش، رويكرد كلي آمريكا نسبت به كره‌شمالي تغيير كرد و از تعامل، به سوي افزايش فشار يكجانبه و چندجانبه سوق پيدا كرد و همين مسئله باعث شكست چارچوب مورد توافق و بازگشت كره‌شمالي به روند گذشته خود شد و بارديگر مسير تعامل به تقابل تغيير يافت كه تاكنون ادامه دارد.

کد خبر 378227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha