یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

مدیرعامل بورس کالا از تعریف شاخص مسکن و امکان ایجاد معامله اوراق مسکن خبر داد و گفت: بخشی از مشکل مردم در خانه‌دار شدن با این روش بورس کالا حل می‌شود.

حامد سلطاني‌نژاد از تلاش براي تعريف شاخص مسكن و ايجاد امكان معاملات اوراق محور اين كالاي مصرفي در تالار نقره‌اي خبر داد و گفت: برخورداري از بازيگران بسيار ازجمله ويژگي‌هاي خوشايند بازار مسكن و مستغلات است. وي گفت: عموم مردم مي‌توانند مصرف‌كننده، سازنده مسكن يا سرمايه‌گذار مسكن باشند اما گروه هميشه در صحنه‌اي تحت عنوان بنگاه‌هاي مشاور املاك وجود دارند كه همواره يا در مورد مسكن صحبت مي‌كنند يا در مورد مباحث مرتبط با مسكن.

به‌عبارتي عاميانه‌تر بايد گفت كف بازاري‌هاي حوزه مسكن تلاش مي‌كنند كه بازاري راه بيفتد تا بتوانند در بنگاه معاملات مسكن تحليلي از شرايط موجود داشته باشند. مديرعامل بورس كالا با اشاره به پيشنهاد خود به اتحاديه مشاوران املاك به‌منظور استفاده از داده‌هاي تاريخي براي تعريف شاخص مسكن در بورس گفت: مي‌توان با ارائه دسترسي به سامانه معاملات و يك مانيتور براي مشاوران املاك زمينه خريد و فروش مسكن يا اوراق بهادار مبتني بر مسكن را فراهم كرد.

به گفته وي، اگر بخواهيم سبدي از اوراق بهادار روي مسكن تعريف كنيم كه تبديل به سبد همگن مسكن شود، مي‌توانيم با كمك اتحاديه انبوه سازان و مشاوران مسكن آن را ايجاد كنيم. از سويي ديگر مي‌توان معاملاتي را از طريق سلف موازي مسكن يا اوراق بهادار مسكن درنظر گرفت و امكان پيش‌خريد كردن مسكن را فراهم آورد.

وي افزود: مدل ديگر در اين زمينه تعريفي كسري پروژه‌هاي انبوه‌سازي‌ در چارچوب معاملات مالي همزمان با ارائه دسترسي به مشاوران املاك در سامانه معاملات است كه مي‌تواند زمينه پيش‌فروش ساختمان‌هاي نيمه‌ساز را فراهم كند از سويي ديگر پول مردم نيز به گردش در مي‌آيد، بدون اينكه تورمي ايجاد كند. اين مقام مسئول يادآور شد:

انجام اين معاملات در بورس كالا اگرچه نمي‌تواند ركود را از بين ببرد اما به‌دليل وجود نيروي انساني انبوه در كشور به‌عنوان سرمايه اصلي و علاقه‌مند به حوزه مسكن بازاري را مي‌تواند ايجاد كند كه تقارن اطلاعاتي در آن وجود داشته باشد. به گفته وي، شاخصي بر مبناي معامله يك مترمربع منزل مسكوني در منطقه متوسط تهران مي‌تواند براي اشخاصي كه علاقه‌مند به خريد مسكن هستند توليدكننده‌هايي را فراهم كند كه در ازاي دريافت پول از آنها اقدام به ارائه مسكن به متقاضيان كنند.

در عين حال واسطه‌هاي مالي ازجمله صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان نيز در اين بين مي‌توانند وجود داشته باشند. وي ادامه داد: هم‌اكنون با تأمين سرمايه مسكن رايزني شده و مدلي كه به جمع‌بندي رسيده فعلا انتشار اوراق سلف موازي مسكن و اوراق مشاركت مسكن است؛ به اين ترتيب كه يكسري واحد‌هاي سرمايه‌گذاري از يك پروژه خريداري مي‌شود و وقتي معادل تعداد يونيت‌ها به يك واحد مسكوني رسيد دارنده واحد‌هاي سرمايه‌گذاري مي‌تواند مسكن خود را تحويل بگيرد.

کد خبر 378501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha