یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

«قطعنامه ۲۳۷۱ با ۱۵ رأی موافق و بدون رأی مخالف به تصویب رسید»؛شاید این جمله رئیس شورای امنیت در اعلام تصویب تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی به‌خاطر آزمایش‌های موشکی این کشور مانند آب سردی برای مقام‌های پیونگ‌یانگ باشد.

مجمع

مقام‌هاي اين كشور جدا شده از جامعه بين‌المللي البته به تحريم‌ها عادت دارند اما حمايت نكردن چين و رسيه از دوست قديمي‌شان در حساس‌ترين شرايط مقابل آمريكا خيلي‌ها را شوكه كرد. بامداد روز گذشته شوراي امنيت سازمان ملل دور جديد از تحريم‌ها را عليه كره‌شمالي تصويب كرد كه با كاهش يك‌سوم درآمد سالانه صادرات پيونگ‌يانگ ضربه سخت اقتصادي به اين كشور وارد مي‌شود. نيكي هيلي، سفير آمريكا در سازمان ملل اين تحريم‌هاي جديد را يكي از سخت‌ترين تحريم‌هاي تصويب شده عليه يك كشور جهان طي چندين نسل خوانده است. ركس تيلرسون، وزير امور‌خارجه آمريكا هم تحريم‌هاي جديد با حمايت چين و روسيه را يك نتيجه خوب توصيف كرده است.

  • درخواست چين براي توقف آزمايش‌هاي موشكي كره‌شمالي

چين بزرگ‌ترين شريك تجاري كره‌شمالي و روسيه كه سابقه رابطه نزديك با كره‌شمالي را دارد هم با وجود داشتن حق وتو از كره‌شمالي در مقابل اين قطعنامه دفاع نكردند تا نشان دهند كه منافع خود را به هر چيز ديگري ترجيح مي‌دهند. دونالد ترامپ طي بيانيه‌اي كه كاخ سفيد آن را منتشر كرده از همكاري چين و روسيه با واشگنتن در مقابل كره‌شمالي تقدير كرده است.

چين و روسيه در گذشته از تصويب قطعنامه مشابهي عليه كره‌شمالي جلوگيري كرده بودند.حدود ۹۰ درصد مبادلات بازرگاني و تجاري كره‌شمالي با چين است اما مقام‌هاي پكن طي ماه‌هاي اخير نشان داده‌اند كه اقدام‌هاي كيم‌جونگ اون، رهبر جوان و كم‌تجربه كره‌شمالي را ديگر تأييد نمي‌كنند.

وانگ‌يي، وزير امور خارجه چين چند ساعت پس از تصويب قطعنامه شوراي امنيت با ري يونگ هو، وزير امور خارجه كره‌شمالي در حاشيه نشست آسه‌آن ديدار كرد. وزير امور خارجه چين اعلام كرده كه در اين ديدار تأكيد داشته كه كره‌شمالي بايد به آزمايش‌هاي موشكي و هسته‌اي خود پايان دهد. وانگ‌يي همچنين به خبرنگاران گفت:به نفع كره‌شمالي است كه تصميم درست و هوشمندانه‌اي بگيرد. ديپلمات ارشد چين اعلام كرده كه تحريم‌هاي جديد پاسخي مناسب به كره‌شمالي بوده اما با اعلام اينكه تحريم هدف نهايي نيست بر ادامه مذاكره با پيونگ‌يانگ هم بار ديگر تأكيد كرده است.

به گفته وزير خارجه چين، پكن از كره‌شمالي خواسته است كه خويشتنداري كند و با ادامه آزمايش‌هاي موشكي و هسته‌اي جامعه جهاني را مجبور به واكنش بيشتر نكند.واسيلي نبنزيا، سفير روسيه در سازمان ملل متحد هم درخواست مشابهي از كره‌شمالي داشته و خواستار توقف برنامه آزمايش‌هاي موشكي و هسته‌اي پيونگ‌يانگ و بازگشت اين كشور به پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي (ان‌پي‌تي) شده است.

  • مذاكره در كنار تحريم

از سال ۲۰۰۶ تاكنون ۷ بار تحريم‌ها عليه كره‌شمالي تصويب و اجرايي شده‌اند.روسيه و چين در كنار حمايت از تحريم‌هاي سخت و جديد بر بازگشت به ميز مذاكرات با كره‌شمالي تأكيد دارند. ركس تيلرسون كه براي مذاكره با مقام‌هاي منطقه در حاشيه نشست آسه‌ان به پايتخت فيليپين سفر كرده چندي پيش تأكيد كرد كه واشنگتن به‌دنبال تغيير رژيم در كره‌شمالي نيست و در نهايت خواستار مذاكره با كره‌شمالي خواهد بود. وزير امور خارجه چين هم روز گذشته در بيانيه‌اي از ساير كشورها خواست تا مذاكرات شش‌جانبه را براي حل مسئله اتمي و موشكي كره‌شمالي از سربگيرند.

اين گروه شامل آمريكا، چين، كره‌شمالي، روسيه، كره‌جنوبي و ژاپن است.دولت بيل‌كلينتون، رئيس‌جمهور دمكرات آمريكا در ۲۱ اكتبر ۱۹۹۴ پس از چندين دور مذاكرات سخت به آنچه «چارچوب مورد توافق» ميان آمريكا و كره‌شمالي مشهور است، دست يافت اما دولت تندروي جورج بوش (جمهوريخواه) اين راه‌حل ديپلماتيك را به‌عنوان مماشات با كره‌شمالي خراب كرد. از بين رفتن اين راه‌حل ديپلماتيك كه بسياري آن را يك پيروزي مي‌دانستند باعث شد تا كره‌شمالي از ان‌پي‌تي خارج شود و بحران بار ديگر به صحنه بازگردد.

کد خبر 378517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha