سامانه صدور پروانه‌های شهرسازی و نقشه یک‌هزارم شهر تهران با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری رسید. همچنین در مراسمی که به همین منظور برپا شده بود کتاب «تهران از بالا» نیز رونمایی شد.

قالیباف

محمدباقر قاليباف در اين مراسم ثمره فعاليت حوزه فناوري اطلاعات را توزيع عدالت، سلامت جسمي، حل آلودگي هوا، كاهش تقاضاي سفر، تصريح و تسهيل امور، چابك‌سازي، كوچك‌سازي و كاهش هزينه‌ها و صرفه‌جويي در وقت دانست و گفت: ما مي‌توانيم با وجود اينكه بسترسازي‌هاي لازم براي كوچك‌سازي‌ در شهرداري تهران صورت گرفته است 70تا 80درصد نيروها را بدون اينكه خللي در كارها پيش ‌آيد كاهش دهيم اما هرگز اين تصميم را نگرفتيم چرا كه مشكلات ريشه‌‌اي در سيستم اداري و استخدامي براي امنيت شغلي داريم،

در واقع نه اينكه نخواستيم، نتوانستيم يا اينكه امكانش را نداشتيم تا اين تصميم را بگيريم بلكه معتقديم به‌عنوان يك نهاد عمومي غيردولتي بايد به مسائل نگاه اساسي داشته باشيم. وي در سخنان خود بارها از عملكرد همكارانش در سازمان فناوري و اطلاعات شهرداري تهران تقدير كرد تا جايي كه گفت؛ ‌بيشترين كمك در حوزه مديريت شهري و ساخت تهران در اين 12سال را از سازمان فناوري اطلاعات دريافت كرده است؛ امري كه باعث شده تا مديريت دهه70 ميلادي در شهرداري تهران تبديل به مديريت نسل چهارمي در دهه دوم قرن21 شود.

شهردار تهران با اشاره به اينكه مقاومت براي تغيير مديريت نسل دوم به نسل چهارم را بعداز حدود 83تا 84‌ماه توانست بشكند، گفت: در تمام اين سال‌ها با مقاومت درون‌سازماني سختي در تغيير مديريت‌ها از نسل دوم به نسل چهارم مواجه بودم چون يك عادتي بود كه بايد ترك مي‌شد و امور در مسير درست خود قرار مي‌گرفت و خوشبختانه همينطور شد و باقيات صالحاتي از سازمان فناوري اطلاعات در شهر پايه‌گذاري شد كه براي هميشه ماندگار خواهد شد.

قاليباف افزود: ما در شهرداري خودمان زير سيستم كل كشور هستيم. در واقع به‌دليل حاكميت روحيه بت‌پرستي قرن بيستم كه امروز در حوزه مديريتي كلان كشور وجود دارد، من اميدي به تحقق مديريت يكپارچه شهري از طريق اصلاح ساختارهاي اداري يا قوانين و مقررات كشوري ندارم اما سازمان فناوري اطلاعات شهرداري تهران توانسته مديريت يكپارچه شهري را ولو در موضوعات مربوط به شهرداري از سمت پايين به بالا هدايت كند.

شهردار تهران با انتقاد از افرادي كه اقدامات شهرداري در حوزه هوشمندسازي را تنها مختص كارت بليت مترو و اتوبوس مي‌دانند، گفت: آدم وقتي اين موارد را مي‌شنود غصه مي‌خورد، آنها اگر اطلاعاتشان ناقص است به سامانه Tehran.ir مراجعه كنند و ببينند نتيجه اعتماد كردن به نيروهاي جوان چيست.

قاليباف درعين حال از رعايت بيشتر عدالت جنسيتي در حوزه سازمان فناوري اطلاعات نسبت به جاهاي ديگر سخن گفت و افزود: حداقل در جمع امروز نسبت به جمع‌هاي ديگر تا حدودي عدالت جنسي و استفاده از توان بانوان رعايت شده هرچند كه در بسياري از جاها در اين‌باره شعار مي‌دهند اما در عمل اتفاقي نمي‌افتد. وي گفت: براي آنكه بتوانيم آرمان‌ها و آرزوها و باورهايي كه از انقلاب داريم و آرزوهايي كه براي كشور ترسيم كرده‌ايم را پيش ببريم بايد به سمت مديريت نسل چهارمي حركت كنيم. قاليباف همچنين از مراجع رسمي در دولت خواست كه بگويند جايگاه شهرداري در حوزه هوشمندسازي نسبت به بقيه دستگاه‌ها كجاست.

اينطور كه شهردار تهران گفت: بدون شك در بين دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي شهرداري تهران در تراز اول ايستاده است. شهردار تهران با ابراز اميدواري به اينكه سيستم هوشمندسازي در تهران طي سال‌هاي آينده شتاب بيشتري بگيرد، گفت: طبق گزارش وزارت اقتصادي و دارايي از سال 2007تا 2017شهرداري تهران در آيتم صدور پروانه از رتبه 167به 27رسيده است. اين نشان مي‌دهد كه اگر به خلاقيت جوانان در حوزه‌هاي مختلف به‌ويژه كسب و كار و اشتغال اعتماد كنيم و اصلاح فرايندها را مبنا قرار دهيم ديگر رتبه ما از حيث اشتغال 134نيست و به رتبه 20تا 30 در دنيا تبديل مي‌شويم كه دستيابي به اين مهم ظرف 10سال شدني است.

يكي ديگر از سخنرانان مراسم پژمان پشمچي‌زاده، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران بود.
وي ضمن اشاره به تغييرات شگرف در 12سال اخير در موضوع شهر هوشمند گفت: اين هوشمند‌سازي‌ با هدف نظارت و سنجش‌پذيري كارها و ارائه سرويس مطلوب‌تر به مردم فراهم شده است. وي همچنين به كاهش ميانگين صدور پروانه از 120روز در سال84 به 48روز در سال96 خبر داد.

پشمچي‌زاده با اشاره به اينكه در گذشته سيستم‌هاي شهرسازي در زمينه صدور گواهي و پروانه‌ها كاملا جزيره‌اي و در سطح مناطق عمل مي‌كردند، گفت: هم‌اكنون اين ارتباط به‌صورت يكپارچه فراهم است و باعث شده تا ضمن كاهش زمان صدور پروانه و گواهي‌، دستور نقشه‌ها مبتني بر اطلاعات و ضوابط طرح تفصيلي ارائه شود، هنگام صدور پروانه در بحث بر و كف با دقت بيشتري عمل شود، از تعداد بازديدهاي مكرر از سوي دستگاه‌هاي مختلف كاسته و شفافيت كار در صدور پروانه بيشتر شود.

وي در توضيح ديگر محسنات طراحي سامانه صدور پروانه ساختماني به انجام بخش عمده كارها ازسوي دفاتر خدمات الكترونيك اشاره كرد و گفت: مداخله‌هاي زيادي كه در بخش‌هاي مديريتي و كارشناسي بود به حداقل رسيده و فرصت به مالكين داده مي‌شود تا منابع خود را به‌درستي توزيع كنند.

  • 12سال هوشمند‌سازي‌ روبه‌رشد در شهرداري تهران

به گزارش همشهري، علي‌اصغر قائمي مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات شهرداري تهران نيز در مراسم طي سخناني با اشاره به اينكه سازمان متبوعش در 12سال گذشته همواره مسير روبه رشد و تكاملي را طي كرده است، گفت: نخستين سيستم فراگير ما در سال84 سامانه 137و دريافت اطلاعات و خبر از مردم شهر بود.

توسعه زيرساخت‌ها، توانمندي درون‌سازماني و برون‌دادهايي كه در اختيار مردم قرار مي‌گيرد، 3ماموريت جدي مطرح شده از سوي قائمي بود. وي ادامه داد: به‌شدت نياز بود كه در بحث هوشمندسازي با شهرسازي در تعامل باشيم چون ديگر اين امكان نبود كه به نقشه‌هاي كاغذي طرح تفصيلي اكتفا كنيم بلكه طرح تفصيلي خودكار لازم داشتيم تا نيازهاي شهرسازي را پاسخ دهد. قائمي با اشاره به اينكه با تهيه نقشه‌هاي يك‌هزارم شهر تهران لايه‌هاي اطلاعاتي متنوع و در عين حال دقيقي روي سيستم‌هاي شهرسازي بارگذاري شده است گفت: از سال89 دستورالعمل‌هاي تهيه نقشه‌هاي جديد شهرتهران در 250لايه تهيه شد.

کد خبر 379160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha