شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۱۹ آگوست (۲۸ مرداد) در تقویم بسیاری از کشورهای جهان به عنوان روز جهانی عکاسی (World Photography Day) نامگذاری شده است.

عکاسی

روز جهانی عکاسی پس از اختراع داگرئوتایپ توسط دو فرانسوي به نام‌هاي ژوزف نیسه‌فورنیپس (Joseph Nicephore Niepce) و لوئی داگر (Louis Daguerre) در سال 1837 معنا پیدا کرد.

داگرئوتایپ نخستین روش موفق در ثبت عکس‌های دائمی و استفادهٔ تجاری از عکاسی است كه که طي آن تصویری مثبت، مستقیم و پایدار بر صفحه نقره‌اندود ثبت مي‌شود.

ژوزف نیسه‌فورنیپس (Joseph Nicephore Niepce) و لوئی داگر (Louis Daguerre)

در این روش، به صفحهٔ نقره‌ای مدتی بخار ید داده تا قشر نازکی از یُدور نقره بر روی آن قرار گیرد سپس این صفحه را در دوربین گذارده و عکسبرداری می‌کنند. در ۱۹ آگوست ۱۸۳۹ داگروتیپ به عنوان اولین فرایند عملی عکاسی در جهان معرفی شد و سپس دولت فرانسه حق ثبت اختراع برای فرآیند عکاسی داگروتیپ را از آکادمی علوم فرانسه خریداری و این اختراع را به عنوان یک هدیه آزاد و همگانی به جهانیان تقدیم کرد.

البته داگرئوتایپ اولین روش ثبت دائمی عکس‌ها به شمار نمی‌رود. در سال ۱۸۲۶ ژوزف نیسه‌فور نیپس اولین عکس ماندگار جهان به نام «View from the Window at Le Gras» را با استفاده از فرآیندی که هلیوگرافی نامیده می‌شود، ثبت کرد.

بنابراين دلیل اول این نامگذاری، استفاده از اولین فرایند عملی تولید عکس با استفاده از داگروتایپ و دلیل دوم آن خرید حق ثبت اختراع، توسط کشور فرانسه وعرضه آن به کل دنیا به صورت رایگان، است.

پیشنهاد نامگذاری 19 آگوست - زمان نخستین رونمایی عکاسی برای عموم - به عنوان روز جهانی عکاسی نخستین بار توسط انجمن‌های عکاسی در آمریکا اعلام شد. ایده روز جهانی عکاسی در ۱۹ آگوست سال ۲۰۰۹ توسط بنیان‌گذار آن «کورسکه آرا»؛ عکاس جوان استرالیایی مطرح شد.

این ایده در ۱۹ آگوست سال ۲۰۱۰ به واقعیت تبدیل شد. «کورسکه آرا» اولین گالری آنلاین عکس را در این روز راه‌اندازی کرد و ۲۷۰ عکاس، عکس‌های‌شان از نقاط مختلف جهان را در آن به اشتراک گذاشتند و افراد زیادی از ۱۰۰ کشور جهان به تماشای این عکس‌ها پرداختند.  

البته لازم به ذكر است كه شورای عکاسی بین‌المللی هند در سال 1991 نخستین نهادی بود که این روز را رسما به عنوان روز جهانی عکاسی جشن گرفت و از آن هنگام تا امروز هر سال کشورهای بیشتری این تاریخ را بعنوان «روز جهانی عکاسی» در تقویم‌های خود ‌گنجانده‌اند.

لازم به ذكر است كه در تقویم ایرانی هنوز چنین روزی ثبت نشده است.

کد خبر 379641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha