مدیرکل حفاظت محیط‌زیست اصفهان گفت: براساس مصوبات قانونی دولت، حقابه گاوخونی و زاینده‌رود به حقابه بخش کشاورزی اولویت دارد اما مسئولان مجموعه مدیریت یکپارچه زاینده‌رود این مسئله را نقض کرده‌اند.

اصفهان-زاینده رود

حميد ظهرابي در گفت‌وگو با مهر افزود: براساس مصوبات قانوني دولت، حقابه تالاب گاوخوني و رودخانه زاينده‌رود پس از آب شرب قرار دارد؛ بدين معنا كه اين حقابه محيط‌زيستي به حقابه بخش كشاورزي اولويت دارد، با وجود اين، مجموعه وزارت نيرو و مسئولان مجموعه مديريت يكپارچه زاينده‌رود 2سالي است كه اين مسئله را نقض كرده‌اند و ما نيز مراتب تصميمات غيرقانوني اين مجموعه را اعلام كرده‌ايم و در حال پيگيري اين موضوع براي بازگشت به روال قانوني هستيم.

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان اصفهان با بيان اينكه در گام نخست بايد در زمينه اصلاح اين حقابه‌ها فعاليت شود، تصريح كرد: حقابه رودخانه زاينده‌رود حداقل بايد پس از آب شرب قرار گيرد، در واقع همه كاربري‌هاي ديگر اين رودخانه بر سفره محيط‌زيست نشسته‌اند و به نوعي صاحبخانه‌ را قرباني ديگر بخش‌ها قرار داده‌ايم.

وي ادامه داد: بار ديگر تأكيد مي‌كنم كه اين روند، غيرقانوني و برخلاف مصوبات دولت است و بايد اصلاح شود. البته در طول سال‌هاي گذشته گرچه آب رودخانه زاينده‌رود به تالاب نرسيده است اما حداقل از برداشت بخشي از زهاب و پساب‌هايي كه مي‌تواند در بهبود حال تالاب مؤثر باشد جلوگيري شده است.

  • مشاركت مردم و كشاورزان براي تأمين حقابه

مديركل محيط‌زيست استان اصفهان با بيان اينكه آگاهي و دانش مردم و صنف كشاورزي در ارتباط با محيط‌زيست بسيار خوب و مثبت است، تأكيد كرد: اعلام همكاري كشاورزان براي تأمين حقابه محيط‌زيستي تالاب، از اتفاقات خوبي است كه شاهد آن بوده‌ايم و هم‌اكنون از برداشت‌ها و پمپاژهاي غيرمجاز در بستر رودخانه با مشاركت مردم جلوگيري مي‌شود. ظهرابي گفت: در گذشته كه به‌شدت با كمبود آب براي كشاورزان شرق استان روبه‌رو بوديم كشاورزان اعلام آمادگي كردند تا بخشي از حقابه تالاب گاوخوني را تأمين كنند كه البته در هماهنگي دچار مشكلاتي شديم اما اميدواريم در سنوات آتي در اين زمينه با مشكل مواجه نشويم.

کد خبر 379672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha