سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

همشهری دو - زهرا مهاجری: شاید شمایی که این مطلب را می‌خوانید در روزهای گذشته یکی از نزدیکان خود را راهی سرزمین وحی کرده‌اید و به این فکر می‌کنید طی این چند روز به‌خصوص با نزدیک شدن روز عرفه و عید قربان چطور با آنها در تماس باشید تا بتوانید کمی از حال و هوای این سفر ملکوتی بهره‌مند شوید.

زیارت مجازی

 با گسترده‌شدن اينترنت و فضاي مجازي خيلي راحت‌تر از گذشته مي‌شود ارتباط برقرار كرد اما در عين حال بايد فوت و فن‌هاي كار را هم بلد باشيد و در عين حال مراقب باشيد كه مورد سوءاستفاده نيز قرار نگيريد. ما در اينجا چند نكته را در خصوص ارتباط با حجاج بيان مي‌كنيم و از شما هم مي‌خواهيم بعضي از اين نكات را در تماس احتمالي با آنها گوشزد كنيد.

  • خاطره‌ساز باشيد

تقريبا دوره آلبوم‌‌هاي كاغذي به اتمام رسيده است و شايد تا چند سال ديگر همين عكس‌‌هايي كه در گوشي‌هاي موبايل و هاردهاي لپ‌‌تاپ هستند هم پاك شوند. به‌هر حال به حاجيان خود بگوييد به فكر درست‌كردن آلبومي از اين سفر معنوي باشند؛ نخستين مرحله اين است كه اگر با خودشان گوشي دوربين‌دار برده‌اند از آلبوم‌هاي ديجيتال مانند «picasa» بهره ببرند و عكس‌‌هاشان را آنجا نگه‌دارند. از سوي ديگر اگر خودشان صاحب صفحه اينستاگرام هستند كه چه بهتر و اگر نه، معمولا كاروان‌ها يك صفحه براي اين سفرها تشكيل مي‌دهند و خوب است كه تصاوير و فيلم‌هاي اين سفر معنوي را در آنجا قرار دهند. شما هم در اينجا دست بجنبانيد و اهل خانواده را دور هم جمع كنيد و چند عكس دسته‌جمعي بگيريد؛ بالاخره يك‌ماه دوري از خانواده براي حاجي‌ سخت است و با گرفتن عكس و چند پيام مي‌توانيد آنها را خوشحال كنيد و رنج فراق را كاهش دهيد.

  • تصوير از راه دور

متأسفانه هنوز برنامه ايراني مناسبي براي ارتباط تصويري بين مخاطبان وجود ندارد و مخاطبان مجبورند از برنامه‌هاي ديگري استفاده كنند. برنامه «واتس‌آپ» در به‌روزرساني‌هاي جديد خود ويژگي ارتباط تصويري را قرار داده . شما مي‌توانيد از آن به‌عنوان يكي از بهترين برنامه‌هاي ارتباطي موجود استفاده كنيد. علاوه بر ارتباط تصويري، عكس، فيلم و متن هم مي‌توانيد بفرستيد و دريافت كنيد. از ديگر برنامه‌ها در اين زمينه مي‌شود «ايمو» را نام برد اما اگر دنبال برنامه‌اي ساده‌تر مي‌گرديد كه حجم كمتري هم دارد ما «duo» را به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه با كمك آن مي‌توانيد به‌صورت زنده با حاجي خود گفت‌وگو كنيد و از اوضاع و احوالش باخبر شويد.

  • امان از شايعه

2سال پيش همين موقع‌ها بود كه حادثه تلخ منا روي داد و خيلي از حاجيان به‌خصوص هموطن‌هاي ما جان خودشان را به‌خاطر بي‌‌تدبيري‌ها از دست دادند و به همين دليل امسال حساسيت‌ها نسبت به حج بسيار بالاست و همه دعا مي‌كنند كه ديگر اتفاقي نيفتد اما در عين حال بسياري هم نمي‌خواهند آرامش رواني در جامعه حكمفرما باشد براي همين انواع شايعات را مطرح مي‌كنند؛ مثل «كشته شدن 30حاجي»، «فروريختن هتل حجاج» و... اين خبرها نگراني‌هاي زيادي را در پي دارد. خيلي مراقب اين خبرها كه در كانال‌ها و صفحات اينستاگرامي پخش مي‌شود باشيد. براي اطمينان از صحت آنها فقط به اخبار صدا و سيما و همچنين خبرگزاري‌هاي معتبر كشور رجوع كنيد و از سوي ديگر از باز پخش آنها خودداري كنيد و فكر نكنيد اگر سريع‌تر اين خبر را در گروه خانوادگي گذاشتيد يعني همه‌‌چيزدانيد.

  • تعرفه‌هاي پايين

اگر ممكن است اين نكته را از طرف ما به عزيزانتان در عربستان اطلاع دهيد كه كمتر از اينترنت‌هاي رايگان در آن كشور به‌خصوص در هتل‌ها استفاده كنند. به هر حال حفاظت از اطلاعات تلفن‌ همراه با اينترنت غريبه بسيار سخت است و ممكن است در آن كشور، هكرها به سراغ شما بيايند. پيشنهاد ما اين است كه سراغ اينترنت خطوط همراه ايراني برويد چرا كه تعرفه‌هاي اينترنت اپراتورهاي داخلي بسيار كاهش پيدا كرده‌ است. اپراتور ايرانسل اعلام كرده مشتركان اين اپراتور كه سال‌جاري به حج مشرف شده‌اند، مي‌توانند با شماره‌گيري كد دستوري # ۸* ۱۱۱* از ۱۰ مگابايت اينترنت رايگان روزانه استفاده كنند. بسته‌هاي يك هفته‌اي ارائه‌شده براي زائران در حجم‌هاي ۳۰۰ و ۶۰۰ مگابايت با قيمت‌هاي ۳۰ و ۵۰ هزار تومان هم درنظر گرفته شده است. مشتركاني كه قصد استفاده از بسته‌هاي ۳۰۰ مگابايت را دارند مي‌توانند با شماره‌گيري كد دستوري #۱* ۲*۳* ۱۱۱* و مشتركاني كه قصد استفاده از بسته‌هاي ۶۰۰مگابايتي را دارند مي‌توانند با شماره‌گيري كد دستوري # ۲* ۲* ۳* ۱۱۱* بسته‌هاي مدنظر خود را در اختيار داشته باشند.

حجاج همراه اولي هم بدانند كه تعرفه هر مگابايت اينترنت همراه با ۹۲ درصد تخفيف، از ۲۰۰۰تومان به ۱۴۹تومان رسيده است. سرویس رومینگ بین الملل رايتل نيز برای تمامی مشترکین فعال است و تعرفه‌ های تشویقی رومینگ بین‌‌الملل در کشور عربستان و در ایام حج برای مشترکین رایتل قابل استفاده است. زائرین ایرانی می توانند از روش‌هایی مانند خرید کارت شارژ در ایران و استفاده از آن در عربستان و یا افزایش اعتبار از طریق کدهای دستوری #۷۲۰*، #۷۲۴*، #۷۸۰*، #۷۸۹*، #۷۳۳*، #۷۱۳*، #۷۳۰*، #۷۷۰* استفاده كنند. همچنین انتقال اعتبار توسط دوستان و از طریق سیمکارت های اعتباری رایتل و اتصال به اینترنت و خرید شارژ هم از طریق وب‌سایت رایتل امکان پذیر است.

کد خبر 380597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha