دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

حامد فوقانی: کارگروه تخصصی پیگیری امور مربوط به معلولان و کم‌توانان در دوره جدید شورای شهر تهران، ری و تجریش تشکیل می‌شود.

اين خبر را احمد مسجدجامعي، عضو كميسيون فرهنگي- اجتماعي شورا به همشهري اعلام كرد و گفت: «به‌زودي دستور جلسه اين مسئله به صحن شورا مي‌آيد تا براساس رأي‌گيري، اعضاي اين كارگروه مشخص شوند.»

«كارگروه تخصصي افراد داراي معلوليت» در دوره پيشين شوراي شهر تهران نيز، پس از ورود علي صابري، عضو روشندل به پارلمان شهري پايتخت تشكيل شد. اين كارگروه با پيگيري‌هايي كه انجام داد، سبب شد تا شوراي مشورتي شهردار در امور توان‌يابان و شهر دسترس‌پذير نيز تشكيل شود؛ شورايي كه داراي 3كارشناس از حوزه معلولان بود و سرانجام كارشان اجراي طرح مناسب‌سازي 44بوستان در تهران براي استفاده معلولان، مناسب‌سازي خانه‌هاي برخي از معلولان با اولويت‌هاي خاص و همچنين تدوين شيوه‌نامه مناسب‌سازي معابر شهري بود. در مرداد‌ماه سال94 هم اعضاي شوراي دوره چهارم از ميان خود فردي را به‌عنوان نماينده در كميته مناسب‌سازي‌ معابر شهري براي جانبازان و معلولان انتخاب كردند. اگرچه اين كميته جلسه‌اي تشكيل نداد و اين مورد تذكر اعضا در آذرماه سال95 را پي داشت. حال اينطور كه احمدمسجدجامعي گفته قرار است شوراي جديد با جديت بيشتري كار را دنبال كند چراكه تهران فاصله معناداري با يك‌شهر دسترس‌پذير دارد. به گفته وي، معلولان و افراد كم‌توان هم‌اكنون به برخي امكانات شهري دسترسي ندارند و به سختي نيازهاي شهروندي خود را تأمين مي‌كنند؛ به همين منظور بايد الزامات مربوط به اين قشر به‌درستي استخراج شود و حتي در برنامه توسعه 5ساله بعدي شهر تهران به آن اهميت بيشتري نسبت به قبل داده شود. مسجدجامعي معتقد است چنانچه اقدامات مربوط به شهر دسترس‌پذير در برنامه توسعه آورده شود، با حركت برنامه‌محوري شهرداري، بسياري از مسائل لازم تحقق مي‌يابد.

  • برنامه‌هاي شهردار چيست؟

اهميت به موضوعات معلولان و افراد كم‌توان در برنامه‌هاي تقديمي محمدعلي نجفي، شهردار تهران به شوراي شهر هم درنظر گرفته شده است. چنان كه در چند بخش از اين برنامه مي‌توان رويكردهايي كه باعث مي‌شود تا نيازهاي شهروندي معلولان رفع شود را ديد. در بخش تقويت سرمايه اجتماعي و مشاركت عمومي، «تساوي در برابر قانون و رفع تبعيض» به‌عنوان يكي از مهم‌ترين چالش‌ها و مسائل موجود پايتخت مطرح شده است.

پس از اين، آمده كه در سياست‌هاي دوره جديد شهرداري، تعديل نابرابري‌هاي اجتماعي و تأمين خدمات و فضاهاي عمومي متناسب با نياز شهروندان مورد توجه قرار مي‌گيرد. همچنين در بخش توسعه فرهنگي و اجتماعي، 2بند از سياست‌ها به افزايش ميزان دسترسي شهروندان به محصولات و خدمات اجتماعي و فرهنگي و توانمندسازي زنان، كودكان و معلولان مربوط مي‌شود. در مبحث مربوط به عدالت در تأمين تسهيلات و خدمات شهري نيز، سياست توسعه عرصه‌هاي عمومي نظير پياده‌راه‌ها، پلازاها و... مطرح شده است.بنابراين با چنين رويكردي بايد منتظر ماند و ديد كه مديريت شهري تهران براي رفع نيازهاي شهروندي معلولان و كم‌توانان، سالخوردگان و افراد با معلوليت موقت چه برنامه‌هاي عملياتي را در برنامه كاري خود قرار مي‌دهد.

  • ميراث مديريت شهري پيشين در حوزه معلولان

با تشكيل شوراي مشورتي شهردار تهران در امور توان‌يابان و تحقق شهر دسترس‌پذير طي دوره پيشين مديريت شهري، موضوعات مختلفي براي رفاه حال معلولان و ارتقاي كيفيت زندگي آنها مطرح شد كه برخي از آنها اجرا و برخي ديگر اما به باد فراموشي سپرده شدند. بخشي از اقداماتي كه رنگ اجرايي به‌خود نگرفتند عبارتند از:
با ابلاغ دستورالعمل مناسب‌سازي معابر شهر تهران، قرار شد خيابان انقلاب از حدفاصل ميدان آزادي تا تهرانپارس و همچنين خيابان وليعصر از ميدان راه‌آهن تا ميدان تجريش به‌عنوان محورهاي معروف تهران در قالب پروژه‌اي فرامنطقه‌اي تا پايان سال95 مناسب‌سازي شوند. اما اين اقدام معطل تأمين بودجه ماند و اجرا نشد.
هر يك از شهرداري‌هاي مناطق 22گانه تهران موظف شدند تا پايان سال95يك ‌معبر را مناسب‌سازي كرده و به‌عنوان معبر نمونه منطقه خود به ستاد مناسب‌سازي معابر معرفي كنند. از سوي اغلب مناطق چنين اقدامي صورت نگرفت و تنها در خيابان‌هايي از نواحي يك، 2، 4، 5و6 منطقه 12با رويكرد توجه به معابر تهران قديم، مناسب‌سازي با اولويت تردد نابينايان انجام شد.
در تفاهم ميان شهرداري، فرمانداري و پليس راهنمايي و رانندگي قرار شد تمهيدات لازم براي جاي پارك خودروي معلولان در نزديكي مراكز اداري، درماني و مجتمع‌هاي بزرگ تفريحي و تجاري درنظر گرفته شود. در اين طرح پليس راهنمايي و رانندگي نيز بايد نسبت به پارك ممنوع در جاي پارك مخصوص معلولان سختگيرانه عمل كرده و خودروي متخلف را به پاركينگ منتقل كند. اين مورد نيز هنوز به‌طور واقعي اجرايي نشده است.
سامانه‌هاي مجازي و نرم‌افزارهاي هوشمندي كه مي‌توانند به تردد معلولان و نابينايان در شهر كمك كنند، همچنان عمومي و فراگير نشده است.

کد خبر 381134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha