مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

هم‌اکنون بیش از ۵۰۰ میلیون دوچرخه برابر با نیمی از دوچرخه‌های جهان در کشور چین قرار دارند و ۳۷.۲ درصد از مردم این کشور بر اثر سیاست‌های دولت چین از دوچرخه استفاده می‌کنند.

شهرهاي بزرگ چين ازجمله شانگهاي و پكن طي دهه‌هاي اخير و همزمان با اوجگيري توسعه صنايع سنگين در اين كشور، به‌رغم آلودگي هواي گسترده تمام تلاش خود را براي توسعه دوچرخه‌سواري به‌كار بستند و همزمان از اين الگو به‌عنوان مهم‌ترين مد حمل‌ونقل شهري خود بهره جستند. هم‌اكنون بر پايه توسعه استفاده از دوچرخه در اين شهرها، آلودگي هواي ناشي از خودرو به كمترين حد خود رسيده است. آنچه بيش از هر چيز در معابر اصلي پكن با جمعيت 21ميليون و 500هزار نفري‌اش جلب توجه مي‌كند، عبور و مرور بسياري از مردم با دوچرخه است.

در اين شهر بيش از 7ميليون دوچرخه در مقابل تنها 3ميليون و 300هزار خودرو وجود دارد و مسيرهاي ويژه دوچرخه جزء لاينفك خيابان‌هاي مختلف شهر است. از اين‌رو دوچرخه‌سواران از جوان تا كهنسال با فراغ بال در مسيرهاي ويژه دوچرخه رفت‌وآمد كرده و به كارهاي روزمره خود مي‌رسند. وجود چنين ضرورتي بود كه باعث شد زمينه براي توسعه سامانه‌هاي «دوچرخه اشتراكي» در شهرهاي مختلف چين فراهم شود.

همچنين استارتاپ «موبايك» نيز يكي ديگر از شركت‌هاي فعال در اين زمينه است كه در طول كمتر از 2سال توانست بيش از 900ميليون دلار سرمايه جذب كند. دفتر مركزي موبايك در شهر پكن قرار دارد و هم‌اكنون توانسته است خدمات خود را در شهرهاي مختلف دنيا همچون منچستر انگليس نيز گسترش دهد.

كاربران موبايك به سادگي مي‌توانند از طريق اپليكيشن موبايل خود، نزديك‌ترين دوچرخه را رديابي و آن را اجاره كنند. به اين ترتيب تكنولوژي به ياري مديريت شهري آمده تا از اين طريق تقاضاي سفر براي استفاده از دوچرخه افزايش پيدا كند.

کد خبر 381205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha