یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۳
۰ نفر

سیده فاطمه مطهری: خیلی از کتب قدیمی مانند گلستان و بوستان، پر هستند از داستان‌ها و حکایت‌های کوتاه؛ داستان‌هایی که علاوه بر سرگرم کردن نوجوانان، بسیار آموزنده هستند و درس زندگی به مخاطب می‌دهند.

کتاب

ولي اغلب نوجوانان به‌خاطر سبك نوشتاري اين كتاب‌ها و تفاوت‌شان با زبان امروزي، كمتر به سراغ آنها مي‌روند و براي خواندن و فهميدن و درك مطالب، احتياج به كمك گرفتن از بزرگ‌ترها دارند. براي اينكه نوجوانان به‌خاطر سخت‌بودن زبان اينگونه كتب، از آنها فاصله نگيرند، بعضي از اين كتاب‌ها را به زبان امروزي و قابل فهم براي كودكان و نوجوانان بازآفريني كرده‌اند.

مجموعه 6جلدي قصه‌هاي تصويري از گلستان، نمونه‌اي از همين كتب است. خانم مژگان شيخي، 6حكايت آموزنده از گلستان سعدي را به زبان امروز بازآفريني و انتشارات قدياني آن را چاپ كرده است.«غلام دريا نديده»، «شاهزاده كوتاه‌قد»، «نگهبان جوان»، «درويش طمعكار»، «گدايي كه پادشاه شد» و «سفر دور و دراز» عنوان اين 6جلد هستند كه هر كدام يكي از حكايت‌هاي آموزنده از گلستان را تعريف مي‌كنند.

حكايت‌ها به‌صورت قصه و با زبان معيار امروزي نقل شده‌اند. گروه سني نوشته شده روي كتاب« ج» است. والدين مي‌توانند خودشان كتاب را بخوانند و داستان آن را به‌صورت قصه و با زبان كودكانه براي فرزندان كوچك‌ترشان تعريف كنند.نوجوان مخاطب كتاب، با 6داستان جذاب و كشش‌دار مواجه است؛ داستان‌هايي كه مي‌توانند زمينه آشنايي نوجوان با كتاب گلستان باشند.

قطعا اگر نوجوان شما از داستان‌هاي اين كتاب خوش‌اش بيايد، اگر در جايي كتاب گلستان را ببيند، آن را برمي‌دارد و ورق مي‌زند. پس توصيه مي‌كنيم كتاب گلستان را در خانه داشته باشيد و در صورت تمايل فرزندتان، حكايت‌هاي گلستان را نيز بخواند. البته ممكن است در ابتدا نياز به كمك شما داشته باشد،تا هم معني بعضي جملات را متوجه شود و هم از حكايت‌هايي با مفاهيم آسان‌تر و قابل فهم‌تر شروع كند.

اگر شما معلم هستيد و دوست داريد گاهي سركلاس براي دانش‌آموزان‌تان كتاب بخوانيد، اين مجموعه، پيشنهاد بسيار خوبي براي كتابخواني در مدرسه است. پيشنهاد ما اين است بعد از خواندن كتاب، نوجوانان را ترغيب كنيد تا با دوستانشان آن حكايت‌ها را به‌صورت نمايشي اجرا كنند. در خانه هم مي‌توانيد به فرزندتان كمك كنيد تا با دوستانش اين حكايات را به‌صورت نمايشي تمرين كنند. يك عصر تابستاني،والدين دوستانش را دعوت كنيد تا بچه‌ها نمايش‌شان را اجرا كنند. قطعا اين فعاليت‌ها، هم باعث فراموش نكردن داستان كتاب مي‌شود و هم مي‌تواند قدمي باشد براي آشتي دادن نسل امروز با كتب خوب پيشينيان.

کد خبر 381493

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha