همشهری آنلاین: تصویب دو فوریت ارائه گزارش ۱۰۰ روزه نجفی به شورا، توضیحات معاون شهردار درباره کمیسیون ماده ۱۰۰، تقاضا برای برگرداندن املاک واگذار شده به شهرداری، چرایی افزایش سفید بالک ها در تهران از برخی موضوعات مطرح شده در جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش بود.

شورای شهر

به گزارش ايسنا، در جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش متن دو فوریت ارائه گزارش 100 روزه شهردار به شورا و تدوین سند تحویل و تغییر به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید که در ابتدا رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه قالیباف 12 سال در شهر تهران حضور داشت و مدیریت تهران در اختیار یک نفر بود، گفت: ما به مردم قول دادیم تا ظرف 3 ماه گزارشی از وضعیت شهرداری تهران در بخش‌های مختلف تهیه کنیم اما متاسفانه به دلیل اطلاعات متناقض و غیرقابل پذیرشی که در اختیارمان قرار گرفت، نتوانستیم این گزارش را به مردم ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه در این چند سال، 113 هزار میلیارد تومان صرف پایتخت شده است، تصریح کرد: خدمات زیادی برای تهران ارائه شده که نواقص جدی نیز داشته است که باید این اقدامات در گزارشی بررسی و در اختیار مردم قرار داده شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش افزود: دو رویکرد در مورد وضعیت تهران وجود داشت که در رویکرد اول همه چیز سفید و دلبرانه بود اما در رویکرد دوم همه اقدامات سیاه و بد بود اما از آنجایی که اطلاعاتمان دقیق نبود، از ارائه آمار و اطلاعات خودداری کردیم.

رسولی گفت: از دکتر نجفی می‌خواهیم در قالب گزارش 100 روزه و براساس گزارشات مستند، به مردم نمایندگان گزارش دهد که چه شهری تحویل گرفته و به چه میزان اهداف دو برنامه تحقق یافته است و وضعیت تهران در مورد بدهی‌ها، تراکم‌ها و دستگیری‌های اخیر به چه صورت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه همانطور که ایراد سوگندنامه توسط شهردار در شورا نهادینه شد، باید سند تحویل و تغییر نیز در شورا نهادینه شود.

با اکثریت آراء دو فوریت گزارش100 روزه توسط نجفی و ارائه سند تحویل و تغییر به تصویب رسید.

  • توضيحات معاون شهردار درباره كميسيون ماده 100

همچنين حجت معاون شهرسازی شهرداری تهران برای بررسی دستور انتخاب یک نفر نماینده شورای شهر تهران در اجرای ماده هشتم قانون نوسازی و عمران شهری به صحن شورای شهر آمد و ضمن اشاره به اثرگذار نبودن آرای کمیسیون ماده 100 گفت: متأسفانه آرای کمیسیون ماده 100 اثرگذاری کامل را نداشته و باید براساس ارزش معاملاتی، تنبیهات و مجازات تعیین شود.

وی با بیان اینکه در مورد نحوه اثرگذاری آرای کمیسیون ماده 100 باید به بحث و تبادل‌نظر بپردازیم، تصریح کرد: متاسفانه شاهد بودیم که ضرایب K به طرز نگران‌کننده بوده و پیشنهاد ما این است که جدول فعلی ضریب K که رقم‌های متفاوتی دارد را به حالت تعلیق در آورده و استناد ما به ضرایب و ارقام جدول قبلی باشد تا فرصتی برای بازنگری ایجاد کنیم.

معاون شهرسازی شهرداری تهران افزود: شاهد هستیم ارزش معاملاتی در جدول یک مرتبه ارقام بالاتری را نسبت به جدول قبلی نشان می‌دهد که این مساله به مردم فشار ایجاد می‌کند و این مطلب جای تامل دارد چراکه جدول ضریب K معیار و ملاک عمل است.

حجت با بیان اینکه رقم ارزش معاملات تعیین شده سبب ایجاد شوک به مردم شده است، گفت: برآورد ما این است که ضرایب جدول معقول نیست و در جریان زندگی مردم وقفه ایجاد کرده است که پیشنهاد می‌شود ضرایب جدول به حالت تعلیق در آید.

با رأی اکثریت آرا، علی اعطا به عنوان نماینده شورای شهر تهران در اجرای ماده هشتم قانون نوسازی و عمران شهری انتخاب شد.

  • شهرداران مناطق نبايد دخالت كنند

افشین حبیب‌زاده پس از سخنان معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه متاسفانه شهرداران مناطق به آرای کمیسیون ماده 100 احترام نمی‌گذارند و بی‌توجه به آرا به رایزنی با مالکان می‌پردازند، گفت: این موضوع نیز در گزارش سازمان بازرسی کل کشور قید شده و لازم است در اسرع وقت این موضوع که شهرداران مناطق نباید نسبت به مذاکرات با مالک برای حل مشکل آرای کمیسیون ماده 100 وارد شوند، به آنها ابلاغ شود چراکه این موضوع زمینه‌ساز فساد خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه من قبول دارم جداول ابلاغی ضریب Kدر بسیاری از مواقع غیرمنطقی بوده است، گفت: اما دقت داشته باشید که شما پیشنهاد داده‌اید که جدول قبلی ضریب K ملاک عمل قرار گیرد اما اعداد قبلی نیز غیرمنطقی و پایین بود و محدودیتی را ایجاد نمی‌کرد که پیشنهاد می‌شود اعلام کنیم که برای ارائه جداول جدید چه مدت زمانی را لازم داریم تا این موضوع در شورا بررسی شود.

همچنین صدراعظم نوری گفت: کمیسیون توافقات و شوراهای معماری از مهم‌ترین مسائل شهرسازی در مناطق هستند که باید نحوه فعالیت آنها مورد بررسی و بازنگری دقیق قرار گیرد.

وی افزود: لازم است جلسه مشترکی با حضور معاون شهرسازی و اعضای شورای شهر برای بررسی وضعیت ساخت و ساز در پایتخت برگزار شود تا گزارشی از وضعیت تهران در حوزه ساخت و ساز ارائه شود.ایجاد تراموا در تهران مصوبه شورا را ندارد

  • بدون اجازه شورا تراموا ساختند

در ادامه الهام فخاری در تذکر خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه شاهدیم در صحن شورا موضوعاتی مطرح می‌شود اما برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های مرتبط ارجاع داده می‌شود، گفت: اگر روند اینطور است، پس چرا از ابتدا موضوع در کمیسیون‌ها بررسی نمی‌شود و پس از آن در صحن ارائه شود؟

وی افزود: متاسفانه شاهدیم معاون شهردار از ایجاد خط تراموا در تهران صحبت می‌کند اما باید اعلام کنم که این طرح مصوبه شورا را ندارد و بدون اجازه شورا شهرداری نمی‌تواند اقدامی در این زمینه داشته باشد.

محسن هاشمی‌رفسنجانی رییس شورای شهر تهران نیز در پاسخ به تذکر فخاری گفت: سخن شما درست است و ایجاد تراموا مصوبه شورای شهر را ندارد و درخواست می‌شود تذکرتان را مکتوب ارائه دهید تا به اطلاع معاون مربوطه برسانم.

  • تقاضا برای برگرداندن املاک واگذار شده به افراد خاص به شهرداری

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران از ارائه اسناد و مدارکی خبر داد که نشان می‌دهد املاک به افراد خاص واگذار شده است.

 افشین حبیب‌زاده نيز در تذکری با بیان اینکه براساس بند 6 ماده 55 ، شهرداری می‌تواند اراضی خود را با حفظ مالکیت به طور رایگان در اختیار سازمان‌ها و... قرار دهد، گفت: متاسفانه شاهد هستیم در سازمان املاک واگذاری‌هایی بر خلاف قانون و بدون مصوبه شورا انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین مبالغی در بودجه سال 96 برای کمک به افراد خاص منعقد شده که به جهت تعدد و رعایت شأن افراد از اعلام اسامی آنها خودداری می‌کنم؛ اما اسناد و مدارک کاملی در این خصوص دارم.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه لازم است از این روند واگذاری‌ها جلوگیری شود و املاک به شهرداری برگردانده شود، گفت: در قالب یک طرح فوری باید این مهم محقق شود.

 محسن هاشمی‌رفسنجانی هم در واکنش به تذکر افشین حبیب‌زاده به واگذاری‌های خاص در شهرداری تهران گفت: من نیز سخنانی دارم اما در حال حاضر از بیان آن خودداری می‌کنیم.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه اسناد و مدارکی در این خصوص وجود دارد، گفت: از رییس کمیته عمران درخواست می‌شود که اسناد و مدارک خود را به امینی رییس کمیسیون نظارت و حقوقی بدهد تا کمیسیون حقوقی نیز در این امر مهم تحقیقاتی داشته باشد.

  • انتخاب ستاد ساماندهی سمن‌ها

در ادامه جلسه شوراي شهر تهران، رسولی در جریان انتخاب نماینده شورای شهر در ستاد سمن‌ها با بیان اینکه یکی از برنامه‌های شورای شهر پنجم باید انضباط‌بخشی به ستاد سمن‌ها باشد گفت: در همین راستا پیشنهاد می‌شود برای انضباط‌بخشی به ستاد سمن‌ها یکی از نمایندگان شورا دراین ستاد از کمیسیون برنامه و بودجه باشد تا شاهد بی‌نظمی‌های مالی در ستاد سمن‌ها نباشیم، چراکه گزارشاتی مبنی بر بی‌انضابطی در گذشته داشته‌ایم.

شهربانو امانی نیز با بیان اینکه شاهد ازدیاد سمن‌ها به یکباره بوده‌ایم گفت: گویا در مدیریت قبلی شهری دستور داده بودند که همه بروند و سمن بزنند که موضوع ستاد سمن‌ها و بی‌انضباطی مالی نیز در جریان مناظرات انتخاباتی مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه متاسفانه شورای شهر به محل توزیع پول و منابع مالی بدل شده، در حالی که باید نقش تسهیل‌گری داشته باشد و در کنار سایر نهادها فعالیت کند، تصریح کرد: ستاد سمن‌ها محل توزیع پول و یا نماینده کمیته امداد و بهزیستی نیست، بلکه تنها نقش تسهیل‌گری فعالیت سمن‌ها را دارد.

همچنین مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با بیان اینکه متاسفانه ستاد سمن‌ها در کشور متولی مشخصی ندارد، گفت: وزارت ورزش، وزارت کشور، معاونت امور زنان و... در امر ساماندهی سمن‌ها فعال هستند و قطعا اولویت اصلی آن ایجاد ساماندهی یکپارچه ستاد سمن‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه جلب مشارکت مردم در ستاد سمن‌ها بسیار حائز اهمیت است، گفت: باید این موضوع نیز در دستور کار ستاد سمن‌ها قرار گیرد.

در ادامه خلیل‌آبادی با 21 رأی و حجت نظری با 20 رأی به عنوان نمایندگان کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در ستاد سمن‌ها انتخاب شدند و ناهیدخداکرم، شهربانو امانی و مجید فراهانی نیز به عنوان نمایندگان شورا در هیات مدیره ستاد ساماندهی سمن‌ها با کسب اکثریت آرا انتخاب شدند.

  • بررسي وضعیت مگس‌های سفید در پایتخت

در اين جلسه، بررسی وضعیت سفیدبالک‌های تهران روی میز بررسی شورای شهر تهران قرار گرفت و اعضای شورا پس از شنيدن گزارش مختاری مدیرعامل فضای سبز شهرداری تهران به بیان نقطه نظرات خود ارائه کردند به گونه‌ای که حجت نظری با بیان اینکه شهرداری تهران عنوان کرده که اقدامات زیادی درخصوص مهار و از بین بردن سفیدبالک‌ها انجام داده، گفت: با این حال جای سوال است چرا هنوز با وجود این اقدام‌ها شهر تهران و مردمش از سفیدبالک‌ها رنج می‌برند و جمعیت آنها کمتر نشده است.

همچنین ناهید خداکرمی با بیان اینکه متاسفانه گزارش شهرداری تهران در صحن ارائه می‌شود و قبل از ارائه در اختیار کمیسیون‌ها قرار داده نمی‌شود، گفت: موضوعات مورد بیان معاون شهردار کلی و غیرقابل اندازه‌گیری است و نمی‌توان در مورد صحت و سقم آن بررسی‌هایی انجام داد.

همچنین شهربانو امانی با بیان اینکه کاشت نابجای درخت‌های غیربومی همچون توت سبب ایجاد مشکلات اینچنینی همچون ازدیاد سفیدبالک ها شده است، گفت: چرا عاقل کند کاری که بازآید پشیمانی. شهرداری از چه سالی تصمیم به کاشت درختان غیربومی همچون توت کرده؟ آیا مبارزه بیولوژی سبب شده که چرخه اکوسیستم از بین برود؟

وی با بیان اینکه روز گذشته در منطقه‌ای از تهران رفتم که مگس‌های سفید به مانند برف شادی در هوا پراکنده بودند، گفت: اقدام قابل قبولی در این زمینه انجام نشده و باید پیمانکار مربوطه مشخص شود تا ببینیم چرا اقداماتش افاقه نکرده است.

در پایان به دلیل ضیق وقت و حضور وزیر رفاه در جلسه، مقرر شد که این موضوع برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های تخصصی برگردانده شود تا صحت و سقم گزارش معاون شهردار درخصوص مبارزه با مگس‌های سفید سنجیده شود.

  • تعطیلی یک هفته‌ای شورای شهر تهران

در پايان جلسه نيز محسن هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه پس از انتخابات، جلسات غیررسمی شورای شهر تهران به طور مداوم برگزار شد، به همین دلیل تاکنون اعضا وقتی برای پیگیری مسائلشان نداشتند.

وی افزود: بنا به ارائه پیشنهاد به هیات رییسه، شورای شهر پنجم به مدت یک هفته تعطیل خواهد شد و تعطیلات تابستان از امروز تا اول مهرماه است.

رییس شورای شهر تهران افزود: شورای شهر تهران تا 2 مهرماه جلسه‌ای نخواهد داشت.

کد خبر 381873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha