جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

سرانجام پس از پایان مهلت مقرر برای روشن شدن تکلیف و سرنوشت فیلم‌های بلاتکلیف، معاون نظارت و ارزشیابی رئیس سازمان سینمایی از اکران فیلم‌های سینمایی «خانه دختر»، «خانه پدری»، «پارادایس»، «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در آینده نزدیک خبر داد.

سینما

«با توجه به اهتمام شایسته شما در تشکیل کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی دستور فرمایید با رعایت حق‌الناس و قوانین و ضوابط مربوط، هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی و گزارش آن برای بنده ارسال و در مدت دوماه پرونده فیلم‌های توقیفی بسته شود.» اين بخش از نامه سيدرضا صالحي اميري، وزير ارشاد دولت يازدهم در يازدهمين روز خرداد خطاب به رئيس سازمان سينمايي چراغ اميد را در دل بسياري از سينماگران روشن كرد.

حضور سيدعباس صالحي در ساختمان قديمي ميدان بهارستان و نشستن روي صندلي وزير ارشاد زمان‌بندي تعيين‌تكليف توقيفي‌هاي سينما را به تاخير انداخت اما سرانجام اين پرونده وارد فازي تازه شد و چند روز پيش ابراهيم داروغه‌زاده از حل شدن مشکل نمایش تعدادی از اين فیلم‌ها خبر داد. به گفته او، از ۱۲ فیلمي كه در کمیته رفع توقيف مورد بررسی قرار گرفت، 5 فيلم با تدوين دوباره يا فيلمبرداري برخي صحنه‌ها قابل پخش تشخيص داده شدند.

  • داستان قديمي، اتفاق‌هاي جديد

شايد باورش كمي دشوار باشد اما براساس آمارهاي موجود از ابتداي انقلاب تا امروز حدود 200 فيلم به دلايل مختلف با عنوان توقيف راهي به پرده سينما نيافته‌اند. سياه‌ترين سال هم به سال 85 مربوط است كه 25 فيلم در آن توقيف موقت يا دائم شدند. در روزهاي پاياني حضور صالحي‌اميري روي صندلي وزارت ارشاد بحث روشن شدن تكليف برخي فيلم‌ها مطرح و با دستور او به رئيس سازمان سينمايي به شكلي جدي پيگيري شد.

گرچه از سال‌هاي گذشته هم مواردي مهم براي بررسي در كميته رفع توقيف وجود داشت اما اعضاي كميته تلاش خود را روي فيلم‌هاي تازه گذاشتند و حالا منوچهر هادي، كيانوش عياري، علي عطشاني، رضا درميشيان و محسن اميريوسفي مي‌توانند اميدوار باشند آثارشان روي پرده برود. به گفته داروغه‌زاده، مشكل خانه دختر و پارادایس با فیلمبرداری دوباره برخي صحنه‌ها حل شده است و مشكل خانه پدري، عصباني نيستم و آشغال‌هاي دوست‌داشتني روي ميز تدوين.

  • پنج از چند؟

خبر رفع مشكل 5 فيلم از 12 فيلم توقيفي اهميت دارد اما نگاهي به عناوين تعدادي از فيلم‌هاي قديمي‌تر كه دست‌كم به خاطر شهرت بيشترشان در ذهن سينمادوستان جايگاهي ويژه‌تر دارند نشان مي‌دهد پرونده رفع مشكل فيلم‌هاي توقيفي نيازمند طي‌شدن مسيري طولاني است؛ مسيري كه به لطف تدبير تازه مديران سينمايي با سرعت و اميد بيشتر در حال طي‌شدن است. عبدالرضا كاهاني با «وقت داريم حالا» و« ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» و كمال تبريزي و ابراهيم حاتمي‌كيا با «خيابان‌هاي آرام» و «گزارش يك جشن» از نمونه‌هاي نامدارتر اين فهرست طولاني هستند.

«كاناپه» عياري، «خرس» خسرو معصومي و «زمهرير» علی رویین‌تن در كنار «رستاخيز» احمدرضا درويش ديگر فيلم‌هايي هستند كه انتظار مي‌رود در بررسي‌هاي آينده تكليف آنها مشخص شود. گرچه هنوز معلوم نيست 7 فيلم ديگر بررسي‌شده در كميته تعيين تكليف فيلم‌هاي مسئله‌دار كدام‌ها هستند اما حل شدن مشكل 40 درصد آثار در مرحله اول بررسي‌ها خيلي‌ها را به آينده اميدوارتر كرده است.

کد خبر 382199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha