همشهری‌آنلاین: پارلمان اقلیم کردستان عراق باوچود مخالفت تهران، آنکارا، دمشق، خصوصا بغداد و حتی قدرت‌های بزرگ، رای به برگزاری همه ‌پرسی استقلال داد، رای‌گیری که کرکوک نیز در برگزاری آن با اربیل هم‌عقیده است.

پارلمان کردستان عراق روز جمعه 24 شهريور بعد از دو سال تعطیلی در اولین جلسه کاری خود به برگزاری همه‌پرسی استقلال در روز تعیین شده یعنی ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) رای داد.

ریاست جلسه پارلمان اقلیم کردستان عراق را جعفر ابراهیم، نایب رئیس پارلمان برعهده داشت و دو فراکسیون تغییر و "جماعت اسلامی" از مخالفان همه‌پرسی نیز از غایبان این جلسه بودند و آن را تحریم کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از سومریه نیوز عراق، پارلمان کمیسیون انتخابات در اقلیم را مامور برگزاری همه‌پرسی در داخل مناطق و مناطق مورد مناقشه کرد.

اتخاذ موضع مشابه با اربیل توسط استان نفت‌خیز کرکوک بر پیچدگی موازنه قدرت و معادلات ژئوپلتیک و درگیری‌ها در منطقه و خصوصا عراق می‌افزاید و به واسطه طلای سیاه به بیم و نگرانی‌ها از آغاز درگیری دیگری این بار برای کنترل مناطق نفت‌خیز در این استان چند قومیتی دامن می‌زند.

عراق دومین صادرکننده بزرگ اوپک محسوب می‌شود و به گفته وزیر نفت این کشور روزانه بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کند.

به نظر برخی تحلیلگران بی‌ثباتی احتمالی پس از برگزاری همه پرسی، افزایش تنش‌ها در منطقه و پیش‌بینی ناپذیری تحولات در صورت برگزاری همه پرسی می‌تواند نگران‌کننده باشد.

کد خبر 382238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha