همشهری آنلاین: توزیع عادلانه بودجه حوزه فرهنگ و هنر، حذف تهران محوری، توجه به ظرفیت‌های موسیقی در تمامی حوزه‌ها و موضوعات، و ارتباط مستقیم بیش از 6 میلیون ایرانی با موسیقی، محورهای سخنان سید عبدالحسین مختاباد، رئیس نخستین نمایشگاه موسیقی و‌آثار شنیداری تهران بود که در نشست دوشنبه 12 آذر با خبرنگاران در میان گذاشت

به گزارش همشهری آنلاین دراین نشست که در تالار وحدت  برگزار شد، مختاباد سخنانش را درباره بودجه و امکاناتی که به بخش فرهنگ و هنر داده می شود به دو بخش تقسیم کرد و گفت اگر چه بودجه بخش فرهنگ و هنر درکل بسیار پایین است ، اما این توزیع در داخل این بخش هم بسیار ناعادلانه صورت گرفته است.

این آهنگساز و خواننده ضمن اشاره به بودجه های 12 میلیون دلاری برای نمایشگاه کتاب دربخش ارزی و بودجه ای که برای بن کتاب درا ین نمایشگاه اختصاص داده می شود وهمچنین بودجه 86 میلیارد تومانی ناشی از حذف یارانه های کاغذ که در اختیار معاونت فرهنگی قرار گرفته است گفت اگر قرار است کتاب در سبد زندگی خانواده ها قرار بگیرد ،‌چرا موسیقی دراین سبد نباشد در حالی که 75 درصد برنامه هایی که از صداو سیما  پخش می شود به شکل مستقیم و غیر مستقیم از موسیقی استفاده می کنند ، اما بهره ای که موسیقی واهل موسیقی از این همه خدمت دهی می برند ، به اندازه ای اندک است که گفتن رقم بودجه آن اسباب شرم ساری است.

سید عبدالحسین مختاباد یکی از دلایل اصلی برگزاری نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری را توجه دادن دست اندرکاران و مسئولان دولتی ونمایندگان مجلس به ظرفیت های این هنر ذکر کرد و گفت:خوشبختانه این نمایشگاه  زمانی برگزار می شود که قانون بودجه سال 87 در کمیسیون های مجلس درحال بررسی است و ما بادعوت از نمایندگان مجلس ونشان دادن ظرفیتهای موسیقی واین هنر تا چه  اندازه می تواند در ایجاد شغل و کمک به اقتصاد هنر موثر باشد ، امیدواریم که بتوانیم سهم موسیقی رادر بودجه کشور بالاتر از اینی که هست ببریم.

وی گفت نمایندگان مردم در شهرستانها باید همچنانکه به پل و راه و ساختمان و برق و گاز برای شهروندانشان فکر می کنند ، به ساخت سالن سینما و موسیقی و هنر هم فکر کنند  در این میانه وظیفه نهادهایی چون شورای شهرها دراقصی نقاط کشور ونیز نمایندگان مجلس سنگین تر است که بخشی از بودجه های تخصیص یافته به استانها را به اموری چون هنر و موسیقی اختصاص دهند.

مختاباد یکی از دلایل دیگر برپایی این نمایشگاه را حمایت از شرکت های تولید آلبوم موسیقی ذکر کردو گفت : متاسفانه به دلیل عدم حمایت های قانونی از موسسات و شرکت های تولیدی موسیقی بسیاری از این موسسات در حال ورشکستگی اند و درحالی که برای تولیدهرآلبوم موسیقی بین 40 تا 50 میلیون تومان هزینه می شود ، بازگشت این هزینه به دلیل عدم رعایت کپی رایت و تجاوز هایی که سارقان آثار هنری و موسیقایی صورت می دهند ، بسیار دیر انجام می شود.

رئیس نخستین نمایشگاه  موسیقی وآثار شنیداری گفت که یکی از اهداف این نمایشگاه نشان دادن ظرفیت های اشتغال زایی در بخش موسیقی است .

مختاباد با اشاره به در آمد دو میلیارد تومانی که در چند ماه اخیر نصیب موسیقی کشور شده است گفت این کار در حالی صورت می گیرد که سخت افزار موسیقی ( سالن و صندلی ) در شهری 12 میلیونی همانند تهران به 10 هزار تا هم نمی رسد ،اما استقبال هنرمندان طراز اول و نیز مردم مشتاق موسیقی نشان دادکه بازار تقاضای این کالا بسیار زیادو مهیا  است و ما باید به سمتی حرکت کنیم که تهران محوری را از موسیقی بزداییم.

پیش از سخنان مختاباد، احمدی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی ضمن اشاره به فعالیت های این دفتر وا نجمن موسیقی در چند مدت اخیر گفت  امسال را باید سال موسیقی نام بنهیم و گفت که برپایی نخستین نمایشگاه  موسیقی و آثار شنیداری مرحله دیگری از طرح هایی است که انجمن موسیقی از ابتدای سال در پی آن بوده است.

«احمدی»گفت:به دنبال فعالیت‌های دفتر موسیقی و با پشتیبانی دست اندرکاران، بحث نشر موسیقایی در دستور کارمان بود و جلساتی را نیز در آغازین روزهای سال 86 برگزار و تعاملاتی را نیز با چند ناشر داشتیم.

وی افزود: انجمن موسیقی را مامور کردیم که طرح اجرایی این اتفاق را برای تصویب شورای راهبردی ارایه دهد که به دنبال آن «رضایی» با کمک هیات امنا انجمن موسیقی مقدمات راه را فراهم کرد اما نتوانستیم در تابستان این نمایشگاه را برگزار کنیم.اما طی جلساتی قرار شد این فعالیت هم به عنوان بخشی از بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر قلمداد شود و مورد حمایت قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد ادامه داد: در این راستا تلاش‌ها و کارشناسی‌های فراوانی انجام شد و در نهایت در جلسه اخیر از آقای «مختاباد» درخواست کردیم که ریاست این نمایشگاه‌ را عهده دار شوند.البته این هنرمند گرامی به عنوان داور در بخش غیر رقابتی جشنواره نیز حضور دارد.

در ادامه این نشست بابک رضایی به پیشینه شروع به کار این نمایشگاه اشاره کرد و گفت که بعد از بازدیدی که اوایل زمستان از نمایشگاه میدن در فرانسه ، به این فکر افتادیم که اکسپو موسیقی را در ایران نمونه‌سازی کنیم و در جریان آن از چندین نمایشگاه دیگر در این حوزه دیدن و هسته‌ی اولیه‌ی طرح را در بهمن ماه سال گذشته  ساماندهی کردیم. ایده این کار در نشست های انجمن موسیقی مطرح  و پس از ارزیابی های اولیه باتایید هیات امنا به سمت اجرایی شدن این نمایشگاه حرکت کردیم که برخی وقفه ها سبب شد تا ما فصل تابستان رابرای این نمایشگاه از دست بدهیم

وی گفت: این نمایشگاه روز ششم دی ماه به صورت رسمی افتتاح می شود و از هفتم دی ماه ورود آن برای عموم آزاد است و بازدید از نمایشگاه از ساعت 10 صبح تا 7 بعدازظهر ادامه دارد.

وی با اشاره به بخش‌های مختلفی که در این نمایشگاه حضور دارند توضیح داد: ناشران موسیقی، ‌ناشران کتاب که در حوزه‌ی موسیقی فعالیت داشته‌اند‌، تولیدکنندگان سازهای داخلی، آموزشگاه‌های آزاد موسیقی، مراکز علمی وکاربردی، هنرستان‌ها، ‌نشریات موسیقی، استودیوهای صدابرداری، شرکت‌های تولیدکننده‌ی وسایل و تجهیزات موسیقی داخلی، شرکت‌های تولید کننده نوار و سی دی، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خارجی در حوزه‌ی محصولات صوتی، شرکت‌های تولیدکننده موبایل ازجمله مراکزی هستند که در این نمایشگاه حضور دارند.

رضایی درباره‌ی بخش‌های جنبی این نمایشگاه نیز گفت: سالن آمفی تئاتر کانون پرورش فکری از ساعت 20تا 22 به اجرای کنسرت‌های موسیقی اختصاص دارند که توسط ناشران موسیقی شرکت‌کننده در نمایشگاه برپا می‌شود.

وی خبر داد: در سالن جنبی مجموعه کانون نیز با ظرفیت 100 نفر نشست‌های تخصصی را درباره‌ی کپی رایت، چالش‌های صنعت موسیقی، جایگاه موسیقی ایران در بازارهای بین المللی و .. با حضور هنرمندان و متخصصان این بخش‌ها برگزار خواهیم کرد.

مدیرعامل انجمن موسیقی اضافه کرد: آموزشگاه‌های موسیقی نیز در طول این نمایشگاه می‌توانند در همین سالن کنسرت‌هایی برای هنرجویان خود و به‌منظور معرفی آن‌ها برگزار کنند.

او انتشار کتاب نمایشگاه را دربر گیرنده تمامی اطلاعات مرتبط با صنف‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه است از دیگر برنامه‌های این یک هفته دانست.

وی همچنین گفت که فراخوان ثبت نام از ناشران نیز در سایت انجمن موسیقی ایران قرار داده شده است که ناشران با مراجعه به این سایت می توانند فرم مربوطه را تکمیل و به نشانی دبیر خانه نمایشگاه ارسال کنند.

وی افزود: در طول این یک هفته مراسم تجلیل و بزرگداشت موسیقی‌دانان کشور را به‌شکل شایسته‌یی برگزار خواهیم کرد و امیدواریم که برپایی این نمایشگاه نقطه‌ی عطفی برای فعالیت‌های موسیقایی کشور باشد.

منوچهر آزادی مدیرنشر موسیقی نی داود و از پیش کسوتان عرصه تولید نیز از جمله حاضران دراین نشست بودکه بااشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه موسیقی در سال 67 در بخش همکف تالار وحدت گفت : این نمایشگاه با عنوان بهاران برگزار شد و البته در حجمی بسیار کوچک.

وی درباره  حضور خود  و حق بین( ازتولید کنندگان پیش کسوت موسیقی) در ستاد این نمایشگاه گفت : تولید کنندگان عرصه موسیقی تا کنون هیچ ویترینی نداشتند ومخاطبین خود را از نزدیک ندیده اند و  این نمایشگاه فرصت مناسبی است که با مخاطبین خود از نزدیک آشنا شویم .

وی با اشاره به سیاست های وزارت ارشاد در زمینه موسیقی گفت: دفترا مور موسیقی وزارت ارشاد در مرحله نظر سه سیاست را پیش روی خود داشت که سیاست نظارتی،‌هدایتی و حمایتی بود ،ومتاسفانه تا کنون درباره ناشران موسیقی تنهاسیاست های نظارتی مطرح بود و از دوشق دیگر این سیاست خبری نبود ، اما اکنون با برپایی این نمایشگاه سیاست حمایتی هم به مجموعه وظایفی که بخش موسیقی وزارت ارشاد داشت اضافه شده است که امیدواریم این نمایشگاه حسن آغازی باشد برای فعال شدن وزارت ارشاد در بخش حمایتی تولیدات موسیقی و شرکت هایی که دراین زمینه فعالند.

وی همچنین از سیاست های صدا و سیما در پخش موسیقی  انتقاد کرد و گفت : گذشته از حق رایتی که این نهاد به تولید گران نمی دهد ، در پخش اثار ناشران خصوصی هم حقوق معنوی و معرفی درست و شایسته اثر را رعایت نمی کند.

کد خبر 38228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز