بهنام بهزادفر: برخلاف روند حرکت بازار سرمایه در سال گذشته، در سال‌جاری این بازار بازدهی مناسبی را تا انتهای شهریور به ثبت رساند، به گونه ای که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران توانست با ۹ درصد بازدهی از سقف ۳.۵ ساله خود را عبور کرده و به محدوده ۸۴۵۰۰ واحد برسد.

بهنام بهزادفر

نكته جالب اينكه هنوز هم اين بازار در برابر بازارهاي كم‌ريسك تر اوراق بدهي عملكرد ضعيفي دارد. بازدهي اوراق خزانه يا مشاركت به‌عنوان بازار كم‌ريسك‌تر 11درصد است كه اين موضوع نشان مي دهد هنوز هم بازارهاي اوراق بدهي و پول رقيب بي‌چون و چراي همه بازار‌هاي موازي كشور هستند.

براي رشد بازار سرمايه دلايل زيادي را مي‌توان برشمرد ازجمله اينكه نرخ سود بانكي مورد توافق 15درصدي بانك‌ها به‌صورت سختگيرانه اي هم‌اكنون اجرا مي‌شود. در چنين شرايطي نسبت قيمت به درآمد بازار سرمايه 6.7 خواهد شد. اين رقم اكنون 7 است و نشان مي دهد كه مي‌توان انتظار رشد بيشتري را هم داشت.

از طرفي رشد نرخ دلار هم بر روند حركت بازار سرمايه مؤثر است. دلار 2ماه گذشته در محدوده 3770تومان بوده و اكنون در محدوده 3900تومان قرار دارد كه رشد ملايم اما مداومي را تجربه كرده است. پيش بيني مي‌شود اين رشد در نيمه دوم سال نيز ادامه دار باشد. انتظار مي‌رود با رشد دلار، صنايع مربوط صادرات‌محور هم به آرامي با رشد سودآوري مواجه شوند كه اين موضوع در مجموع به نفع بازار سرمايه هست.

علاوه بر آن انتظار گزارش‌هاي مثبت شش‌ماهه شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران، تثبيت قيمت‌هاي جهاني پس از رشدي كه داشتند و احتمال رشد نرخ تورم از ديگر اتفاقاتي هستند كه انتظار مي‌رود بازار سرمايه را در نيمه‌دوم سال هم مثل نيمه اول، مثبت كنند.

  • مدير امور اعضاي كانون كارگزاران
کد خبر 382629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha