پحمله سگ‌های گله به یک یوزپلنگ ماده و ۳ توله‌اش در پناهگاه حیات‌وحش میاندشت (واقع در جنوب شرق شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی) در صدر خبرهای محیط‌زیست کشور قرار گرفت.

یوز

در پي انتشار اين خبر، دكتر اسماعيل كهرم، استاد حيات‌وحش در گزارشي كه شنبه گذشته در همين صفحه منتشر شد به همشهري گفت: اگر مي‌خواهيم يوزها را حفظ كنيم تا اين حيوان زيبا به سرنوشت غم‌انگيز ببر مازندران و شير ايراني مبتلا نشود (اين دو گونه حيات‌وحش منقرض شده‌اند) كافي است زيستگاه‌هاي يوز به‌خصوص پارك ملي توران، منطقه حفاظت‌شده بافق يزد، منطقه حفاظت‌شده دره انجير يزد و پناهگاه حيات‌وحش مياندشت را قرق كنيم؛ آن وقت خواهيد ديد كه در همين زيستگاه‌ها يوزها 4قلو به‌دنيا خواهند آورد و نسل‌شان حفظ خواهد شد. فراموش نكنيم حفظ يوز حفظ پرستيژ ايران است.

روز گذشته مديركل دفتر حيات‌وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست اعلام كرد: شايد لازم باشد حفاظت در اسارت و ذخيره‌گاه طبيعي را در دستور كار قرار بدهيم و منطقه‌اي را با بيش از ۵۰ هزار هكتار به‌صورت فنس‌كشي شده به حفاظت يوز اختصاص بدهيم. شايد در سال‌هاي گذشته اين راهكار مدنظر ما نبود اما الان ناگزيريم و در كشورهاي ديگر در مورد گونه‌هاي ديگري اين كار انجام شده است.

آنطور كه در گزارش مهر آمده است، مجيد خرازيان‌مقدم در پاسخ به اين پرسش كه متولي مسئله يوزپلنگ در ايران كيست، گفت: سازمان محيط‌زيست و به‌طور مشخص معاونت محيط طبيعي اين سازمان متولي كل گونه‌هاي حيات‌وحش كشور است؛ بنابراين ممكن است 3ماه ديگر اصلا پروژه يوزي در كار نباشد اما اين به‌معناي پايان كار ما با يوز نيست و موضوع در سازمان دنبال مي‌شود.
خرازيان‌مقدم درباره همكاري بخش خصوصي براي حفاظت از حيات وحش نيز گفت:

متولي اصلي در درجه اول سازمان محيط‌زيست است اما اگر به هر دليلي تشخيص داده شود كه مردم و بخش خصوصي و تشكل‌ها مي‌توانند ورود كرده و كمك كنند استقبال كرده و از اين فعاليت‌ها تشكر مي‌كنيم. در نقشي كه مردم دارند اگرچه كمك‌هاي مادي آنها نيز مهم است اما براي ما بيشتر نقش معنوي حضور مردم در اين زمينه اهميت دارد. وي در مورد كمپين «يوز تا ابد» هم گفت: من تا آغاز هفته كه مصاحبه‌اي هم در اين‌باره كردم از اين كمپين اطلاعي نداشتم و از چند و چون آن باخبر نبودم اما از هر كمپيني كه در اين زمينه فعاليت خيرخواهانه انجام دهد، استقبال مي‌كنيم.

وي درباره آمار يوز‌هاي باقي‌مانده تصريح كرد: مهم است بدانيم كه از يوزپلنگ چه تعدادي باقي‌مانده اما مهم‌تر از آن اين است كه عوامل تهديد را رفع كنيم. مثلا يك مسئله مهم تركيب جنسي است و براي نمونه در استان يزد يوز ماده‌اي در سال‌هاي اخير مشاهده نشده و اگرچه طعمه در اين مدت زياد شده است بايد ببينيم چرا و چطور يوز ماده‌اي مشاهده نشده است.

کد خبر 382638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha