سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: افسر سابق اتحادیه جماهیر شوروی که به خاطر جلوگیری از آغاز یک فاجعه اتمی احتمالی به شهرت رسید،‌در سن ۷۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

پتروف

براساس گزارش BBC، استانيسلاو پتروف در سال 1983 در مركز هشدار زودهنگام اتمي شوروي مشغول به كار بود كه رايانه‌ها به اشتباه نزديك شدن موشكي از سوي آمريكا را اعلام كردند.

وي در يك لحظه تصميم گرفت اين پيام‌هاي هشدار را هشداري نادرست درنظر بگيرد و آنها را گزارش ندهد. اين تصميم كه سال‌ها بعد بر همه آشكار شد، توانست مانع از آغاز جنگي احتمالي شود.

پتروف در ماه مي در خانه‌اش در مسكو از دنيا رفت اما خبر مرگ او به تازگي منتشر شده‌است. وي در مصاحبه‌اي كه در سال 2013 با BBC انجام داد از ساعات اوليه روز 26 سپتامبر 1983 گفت كه پيام‌هاي هشدار شليك موشك از سوي آمريكا به روسيه را در رايانه مشاهده كرد.

وي در اين مصاحبه گفت من تمامي داده‌هايي كه نشان از آغاز يك حمله موشكي داشت را در اختيار داشتم و اگر آنها را گزارش مي‌كردم، هيچكس آن را رد يا تكذيب نمي‌كرد. تنها كاري كه بايد انجام مي‌دادم رسيدن به تلفن و تماس با فرمانده بود، اما من نتوانستم از جايم حركت كنم، حس مي‌كردم روي ماهيتابه‌اي داغ نشسته‌ام.

اگرچه آموزش‌ها به او حكم مي‌كردند كه بلافاصله با ارتش شوروي تماس بگيرد، وي در عوض با افسر وظيفه دفتر مركزي ارتش تماس گرفته و گزارش داد در سيستم رايانه‌اي نقصي ايجاد شده‌است. درصورتي كه او تصميم اشتباهي گرفته‌بود،‌ تنها چند دقيقه پس از اين تماس اولين انفجار اتمي جهان رخ مي‌داد.

به گفته پتروف، 23 دقيقه پس از آن تماس متوجه شدم كه اتفاقي رخ نداده، زيرا اگر رخ داده بود از آن باخبر مي‌شدم. بررسي‌هاي بعدي نشان دادند ماهواره‌هاي شوروي به نادرست بازتاب نور خورشيد روي ابرها را به شكل موتور موشك‌هاي قاره‌پيما مشاهده كرده‌است.

پتروف كه با درجه سرهنگ دوم بازنشسته شد،‌در 19 مي 2017 از دنيا رفت و خبر مرگ او تا اين ماه پنهان باقي ماند و به لطف يك تماس تلفني اتفاقي افشا شد. كارل شوماخر فيلمساز آلماني كه داستان پتروف را به گوش جهان رسانيد،‌ براي تبريك تولدش با او تماس گرفت و پسر پتروف به او خبر مرگ پدر را اعلام كرد.

کد خبر 382680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha