فهیمه پناه‌آذر: گسترش و توسعه یافتگی شهرها تنها در ایجاد اتوبان، برج‌های ساختمانی، مراکز تجاری و مراکز صرفا تفریحی نیست، بلکه باید ایجاد مکان‌های فرهنگی و هنری و سالن‌های تئاتری و سینمایی را در برنامه‌های اولیه شهری درنظر گرفت.

مكان‌هايي كه علاوه بر سرگرم‌سازي مي‌تواند وجه غالب رشد فرهنگي را در شهروندان ايجاد كنند و باعث تلطيف فضاي شلوغ شهري شوند. شركت توسعه فضاهاي فرهنگي ازجمله سازمان‌هايي است كه وظيفه ساخت و توسعه مكان‌هاي فرهنگي و هنري را دارد. تا‌كنون پروژه‌هاي زيادي را از باغ كتاب، باغ موزه قصر، موزه موسيقي و موزه دفع مقدس و... به پايان برده اما راه نرفته زياد است.البته افتتاح برخي پروژه‌ها نيز زمانبر شده كه به گفته عليرضا جعفري مديرعامل اين شركت كارها در دست انجام بوده و تا پايان سال تكليف برخي از اين پروژه‌ها مشخص مي‌شود.

  • يكي از پروژه‌هايي كه بحث آن از سال 1385مطرح است اما هنوز به سرانجام نرسيده مركز نمايش‌هاي آييني صبا هست. حتي در زمان مديريت قبلي نشستي براي افتتاح صبا برگزار شد اما هنوز به مرحله بهره‌داري نرسيده؟

ساخت اين مجموعه از ابتدا به‌صورت مشاركت با بخش خصوصي بوده و قراردادي با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي داشتيم كه الان هم ادامه دارد. بخش فرهنگي مجموعه متشكل از سالن‌هاي نمايشي و باكس‌ها بوده و بخش تجاري آن را هم بخش خصوصي بر عهده داشته. ۸۰درصد اجراي پروژه به پايان رسيده و در بخش هنري و فرهنگي ما ۹۵درصد اتمام كار داريم و سالن‌هاي نمايشي آماده هستند اما متأسفانه در اين ميان بحث اقتصادي و ركود خريد و فروشي كه در سال‌هاي گذشته ايجاد شد براي بخش خصوصي توجيه اقتصادي نداشت و سرمايه‌گذار در بخش تجارتي را متوقف كرد كه اين موضوع در پروسه حقوقي قرار گرفت. حتي از سوي شركت توسعه فضاهاي فرهنگي پيشنهاد داده شد كه تنها بخش فرهنگي و هنري مورد استفاده قرار گيرد و بهره‌برداري آن آغاز شود اما بخش خصوصي درخواست ضرر و زيان داد و عدم‌تأمين نقدينگي براي اين بخش مشكلاتي را ايجاد كرد.

  • يعني با توجه به موضوع اميدي براي افتتاح مركز نمايش‌هاي آييني صبا نيست؟

هم‌اكنون كار كارشناسي حقوقي اين قضيه در حال انجام است با توجه به پروسه تغييرات در شهرداري درصدد هستيم كه گزارشي به مديران ارائه داده تا بتوانيم پروژه را در كوتاه‌ترين زمان فعال كنيم.

  • خانه موزه جلال‌آل‌احمد و سيمين دانشور هم ازجمله پروژه‌هاي فرهنگي است كه افتتاح آن زمانبر شده اين مكان چه زماني افتتاح مي‌شود؟ آيا اين پروژه هم درگير بخش خصوصي است؟

خير، خانه موزه جلال و سيمين موضوع پيمانكاري بوده كه توسط شركت توسعه انجام مي‌شود. اين مكان تاريخي در منطقه يك قرار دارد و منابع بودجه از طريق شهرداري اين منطقه انجام مي‌شود. در پروسه كار هزينه‌ها با مشكل رو‌به‌رو شد و ۲ سالي است كه با محدوديت مواجه شديم و روند كار كند‌تر شد.

  • گويا شركت توسعه با ورثه نيز در اواسط كار مشكلاتي داشته؟

مشكل حقوقي با ورثه جلال پيش آمد اما بعد از مذاكرات حل شد. اما نكته اصلي زمانبر بودن پروژه مرمتي بودن، اين خانه قديمي بود كه ما موظف بوديم اصول و قوانين ميراث فرهنگي را براي مرمت رعايت كنيم. نكته ديگر بحث مقاوم‌سازي بود. هزينه مرمت مكان‌هاي تاريخي نسبت به تخريب و نوسازي يك مكان بسيار بيشتر است. براي نمونه براي توليد موزاييك‌ها ما مجبور به توليد كارگاه براي ساخت نوع موزاييك شديم. تاكنون هزينه مرمت به ۲ميليارد تومان رسيده است.

  • هم‌اكنون تا چند درصد پروژه پيشرفت كرده است؟

خانه موزه جلال‌آل‌احمد و سيمين دانشور براي افتتاح آماده است. بيش از ۹۵ درصد كار به اتمام رسيده و در حال چيدمان وسايل و لوازم هستيم. با تعيين سياست بهره‌برداري و تعريف مديريت در اين بخش خانه موزه آبان‌ماه سال‌جاري افتتاح مي‌شود.

  • يكي از نقد و البته صحبت‌هايي كه مي‌شود درباره خالي بودن جاي برخي از موزه‌هاي هنري و يا مكاني براي نگهداري ابزار و آلات هنرهاست ازجمله تعزيه و موسيقي سنتي و.... شركت توسعه چه اقداماتي در اين زمينه انجام داده و آيا براي كارشناسي و شروع كار برنامه‌هايي داشتيد؟

ببينيد، هم‌اكنون موزه موسيقي جزء مكان‌هاي فعال پايتخت است كه اين موزه با پايان كار به هيأت امنا داده شده و جزء مراكز خاص فرهنگي و هنري شهر تهران تلقي مي‌شود. درخصوص ديگر موزه‌هاي هنري ازجمله تعزيه مطالعات شهري جامع‌ توسط شركت توسعه انجام شده و نسبت به موضوعات پرداخته شده به مسائل هويت بخشي كار زيادي وجود دارد كه مي‌تواند ظرفيت داشته باشد.براي ما هم تعزيه و همچنين موسيقي سنتي مهم بوده و پيشنهادمان اين است كه بخشي از موزه موسيقي براي تعزيه نيز باشد.

  • پرديس تئاتر خاوران و نگاه به آينده

مديريت كلانشهر تهران مديريت كوتاه‌مدت نيست بلكه رويكردهاي بلندمدت نسبت به هر فعاليت و پروژه دارد. اگر ما به ۲ دهه پيش تهران برگرديم نقاط توسعه يافته امروز جز حاشيه شهر بودند. در شهرداري ما با رشد شتابان شهري روبه‌رو هستيم و در ساخت پروژه‌هاي فرهنگي و هنري اين موضوع را مدنظر قرار مي‌دهيم. در موضوع مركزيت طرح بحث مي‌شود اما در دهه آينده تهران گسترش يافته و به همين دليل مركزيت بودن از معادلات مديريتي به‌عنوان يك پارامتر كمرنگ مي‌شود. كاربري‌ها در همه جا جانمايي مي‌شود.هم‌اكنون پرديس تئاتر تهران فعاليت دارد اما اين ظرفيت براي چند سال اخير با توجه به اين موضوع كه منطقه خاوران در چند سال گذشته به اين شكل نبوده و با توجه به دسترسي‌ها تبديل به يك مركز اصلي خواهد شد. رشد و توسعه‌يافتگي در اين منطقه نيز ملموس است. اگر اين نگاه را داشته باشيم وجود مراكز تئاتري وپرديس‌هاي سينمايي در همه نقاط لازم خواهد بود.

کد خبر 384324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha