مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

دکتر عفت السادات مرقاتی خویی*: پرسش: دختر 24ساله‌ای هستم که مدت 3 ماه است پریود نشده‌ام. به دکتر مراجعه کردم و پزشک برای من تست بارداری نوشت

اما با توجه به اینکه تاکنون هیچ ارتباط جنسی‌ای نداشته‌ام، سؤالم این است که به غیر از بارداری چه دلایلی باعث به تعویق افتادن عادت ماهانه در دختران می‌شود؟ در ضمن، لزومی به انجام این آزمایش هست یا نه؟

قطع قاعدگی ثانویه به مدت 3 ماه غیرطبیعی و «آمنوره» نامیده می‌شود. با قطع قاعدگی در سنین باروری، پزشک ابتدا باید به حاملگی فکر کند چون از علائم فرضی وقوع حاملگی است. اما در شرایطی که زن از عدم رابطه جنسی به نحوی که منجر به حاملگی شود، مطمئن است، باید شرح حال، دقیق‌تر و با ملاحظات اخلاقی ـ به‌دور از داوری فرد مراجعه‌کننده ـ مورد بررسی قرار گیرد. یادآور می‌شوم که گاه دریک ارتباط ساده و حتی تماس سطحی با ترشحات اولیه مرد که مایع منی تعریف نمی‌شود، نیز اسپرم وجود دارد و باعث حاملگی می‌شود.

 اما در مورد شما دوست گرامی اگر همیشه پریودهای مرتب داشته و تاکنون سابقه تأخیر نداشته‌اید، به چند عامل باید توجه کنید:

1 - تغییر ناگهانی در وضعیت روحی - روانی که می‌تواند به دلیل تغییر شغل و مکان زندگی یا واقعه‌ای باشد که با هیجان همراه بوده است؛ مانند مورد آشنایی برای ازدواج یا از دست دادن عزیزی. همچنین نگرانی مفرط از قطع قاعدگی، خود باعث ادامه مشکل می‌شود.

2 - تغییرات هورمونی که معمولا ناگهانی اتفاق نمی‌افتد و همراه با علائم هشداردهنده قبلی است؛ مانند اضافه‌وزن، رویش موهای زائد در بعضی موارد (تخمدان‌های پلی‌کیستیک)، نامرتب شدن پریودها و تغییراتی در ماهیت خونریزی‌های ماهانه، افزایش هورمون تیروئید در پرکاری تیروئید، افزایش پرولاکتین (هورمون شیر) که عموما به علت مصرف داروها و تغییر عملکرد غده هیپوفیز اتفاق می‌افتد.

3 - ورزش‌های سنگین به‌طور مداوم که خانم‌ها در بدنسازی یا تمرینات ویژه (آتلتیک*) انجام می‌دهند.* آتلتیک = ورزش‌ها و تمرین‌های ویژه قهرمانان ورزشی

4 - رژیم‌های سخت غذایی که موجب اختلالات تغذیه‌ای و عارضه بی‌اشتهایی عصبی می‌‌شود. برای اطمینان بیشتر از نبود هر کدام از عوامل بالا، بهتر است با متخصص زنان مشورت کنید و از معاینات غیرضروری و خوددرمانی جداً بپرهیزید.
برای اطمینان خودتان، آزمایش حاملگی در مراحل بعد از بررسی‌های عمومی است. در صورت رد موارد مذکور توسط پزشک متخصص، نگران نباشید؛ پریود شما خودبه‌خود به حالت طبیعی باز خواهد گشت.

 *متخصص سلامت جنسی

کد خبر 38456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز